تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۲۹۷۳۲۸

ممنوعیت فعالیت هوش مصنوعی ChatGPT در ایتالیا/ حریم خصوصی با چت بات نقض می‌شود؟

‌می‌متالز - نهاد نظارتی حفاظت از داده‌ها در ایتالیا ممنوعیت فوری دسترسی به ChatGPT مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط شرکت «OpenAI» توسعه یافته را به دلیل ادعای نقض حریم خصوصی صادر کرد.

به گزارش می‌متالز، سازمان ملی ایتالیا برای حفاظت از داده‌های شخصی در بیانه‌ای اعلام کرده است که ChatGPT در تاریخ ۲۰ مارس در خصوص مکالمات کاربران و جزئیات پرداختی مشترکان خدمات پرداخت، دچار نقض داده شده است. به همین دلیل دسترسی به این ربات هوش مصنوعی در ایتالیا ممنوع می‌شود.

به نقل از techcrunch، این سازمان مقرراتی ایتالیایی ChatGPT را به دلیل «عدم ارائه اخطار اطلاعاتی» به کاربرانی که داده‌های آن‌ها توسط OpenAI جمع‌آوری می‌شود واکنش نشان داد؛ و نسبت به «فقدان مبنای قانونی برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی انبوه داده‌های شخصی با هدف آموزش الگوریتم‌هایی که این پلتفرم را اجرا می‌کنند» انتقاد کرد.

DPA ایتالیا اعلام کرد که نگران است که سازنده ChatGPT مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) را نقض کند و تحقیقات خود را آغاز کرده است.

چت بات ChatGPT مدت زیادی نیست که راه‌اندازی شده است و در همین مدت کوتاه مورد استقبال زیادی قرار گرفته و تحولات فراوانی را به وجود آورده است. این ربات هوش مصنوعی به دلیل توانمندی در حل مسائل پیچیده، صحبت به چندین زبان مختلف، نوشتن کد بدون داشتن دانش کامپیوتری و … توانست که جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کند. اما حالا به نظر می‌رسد که دچار حاشیه‌های فراوانی برای فعالیت خود شده است.


ChatGPT به جرم کدام دلایل در ایتالیا ممنوع شد؟

نهاد نظارتی حفاظت از داده‌ها در ایتالیا، در بیانه خود به برخی دیگر از دلایلی که موجب مموعیت این ربات هوش مصنوعی در ایتالیا شده است، توضیح می‌دهد: «این ربات برای کاربران بالای ۱۳ سال در نظر گرفته شده است، اما عدم وجود فیلتر برای تأیید سن کاربران، خردسالان را در معرض پاسخ‌هایی قرار می‌دهد که مطابق با سطح رشد آن‌ها نیست.»

بیانیه Garante همچنین نشان می‌دهد که این سرویس در اوایل این ماه میلادی دچار نقض اطلاعات شد، زمانی که OpenAI اعتراف کرد که یک ویژگی تاریخچه مکالمه چت‌های کاربران را فاش می‌کرد و گفت که ممکن است اطلاعات پرداخت برخی از کاربران را فاش کند.

این سازمان از شرکت OpenAI خواسته است تا برای اصلاح این وضعیت، اقدامات لازم را ظرف ۲۰ روز اعلام کند، در غیر این صورت امکان دارد تا چهار درصد از گردش مالی سالانه خود در سراسر جهان جریمه می‌شود.

این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که آژانس پلیسی اروپا موسوم به «یوروپل» هشدار داد که مجرمان اینترنتی در کمین هستند تا با استفاده از چت ربات‌های هوش مصنوعی برای ارتکاب کلاهبرداری و سایر جرایم سایبری به اهداف خود دست یابند.

یوروپل در گزارشی اعلام کرد که قابلیت رو به رشد چت بات‌ها احتمالا به سرعت توسط افرادی که قصد سوء‌استفاده دارند به روش‌های مختلف همچون فیشینگ و درز اطلاعات نادرست و بدافزارها، مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند.

ایلان ماسک و چندین کارشناس دیگر در جهان، در این هفته هشدار دادند که سامانه‌های هوش مصنوعی «خطرات عمیقی برای جامعه و بشریت» خواهد داشت و از شرکت‌ها خواستند که توسعه بیشتر این فناوری را حداقل برای شش ماه متوقف کنند.


OpenAI چت بات هوش مصنوعی خود را ایتالیا مسدود کرد

از سوی دیگر نیز OpenAI دسترسی به چت ربات هوش مصنوعی مولد خود، ChatGPT، در ایتالیا را مسدود کرده است. به این معنی که کاربران ایتالیایی دیگر با داشتن IP ایتالیایی قادر به استفاده از این چت بات هوش مصنوعی نیستند. همچنین، اگر یک حساب ChatGPT در ابتدا در ایتالیا ثبت شده باشد، ممکن است دیگر قابل دسترسی نباشد و کاربرانی که مایل به دور زدن بلاک هستند ممکن است مجبور شوند یک حساب کاربری جدید با استفاده از یک آدرس IP غیر ایتالیایی ایجاد کنند.

همچنین، OpenAI برای تمام کاربرانی در ایتالیا که ماه گذشته سرویس اشتراک ChatGPT Plus را خریداری کرده‌اند، بازپرداخت صادر می‌کند و همچنین یادآور می‌شود که تمدید اشتراک در آنجا موقتاً متوقف می‌شود تا زمانی که سرویس به حالت تعلیق درآمده است، هزینه‌ای از کاربران دریافت نشود.

با این حال این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو ۲۰ روز فرصت دارد تا به این دستور پاسخ دهد، که احتمالا با فشار‌های زیادی از سوی دولت آمریکا و ایتالیا مواجه خواهد شد و احتمالا به برخی از مجازات‌ها در صورت عدم پاسخگویی تهدید می‌شود. جریمه‌های نقض حفاظت از داده اتحادیه اروپا می‌تواند تا ۴ درصد گردش مالی سالانه یا ۲۰ میلیون یورو، هر کدام بیشتر باشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده