تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۹۷۱۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راهکار‌های مدیریت نرخ ارز و تقویت پول ملی کشور

‌می‌متالز - «فرزانی»، گفت: در راستای مدیرت نرخ ارز باید سیاست‌های بودجه‌ای، تجاری، مالی و پولی کشور با یکدیگر هماهنگ عمل کنند.

به گزارش می‌متالز، «فرزانی»، در تشریح راهکار‌های مدیریت نرخ ارز و تقویت پول ملی کشور گفت: در راستای مدیریت نرخ ارز باید سیاست‌های بودجه‌ای، تجاری، مالی و پولی کشور با یکدیگر هماهنگ عمل کنند.

این کارشناس حوزه اقتصادی در ادامه افزود: این مهم محقق نخواهد شد مگر با تعامل، همکاری و هماهنگی میان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه که نتیجه آن رشد واقعی بخش اقتصاد، کنترل نقدینگی و حفظ ارزش پول ملی خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر در میان مدت بتوانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم می‌توان چشم‌انداز خوبی را برای تقویت پول ملی متصور شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه تقویت پول ملی عمدتا وابسته به کنترل نقدینگی در فضای اقتصادی کشور است. چرا که با افزایش کنترل نقدینگی می‌توان شاهد آثار آن در قیمت کالا در سطح جامعه بود و این امر مستلزم رشد توسعه و اقتصاد واقعی در کشور و مصرف بخشی از نقدینگی در حوزه تولید است.

وی با تاکید بر اینکه تقویت تولید در کشور سبب ساز کاهش تورم خواهد بود، عنوان کرد: اگر رشد اقتصاد کشور مانند دهه‌های قبل کاهشی و رشد نقدینگی بیش از ۳۰ درصد باشد نمی‌توان به مدیریت نقدینگی و افزایش ارزش پول ملی در کشور امیدوار بود.

فرزانی همچنین عنوان کرد: نداشتن رشد واقعی اقتصاد کشور آثار خود را در تورم و گرانی محصولات متبلور خواهد کرد که این مهم عامل کاهش قدرت خرید میان شهروندان، کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به راهکار‌های کوتاه مدت مدیریت نرخ ارز و تقویت پول ملی کشور، اظهار کرد: مدیرت عرضه و تقاضا در بازار، پوشش تقاضای سفته‌بازی، تامین تقاضا‌های سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی از طریق سایر ابزارها، مثل ابزار‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانند از جمله راهکار‌های کوتاه مدت برای تحقق این امر باشد.

کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: دسترسی داشتن به انواع و اقسام ابزار‌های مالی مبتنی بر ارز یا طلا، می‌تواند برای اشخاصی که به قصد حفظ ارزش دارایی‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، کمک‌کننده بود و نیاز آن‌ها در چرخه اقتصاد کشور تقویت خواهد شد که در نتیجه تقاضای خرید این افراد در خرید ارز از این طریق حذف خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: از آنجایی که اقتصاد ایران دلاریزه شده است، ثبات سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و مدیریت ارز صادرات به صورت شناور، می‌تواند یکی از مهمترین عوامل برای کاهش تورم، مدیریت نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی کشور باشد.

منبع: پایگاه خبری حیات طیبه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده