تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۹۷۳۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیرکار خبر داد

اقدامات شورای‌عالی کار برای معیشت کارگری

‌می‌متالز - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی با برشمردن برنامه دولت برای حمایت از کارگران، از اقدام عملی شورای عالی برای کمک به معیشت خانوار‌های کارگری خبر داد.

به گزارش می‌متالز، علی‌حسین رعیتی‌فرد در مورد حمایت‌های شورای عالی کار از کارگران برای جبران تورم گفت: یکی از تصمیمات شورای عالی کار این بود که کارگری که برای اولین بار به کارگاهی می‌رود، در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اگر هم سابقه ندارد، حق اولاد دریافت کند، در حالی که در قانون قبلی برای این منظور حداقل ۷۲۰ روز سابقه لازم بود. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی افزود: همچنین حق مسکن کارگران از ۶۵۰هزار تومان سال قبل با افزایش ۵/ ۳۸درصدی به ۹۰۰هزار تومان و بن کارگری از ۸۵۰هزار تومان با رشد ۵/ ۲۹درصدی به ۱/ ۱میلیون تومان افزایش یافت.

او تاکید کرد: دولت همراه شرکای اجتماعی و کارفرمایان تلاش می‌کند برای حفظ تولید و افزایش بهره‌وری و رونق تولید، از کارگران و معیشت آنان حمایت کند. رعیتی‌فرد در مورد تامین سبد ارزاق برای کارگران نیز گفت: دولت طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ موظف شد کالابرگ الکترونیکی برای ۱۰ قلم کالای اساسی و پرمصرف با قیمت ارزان برای همه مردم از جمله کارگران در نظر بگیرد. معاون وزیر کار در مورد اینکه گفته شده با توجه به یارانه معیشتی ۲/ ۱میلیون تومانی برای خانوار ۴نفری کارگران و افزایش ۲۷درصدی دستمزد آنان تقریبا به اندازه نرخ تورم رشد خواهد کرد، اظهار کرد: در جلسات شورای عالی کار بحث‌های زیادی می‌شود، طبق قانون کار از شاخص‌های مهم تعیین حداقل دستمزد کارگران «توجه به نرخ تورم» و نه لزوما افزایش به اندازه تورم است. رعیتی‌فرد این را هم افزود: شورای عالی کار سال قبل با افزایش ۵۷درصدی حداقل مزد کارگران در سال قبل، بخشی از عقب‌ماندگی مزد نسبت به تورم را جبران کرد، امسال هم یارانه معیشتی به همه مردم از جمله کارگران پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه بخش مهمی از تورم سال قبل به خاطر حذف ارز ترجیحی بود، گفت: دولت تلاش کرد با یارانه معیشتی بخشی از آن را جبران کند. معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در برابر این پرسش که برای هزینه مسکن کارگران به عنوان عمده هزینه سبد معیشت چه کاری کردید، گفت: سال قبل تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد که بر اساس آن مقرر شد سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکن توسط تعاونی‌ها تولید شود که کارگران هم می‌توانند از این طریق از مسکن برخوردار شوند. به گزارش خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه فارس من با ثبت پویشی با عنوان «درخواست لغو مصوبه دستمزد ۱۴۰۲» خواستار پیگیری و پاسخ مسوولان شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده