تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۹۴۱۸۵

نخستین "استارتاپ ویکند" در شهرستان خواف آغاز به کار کرد

‌می‌متالز - نخستین رویداد علمی استارتاپ ویکند با هدف بهره‌گیری از ایده‌های برتر روز چهارشنبه طی مراسمی در شهرستان خواف آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی در حاشیه آغاز به کار این رویداد علمی افزود: این اقدام به منظور جهت دهی ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری شهرستان خواف و در مسیر توسعه و رونق اقتصادی این منطقه انجام می‌شود.

سید ایمان شریعتی افزود: توسعه و گسترش کسب و کار‌های مرتبط با ظرفیت‌های منطقه ای، استفاده حداکثری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بومی منطقه، تشکیل بانک اطلاعاتی فعالان حوزه‌های مرتبط، جهت دهی لازم برای تبدیل ایده به یک مدل کسب و کار و فراگیری مهارت‌های اولیه ایجاد، مدیریت و راهبری یک کسب و کار نوپا از دیگر اهداف راه اندازی استارتاپ ویکند در شهرستان خواف است.

وی خاطر نشان کرد: با برگزاری این استارتاپ ویکند به دنبال تقویت رویکرد‌های فناورانه و نوآورانه در صنایع و معادن و نگاه ویژه‌ای به گسترش فناوری اطلاعات در حوزه‌های مرتبط با این رویداد هستیم.

مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی اظهار داشت: شهرستان خواف به عنوان پایتخت سنگ آهن خاورمیانه و یکی از قطب‌های اصلی این صنعت نیاز جدی به ایجاد بستر‌های آموزش و انتقال اطلاعات در فضای کسب و کار‌های بومی این منطقه دارد.

وی اظهار داشت: این شهرستان از پتانسیل‌های مختلفی در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، صنایع معدنی و ... برخوردار است که با برپایی رویداد استارتاپ ویکند از ایده‌های برتر و در نهایت تبدیل آن‌ها به مدل کسب و کار می‌توان در جهت توسعه منطقه‌ای گام برداشت.

شریعتی بیان کرد: بهره گیری از ایده‌های نوآورانه (در قالب رویداد علمی استارتاپ ویکند) بستر توسعه و رونق اقتصادی شهرستان خواف در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را هموار می‌کند.

نخستین

رویداد کارآفرینی (استارتاپ ویکند خواف رویدادی علمی - تجربی جهت آموزش فرایند تبدیل ایده به محصول و کارآفرینی در بخش‌های فناوری اطلاعات، گردشگری و معدن با همکاری پارک علم و فناوری خراسان رضوی، فرمانداری و صنایع معدنی سوم لغایت پنجم اسفندماه جاری در این شهرستان در حال برگزاری است.

استارت آپ ویکند یا به انگلیسی «Startup Weekend» یک همایش کارآفرینی و جلسه‌ای آموزشی_تجربی است که طی ۳ روز متوالی و در آخر هفته برگزار می‌شود. در این گردهمایی تعداد زیادی از برنامه نویسان، صاحبان ایده، گرافیست‌ها، سرمایه گذاران، عاشقان استارتاپ، مدیران، بازاریاب‌ها و … دور هم جمع می‌شوند و طی ۵۴ ساعت به بحث و بررسی ایده‌ها می‌پردازند. در نهایت ایده‌های خلاقانه برتر انتخاب و با تشکیل کارگروه‌های چند نفره عملی می‌شوند. در ساعت‌های پایانی رویداد، ایده‌های تکامل یافته به سرمایه گذاران عرضه می‌شوند تا افرادی که مایل هستند از آن‌ها حمایت کنند.

استارت آپ ویکند برنامه‌ای جهانی است که تاکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا (۱۳۵ کشور) برگزار شده و شبکه‌ای وسیع از کارآفرینان را گرد هم آورده است. ویژگی اصلی این رویداد، طوفان فکری و بررسی ایده‌ها است؛ ولی چیزی که بیشتر از آن اهمیت یافته تأکید زیاد روی اجرای آن ایده‌ها است. در استارتاپ ویکند فقط صحبت از تئوری نیست؛ خیلی سریع و بدون معطلی ایده‌های مناسب اجرا می‌شوند. معمولاً ایده‌هایی در این رویداد مورد استقبال قرار می‌گیرند که در گام اول، مدل کسب و کار مناسبی داشته باشند و در گام دوم، ایده‌های خلاقانه‌ای باشند که با وجودشان مفهومی جدید را به جامعه عرضه کنند. اگرچه ایده‌های خلاقانه ریسک سرمایه گذاری بیشتری دارند، ولی از آن طرف، بازاری بکر و دست نخورده‌تر را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند.

مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است.

مجموعه کانسار‌های سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان ۱۶۰هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده