تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۹۷۸۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انتظار بازار‌های جهانی برای انتشار داده‌های حقوق و دستمزد

‌می‌متالز - بازار‌های وال‌استریت روز پنج‌شنبه را با رنگ سبز به پایان رساندند، زیرا سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر داده‌های مهم حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در روز جمعه بودند.

به گزارش می‌متالز، شاخص داوجونز با ۰۱/ ۰درصد افزایش به ۲۹/ ۳۳۴۸۵ واحد رسید، درحالی‌که شاخص S&P ۵۰۰ با ۳۶/ ۰درصد افزایش به ۰۲/ ۴۱۰۵ واحد و نزدک‌کامپوزیت هم با ۷۶/ ۰درصد افزایش به ۹۶/ ۱۲۰۸۷ واحد رسید. با انتشار داده‌های بیکاری که برای نهمین هفته متوالی بالای ۲۰۰‌هزار عدد ثبت شده‌است، داده‌های اشتغال همچنان در صدر ذهن سرمایه گذاران باقی مانده‌است.

ادعا‌های بیکاری نشان می‌دهد که بازار کار همچنان در تنگنا قرار دارد. تعداد مطالبات اولیه بیکاری در هفته منتهی به اول آوریل ۱۸‌هزار مورد کاهش یافته و مجموع مطالبات بیکاری بر اساس داده‌های فصلی تعدیل‌شده به ۲۲۸‌هزار عدد رسیده‌است. این داده‌ها به تنهایی مانع افزایش مجدد نرخ بهره فدرال‌رزرو در ماه مه نمی‌شود، اما آن‌ها یک علامت هشدار هستند که نباید نادیده گرفته شوند. در بازار‌های سهام، سهام AMC Entertainment Holdings پس از رد درخواست دادگاه برای حل سریع‌تر اختلاف بین هیات‌مدیره اپراتور سینما و سهامداران، ۹۹/ ۲۰‌درصد افزایش یافت. از جنبه نزولی، خرده فروشی Costco Wholesale پس از گزارش اولین کاهش فروش ماهانه خود در فروشگاه‌های مشابه در سه سال‌اخیر، ۲۴/ ۲‌درصد ضعیف‌تر بسته شد. بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده در روز جمعه قبل از انتشار فهرست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده افزایش یافت، درحالی‌که بسیاری از بازار‌ها به دلیل تعطیلات عید پاک بسته‌بودند. سرمایه‌گذاران داده‌های بازار کار را برای نظارت بر واکنش‌های بالقوه فدرال‌رزرو و احتمال رکود ارزیابی خواهند کرد. گزارش مشاغل ایالات‌متحده و نرخ بیکاری قرار است منتشر شود، اما با تعطیلی بسیاری از بازارها، واکنش‌ها ممکن است خنثی باشد. نشانه‌های سرد‌شدن اقتصاد تاکنون شامل ارقام ضعیف‌تر در مورد حقوق و دستمزد خصوصی و بخش خدمات ایالات‌متحده است که نشان‌دهنده کندی استخدام‌ها و برانگیختن گمانه زنی درمیان معامله‌گران مبنی‌بر اینکه فدرال‌رزرو ممکن است چرخه افزایش نرخ خود را در ماه آینده متوقف کند، می‌شود.

روز پنج‌شنبه سهام Tui به دلیل به‌روز‌رسانی غیرمنتظره گزارش‌های مالی اخیرش رشد قابل‌توجهی داشت. سرمایه‌گذاران اروپایی از جهش بهتر از حد انتظار در تولید صنعتی آلمان و داده‌های مثبت از چین روز معاملاتی خوبی را سپری کردند و سهام اروپایی روز پنج‌شنبه از رشد نسبی خوبی برخوردار بودند، به‌طوری‌که شاخص‌کل منطقه‌ای Stoxx ۶۰۰ با ۵۱/ ۰‌درصد افزایش به ۹۴/ ۴۵۸واحد رسید و البته همه از بورس‌های اصلی بالاتر بودند. سرمایه گذاران همچنین در حال بررسی داده‌های تازه‌ای بودند که نشان‌دهنده سطح بالاتر از حد انتظار برای اولین‌بار در هفته بیکاری در ایالات‌متحده بود. براساس داده‌های منتشر شده، فعالیت در بخش خدمات چین در ماه مارس با سریع‌ترین سرعت در دو سال‌و نیم گذشته رشد کرده‌است. همچنین اداره آمار فدرال اعلام کرد که تولید صنعتی آلمان افزایش شدیدتر از حد انتظار را در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از آن به میزان ۲‌درصد گزارش کرده که ناشی از تولید خودرو بوده‌است. سرمایه گذاران در منطقه آسیا و اقیانوسیه در پایان معاملات روز پنج‌شنبه عمدتا ناامید بودند و بیشتر بازار‌ها در بحبوحه نگرانی‌ها از کند‌شدن رشد اقتصادی در ایالات‌متحده در محدوده منفی قرارگرفتند. بانک‌مرکزی هند نیز طی یک حرکت غافلگیرکننده، نرخ بهره را ثابت نگه داشت. به عقیده کارشناسان، در تعطیلات آخر هفته، سهام آسیایی با لحن ملایمی معامله می‌شوند و اکثر مراکز پولی برای تعطیلی زودهنگام روز جمعه تعطیل خواهند شد.

درواقع شاخص Nikkei ۲۲۵ پس از گزارش‌هایی مبنی‌بر اینکه کازو موما، مدیر بانک ژاپن پیشنهاد کرده بود عقب نشینی اخیر در بازده اوراق قرضه جهانی، پنجره‌ای برای خروج از استراتژی کنترل منحنی بازده برای بانک فراهم کرد، بیش از یک‌درصد کاهش یافت. روز پنج‌شنبه شاخص Nikkei ۲۲۵ با ۱/ ۱درصد کاهش به ۶۵/ ۲۷۵۰۷ واحد رسید، درحالی‌که شاخص Topix با ۹۱/ ۰درصد کاهش به ۷۴/ ۱۹۶۵ واحد رسید، به‌طوری‌که مزدا موتور با افت ۹۶/ ۴‌درصدی، توکیو الکترون با افت ۵۳/ ۴درصدی و Ebara Corporation با افت ۴۹/ ۴‌درصدی درمیان بازنده‌های بزرگ در معیار توکیو بودند. شاخص شانگ‌های کامپوزیت در چین با ۰۱/ ۰درصد کاهش به ۲۲/ ۳۳۱۲واحد رسید، درحالی‌که شنژن‌کامپوننت نیز ۰۴/ ۰‌درصد کاهش را تجربه کرد. بدترین عملکرد شانگ‌های شامل IReader Tech با افت ۲۱/ ۸‌درصدی و Hundsun Tech با ۶۹/ ۷درصد کاهش بود. شاخص Hang Seng هنگ‌کنگ با افزایش اندکی ۰۱/ ۰‌درصدی به ۰۱/ ۲۰۲۷۷ واحد رسید. در استرالیا، شاخص S&P/ ASX ۲۰۰ با ۳۱/ ۰درصد کاهش به ۹۰/ ۷۲۱۴ واحد رسید، به‌طوری که صنایع نیکل ۵۹/ ۵‌درصد و جنسیس انرژی ۱۸/ ۴‌درصد کاهش یافتند. این در حالی بود که سهام آسیایی روز جمعه رشد کردند، زیرا معامله‌گران خود را جلوتر از داده‌های مهم مشاغل ایالات‌متحده قرار دادند که در اواخر روز گذشته قرار بود منتشر شود. با تعطیلی اغلب بورس‌های بزرگ در روز جمعه، سرمایه‌گذاران تمایلی به تعقیب بازار به شاخص بالاتر را نداشتند، اما با نشانه‌هایی از ورود سرمایه قوی و امید به بهبود روابط بین پکن و اروپا، نشانه‌های مثبت سرمایه‌گذاری در چین تقویت شد. میانگین سهم Nikkei ژاپن روز جمعه افزایش یافت و کاهش هفتگی خود را کاهش داد، به‌طوری‌که شاخص Nikkei با ۱۷/ ۰‌درصد، در ۳۱/ ۲۷۵۱۸واحد بسته شد. آخرین داده‌های موسسه مالی بین‌المللی (IIF) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خارجی در ماه مارس در سهام و اوراق قرضه چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بر اساس گزارش IIF، جریان ورود پول به سهام چین از ماه فوریه بیش از دو‌برابر شده و به ۲/ ۷‌میلیارد دلار رسید و کل سرمایه‌گذاری در سهام چین در سال‌جاری به ۳۰‌میلیارد دلار رسیده‌است. در این میان امید به بهبود روابط چین و اروپا پس از سال‌ها تیرگی روابط، به بازار‌های داخلی کمک شایانی می‌کند. روز جمعه شاخص ترکیبی شانگ‌های ۴۵/ ۰درصد یا ۰۲/ ۱۵واحد افزایش یافت، درحالی‌که شاخص ترکیبی شنژن در دومین بورس چین ۹۳/ ۰‌درصد یا ۸۳/ ۱۹واحد افزایش داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده