تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۸۸۰۴۳

فن‌بازار تخصصی معدن راه‌اندازی می‌شود/ انعقاد ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد در حوزه فن‌بازار

‌می‌متالز - دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با بیان این که طی سه سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد در فن بازار‌ها منعقد شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۸۴ قرارداد بالغ بر ۱۸۶ میلیارد تومان در این زمینه منعقد شده است.

به گزارش می‌متالز، محمدصالح خالقی روز شنبه در نشست مشترک مدیران و کارگزاران فن بازار‌های کشور که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در محل خانه نوآوری و فناوری ایران واقع در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، افزود: فن بازار ملی ایران از سال ۸۱ فعالیت خود را شروع کرده و در همه استان‌های کشور راه اندازی و متعاقب آن در راهبرد‌های ۱ و ۳ نقشه جامع علمی کشور بر توسعه آن‌ها تاکید شده است.

وی یادآور شد: بعد از شروع فعالیت‌های فن بازارها، نقشه جامع علمی کشور به موضوع توسعه و ساماندهی این فن بازار‌ها تاکید داشته است. فن بازار ملی ایران رویکرد جدید خود را بعد از ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به معاونت علمی در سال ۹۱ آغاز کرد.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با بیان این که سال‌ها مسئولیت اجرای فن بازار‌ها به پارک فناوری پردیس واگذار شده است، گفت: تدوین آیین نامه تاسیس شبکه فن بازار و توسعه فن بازار‌ها و تدوین آیین نامه راهبری کارگزاران تجارت فناوری (بروکر‌های فناوری) از دیگر اقدامات در توسعه این شبکه به شمار می‌رود، ضمن آنکه نقشه فن بازار‌ها در یک روند ۹ ساله تدوین شد.

خالقی افزود: بر اساس برنامه‌های اجرایی، تاکنون ۲۰ دفتر فن بازار در شرکت شهرک‌های صنعتی و ۱۱ دفتر فن بازار در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده و جذب سرمایه گذاری روی اختراعات، نوآوری‌ها و فناوری و رفع نیاز‌های صنعتی با استفاده از توان داخلی از جمله ماموریت‌های کارگزاران است.

وی این شبکه را مشتمل بر کارگزاران فن بازار منطقه ای، کارگزاران توسعه بازار محصولات فناورانه، کارگزاران شناسایی نیاز و حل مساله، کارگزاران فن بازار تخصصی و کارگزاران جذب سرمایه دانست و ادامه داد: به صورت کلی بیش از ۷۰ کارگزار از سراسر کشور زیرمجموعه شبکه کارگزاران تجارت فناوری فن بازار ملی ایران فعالیت می‌کنند. در واقع کارگزاران تجارت فناوری بر اساس سه شاخص عمومی، تخصصی و آموزشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و گواهینامه‌های تایید فعالیت را دریافت می‌کنند.

خالقی خاطرنشان کرد: مرکز فن بازار ملی ایران، ۳۱ هزار و ۸۱۲ کاربر دارد که بر اساس اطلاعات جدید احصاشده تا هزار و ۴۳۷ شرکت، ۱۴ هزار و ۳۱۹ محصول و ۸۹۶ تقاضا در مرکز فن بازار ملی ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون فن بازار‌های تخصصی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی راه اندازی شده است، از راه اندازی فن بازار تخصصی معدن با همکاری ایمیدرو تا پایان سال خبر داد.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران در ادامه گفت: در شبکه فن بازار ملی ایران ۱۲۰ رویداد تجاری مختلفی طی این سال‌ها برگزار شده است که در حوزه تجهیزات پزشکی، شهری، لوازم خانگی، مواد غذایی، پلاستیک و پلیمر، کاشی و سرامیک، سنگ، نفت، تجهیزات پزشکی و تجهیزات ورزشی و توانبخشی، رنگ و پوشش‌های صنعتی شیمیایی و پلیمر، آرایشی و بهداشتی، پساب تا آب بوده است.

خالقی با بیان اینکه طی سه سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد در فن بازار‌ها منعقد شده است، افزود: در زمینه توسعه بازار ۳۷۰ قرارداد بالغ بر ۵۱۰ میلیارد تومان، در حوزه رفع نیاز ۷۵ قرارداد بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان، در حوزه سرمایه گذاری ۳۰ قرارداد بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان منعقد شده است.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران در خصوص تعداد و میزان قرارداد‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ گفت: از ابتدای امسال، ۸۴ قرارداد بالغ بر ۱۸۶ میلیارد تومان منعقد شده است.

همه بخش‌ها باید برای توسعه فناوری تلاش کنند

مهدی صفاری رییس پارک فناوری پردیس نیز در این نشست اظهار داشت: فن بازار دو بار در سال را به برگزاری نشست با فن بازار‌های استانی اختصاص می‌دهد. فن بازار‌ها با بدنه دولتی و خصوصی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند. فن بازار از سال ۸۱ شروع به فعالیت کرده است و در نقشه جامع علمی کشور این شبکه به عنوان یکی از حلقه‌های توسعه تجارت مورد تاکید قرار گرفته است.

رییس پارک فناوری پردیس بیان اینکه توسعه این فن بازار با ابلاغ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت، ادامه داد: بر اساس این اقدام در یک دهه اخیر توسعه این شبکه آغاز شد، به گونه‌ای که اکنون در همه استان‌های کشور دفاتر فن بازار استانی راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه بروکر‌های فن بازار‌ها فعالیت‌های مربوط به تجاری سازی و توسعه بازار در بدنه دولتی در استان‌ها را دنبال می‌کنند، افزود: همه بخش‌ها باید در حوزه توسعه فناوری تلاش کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده