تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۹۷۲۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت دلار امروز ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ / نوسانات کاهشی در بازار اسکناس آمریکایی

‌می‌متالز - قیمت دلار در معاملات غیررسمی که تا روز شنبه به طور کلی روندی افزایشی را پشت سر می‌گذاشت، امروز ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ نوساناتی کاهشی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار که به طور کلی از زمان گشایش بازار در میانه فروردین ۱۴۰۲ روندی افزایشی را در پیش داشت، امروز و در نخستین روز پس از تعطیلات نوروزی روند کاهشی را در بازار غیررسمی و نسبت به روز شنبه در پیش گرفته و نیمه ابتدایی کانال ۵۳ هزار تومان راه یافته است.

قیمت دلار امروز ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ / نوسانات کاهشی در بازار اسکناس آمریکایی

قیمت دلار در نرخ‌های مختلف

قیمت دلار نقدی مرکز مبادله از صبح امروز در سایت بازار متشکل ارزی روی عدد ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده و نسبت به آخرین روز‌های سال ۱۴۰۱ تقریبا تغییری نداشته است. قیمت دلار حواله مرکز مبادله هم از صبح امروز رقم ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان را نشان می‌دهد.

قیمت دلار نیمایی هم امروز مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بوده است، اما صرافی ملی تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت جدیدی منتشر نکرده است.

قیمت دلار در بازار‌های همسایه

قیمت دلار در بازار هرات و سلیمانیه در این مدت تحت تاثیر قیمت دلار در بازار آزاد نوسانات زیادی پشت سر گذاشته است و مدتی است نرخ‌های یکسانی دارند. در حال حاضر قیمت دلار هرات و سلیمانیه هر دو بر روی قیمت ۵۲ هزار و ۴۵۰ تومان قرار دارند.

قیمت ارز‌های موثر

امروز قیمت اسکناس یورو هم در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۳ هزار و ۶۲۷ تومان و یوروی حواله ۳۹ هزار و ۷۲۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت یورو در بازار آزاد به ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

قیمت اسکناس درهم امارات هم در مرکز مبادله ارز و طلا ۱۰ هزار و ۹۴۶ تومان و قیمت حواله درهم ۹ هزار و ۹۶۶ تومان اعلام شده است. قیمت درهم امارات در بازار آزاد امروز ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان است.

محاسبه قیمت‌های پایه با دلار نیمایی

همان‌طور که از قیمت معاملات پشت خطی دلار در روز گذشته مشخص بود، قیمت این اسکناس آمریکایی که در روز شنبه تا پله چهارم کانال پنجم پیش رفت امروز ۱۴ فروردین نوساناتی کاهشی را تجربه کرده است. این عامل باعث شده است روند قیمتی در بازار طلا و سکه نیز نزولی شود. اما حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که به دستور مستقیم ریاست جمهوری قیمت پایه قرار است از ۳۶۴۸۰ به ۲۸۳۸۱ بازمی‌گردد.

انجمن صنایع پلیمر ایران چند روز گذشته در وب‌سایت خود به نقل از سعید زمان‌زاده، نائب رییس اول انجمن ملی پلیمر ایران نوشته است: «ساز و کار قیمت‌گذاری محصولات پایه پتروشیمی تغییر کرد و قیمت مبنا به جای ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، بیش از ۳۶ هزار تومان شد؛ این در حالیست که در جلسات متعدد آقای وزیر بار‌ها تاکید کرده‌اند که حداقل در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت وجود نخواهد داشت.»

در نتیجه بازگشت قیمت‌ها به نرخ سابق دلار نیمایی حکایت از تغییر رویه‌ای دارد که زمان‌زاده به آن اشاره کرده بود.

اما به طور کلی کارشناسان و فعالان بازار ارز شیب حرکت دلار را تا پایان سال، با توجه به نرخ تورم و رشد نقدینگی صعودی می‌دانند. گشایش‌هایی در زمینه برجام و بهبود وضعیت روابط بین‌المللی تنها می‌تواند این شیب را کاهش دهد و یا برای مدتی قیمت‌ها را کنترل کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده