تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۸۵۲۷۶
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت:

۳۰ شرکت دانش بنیان استان محصولات خود را تجاری کردند

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال ۳۰ شرکت دانش بنیان توانستند ۵۰ نوع محصول خود را تجاری و صادر کنند.

به گزارش می‌متالز، توسعه تولید و صادرات کالا‌های دانش بنیان اقتصاد استان را متحول می‌کند. در حال حاضر بیش از ۳۰ واحد دانش‌بنیان در استان در حال فعالیتند که بیش از ۵۰ نوع محصولات متنوع تولید و بخشی از ان‌ها را صادر می‌کنند.۳۰ شرکت دانش بنیان استان محصولات خود را تجاری کردند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: رهبر معظم انقلاب بیش از یک دهه به بحث انقلاب و بخصوص تولید پرداختند. امسال هم که بحث تولید، اشتغال و دانش بنیان را گوشزد کردند. این مطلب ما را بر آن داشت که موضوع پرداختن به تولید در حوزه دانش بنیان را بیش از پیش مورد اهمیت قرار دهیم و نزدیکی دانشگاه و صنعت هم از آن دست است. تولید وقتی توام با دانش پیش رود قطعا محصولات با کیفیت بالاتری عرضه خواهد شد و بالطبع قابلیت رقابت و ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت. تولید بیشتر توام با صادرات هم بحث اشتغال آفرینی را تقویت خواهد کرد. یکی از موضوعاتی که در بخش اقتصاد به آن کمتر پرداختیم انرژی ارزان بود که بایست فرصتی می‌بود برای ایجاد بازار‌های جدید رقابت پذیر. متاسفانه نتوانستیم از این فرصت به اندازه کافی بهره ببریم. در سال‌های اخیر تمهیداتی در نظر گرفته شد که موضوع بهره گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان توانست بخش زیادی از کالا‌هایی که در گذشته تولید میشدند و کیفیت لازم را نداشتند و با در نظر گرفتن اشتراکات فرهنگی مذهبی با همسایگان باعث ایجاد فرصتی برای تولید کالا‌های باکیفیت شده است. شرکت‌های صنعتی هم باید به این سمت پیش روند. ۳۰ شرکت مورد اشاره توانستند محصول دانش بنیان تولید کنند البته تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان از این مقدار بیشتر است، اما در حال حاضر این شرکت‌ها توانستند محصول خود را تجاری سازی کنند.

افضلی افزود: ما واحد صنعتی داریم که توانسته است با دانش مهندسی معکوس ایران را جزو کشور‌های معدود در تولید کالا‌های استراتژیک نماید. دستگاه‌های حفاری از این دست محصولات است که از نمونه خارجی آن هم باکیفیت‌تر تولید می‌شود و قیمت تمام شده آن هم از نوع خارجی آن ارزان‌تر است. برای این محصولات حتی ثبت سفارش خارجی هم شده است. نمونه دیگر شرکتی است که لوح فشرده تولید می‌کند. شرکت نیرومحرکه هم نمونه دیگری از تولید محصول دانش بنیان است. در حوزه پتروشیمی و بخصوص شوینده‌ها هم از هم نوع شرکت‌های دانش بنیان هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: قزوین یک استان دانشگاهی است که دارای طبقه بندی قابل توجه بخصوص در برخی رشته هاست. این ظرفیت برای بهره گیری در صنعت هم موردتوجه قرار گرفته است. مسئولان استان هم در این راستا توجه ویژه‌ای به ارتباط بین دانشگاه و صنعت دارند.

وی گفت: اولین مشکل در حوزه دانشگاهی این است که بسیاری از سیاست‌ها در دانشگاه‌ها به سمتی بود که توجه به تولید نداشت و برای دانشجو هم بازار کار در بخش صنعت وجود نداشت. امروز این ظرفیت‌ها شناسایی شده است به طوری که شرکت‌های صنعتی هم به سمت توجه به دانشگاه‌ها معطوف شده اند. در حال حاضر دانشگاه‌ها توانسته اند به نوعی واحد‌های تحقیق و توسعه در صنعت را راه اندازی کنند البته باید به این ظرفیت سرعت بیشتری دهیم تا به اندازه مطلوب برسد.

افضلی گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه علم و تجربه به نوعی سخت بوده است، اما در حال حاضر این مشکل در حال برطرف شدن است. شرکت‌های صنعتی هم به این نتیجه رسیده اند که باید از تکنولوژی روز استفاده کنند و سیاست گذاری این بخش توسط مسئولان می‌تواند این ارتباط را شکوفا کند.

وی گفت: قزوین استان صنعتی و کشاورزی است. شاخص‌های این دو بخش در کشور مورد غفلت واقع شده است. سیاستگذاری‌ها در برخی موارد به صورت منطقه‌ای نیست. استان قزوین در همه محصولات کشاورزی و حتی دامپروری دارای رتبه‌های برتر است. تولید این بخش بیش از چندبرابر نیاز استان است. بادرنظر گرفتن کم آبی باید محصولات به سمت تولیدات محصولات کشاورزی کم آبر بر پیش رود که با نبود برنامه‌هایی در این بخش، آسیب‌هایی را دیدیم که البته در دولت سیزدهم این نواقص به نوعی در حال رفع شدن است.

افضلی تصریح کرد: در این زمینه نگاه ملی و اجرای دستورالعمل‌ها برای همه استان‌ها از آسیب‌های این بخش است که باید ظرفیت‌های استانی در نظر گرفته شود. ما نیازمند حمایت‌های بخش صادراتی دولت‌ها هستیم. اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان اگرچه جدیدالتاسیس هستند، اما پیشرفت خوبی داشته اند. یکی از برنامه‌های ما تقویت ان جی او‌ها و انجمن هاست. بخش‌هایی که قابلیت واگذاری دارد در حال ارائه به بخش خصوصی است.

وی اظهار کرد: در بخش صادرات باید پایانه‌های تخصصی صادرات کالا‌های کشاورزی تقویت شود. ایجاد خوشه‌های صادراتی که بتواند برنامه لازم را به صادرکنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهد از دیگر نیاز‌های این حوزه است. در گذشته کشور ما به صورت پراکنده صادرات به کشور‌های مختلف دنیا داشتند که این مهم باید متمرکزتر شود.

افضلی گفت: عدم قید محل تولید کالا بر روی محصولات صادراتی باعث اختلال در آمار صادراتی است. به همین منظور اعلام آمار دقیق صادرات کالا‌های استان محقق نشده است. عدد ۵۶۴ میلیون دلار که بر درگاه آمار قرار می‌گیرد مورد تایید مسئولان استان نیست و طبق هدف تعیین شده ۸۰۰ میلیون دلار است. در صورتی که محل تولید کالا بر روی محصولات قید شود اهداف تعیین شده هم قابل دسترس خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: لوازم خانگی یکی از بخش‌های شاخص صادرات استان است. چرخ خیاطی رتبه برتر کشور اختصاص به استان قزوین دارد. یخچال فریزر و گاز هم از این دست است. با تاکیدات مقام معظم رهبری ممنوعیت واردات لوازم خانگی تولیدکنندگان باید به سمت کیفیت و توسعه پیش روند که تقریبا محقق شده است. در این راستا شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد قرار گرفتند که کمک ویژه‌ای داشتند و چشم انداز خوبی در این حوزه ترسیم شده است. در این بخش توسعه کمی و کیفی کاملا مشهود است. با افزایش کیفیت محصولات تولیدی در داخل منافع اقتصادی در سایر بخش‌ها مانند اشتغال هم نصیب کشور خواهد شد.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین

عناوین برگزیده