تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۸۵۴۲۱

استارتاپ‌های معدن به سرمایه نیاز دارند

‌می‌متالز - استارتاپ‌های معدن می‌توانند به چالش‌های حوزه معدن به ویژه در ایران کمک فراوانی کنند، اما این شرکت‌ها با چالش‌ها و نیاز‌هایی از جمله کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر مواجه‌اند.

به گزارش می‌متالز، به استارتاپ‌های معدن به‌رغم اینکه می‌توانند در حوزه معدن سودمند باشند در اکوسیستم استارتاپی ایران توجه زیادی نشده است. تعدادی از شتاب‌دهنده‌ها سعی دارند که با معرفی شرکت‌های دانش بنیان این حوزه به شناخته شدن نیاز‌ها و چالش‌های آن‌ها کمک کنند.

حوزه معدن در ایران دارای ظرفیت‌های فراوانی است که می‌تواند فرصتی مناسبی برای حضور استارتاپ‌ها در این حوزه باشد. موضوعی که تاکنون اصلا مورد توجه قرار نگرفته است و شرکت‌های چندانی در آن فعال نشده‌اند، ولی حضوشان می‌تواند تحولی مهم در این بخش ایجاد کند.

حالا، اما به نظر می‌رسد که حوزه معدن دچار چالش‌هایی شده است که استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور می‌توانند با روش‌ها و راه‌کار‌های نوین خود بخش بزرگی از این چالش‌ها را حل کنند.

نیازمندی‌های معدن به استارتاپ‌ها

نیازمندی صنعت معدن به استارتاپ‌های معدنی از به این خاطر است که این شرکت‌های نوپا به‌دلیل نفوذ دانش و فناوری در حوزه معدنی، ضرورت نوآوری و رفع موانع آن در صنعت معدن، استفاده از توسعه فناوری‌های جدید، ضرورت توجه به توسعه پایدار، تلاش برای مقابله با کاهش ذخایر معدنی همزمان با رشد تقاضای مواد معدنی می‌توانند به صنعت معدن کمک کنند.

ایمینو یکی از شتاب‌دهنده‌ها و مرکز‌های نوآوری معادن و صنایع معدنی در این حوزه است که زمینه را برای فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه معدن فراهم می‌کند. این استارتاپ به تازگی در رویدادی سعی کرد که روند فعالیت و تولید تعدادی از استارتاپ‌های حوزه معدن را به سرمایه‌گذاران (vc ها) معرفی کند.

در این رویداد پنج دانش بنیان معدن به شرح چالش‌ها و نیازهایشان پرداختند. به عنوان مثال شرکت دانش بنیان «سرآمد استیل ایرانیان» با چالش‌هایی از جمله تامین مواد مصرفی، رقابت با بازار‌های جهانی، چالش‌های محیط زیستی مواد اولیه و محصول و نیاز به افزایش ظرفیت تولید جهت رقابت بهتر در بازار‌های جهانی روبه رو است که به نوعی نیاز آن‌ها به سرمایه‌گذاری بیشتر را نشان می‌دهد.

به طور کلی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های معدن این چالش‌ها در حالی است که اگر در اکوسیستم استارتاپی، شرکت‌های دانش بنیان معدنی بیشتر معرفی و شناخته شوند، حل مشکلات این حوزه تسریع می‌شود.

براساس گزارش‌ها به‌طور کلی، شرکت‌های استارتاپی با اقداماتی همانند توسعه مدل‌های جدید کسب‌وکار، روش‌های نوین بهره‌برداری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و اتوماسیون‌های نوین همراه با یکپارچه سازی، کاهش ریسک‌های اکتشافی، کمک به کاهش آسیب‌رسانی و تقویت مشارکت‌های اجتماعی، روش‌های بازیافت کالا و رفع مشکلات ناشی از کمیابی مواد معدنی، توجه به کاهش هزینه‌های عملیاتی و… می‌توانند اهداف اقتصادی زیادی را در این حوزه محقق کنند.

چالش‌های استارتاپ‌های معدن

کارشناسان این حوزه معتقدند که با راه‌اندازی استارتاپ‌های معدنی، هم اشتغالزایی در کشور افزایش می‌یابد و از طرفی هم می‌توان شاهد رونق این حوزه به دلیل استفاده از ایده‌های خلاق بود.

حسین منصوری، مدیرعامل شتاب‌دهنده ایمینو درباره چالش‌هایی شرکت‌های نوآوری معدنی در این رویداد گفت: «دو چالش اصلی دانش بنیان‌‎های این حوزه دارند. نخست آنکه هنوز آنطور که باید شرکت‌های دانش بنیان با صنعت معدن به ارتباط خوبی نرسیده‌اند و باید تلاش‌های صورت بگیرد تا این ارتباطات به طور مستمر و مثبت باشد.»

منصوری در این باره توضیح داد: «مورد دوم این است که نزدیک به ۷۰ درصد چالش‌ها مربوط به تامین مالی است. ما شرکت پژوهش و فناوری در این حوزه داریم که شرکت‌های خطرپذیر باید برای تامین مالی آن‌ها کمک کنند. همچین، این شرکت‌های دانش بنیان معدنی باید بیشتر در جلسات زیست بوم فناوری و استارتاپی معرفی شوند. ایمینو سعی دارد به عنوان یک شتاب‌دهنده چنین بستری را برای نیاز‌هایی که شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کند.»

همچنین، با توجه به نیاز امروز به اطلاعات جدید، تحلیل کارشناسی آن‌ها و کاربرد این داده‌ها در صنایع معدنی، استارتاپ‌ها می‌توانند با تهیه اطلاعات و داده‌های معدنی به کمک پروژه‌های معدنی بیایند تا دانشگاهیان و مهندسان معدن از این اطلاعات استفاده کنند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده