تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۹۸۰۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه ۲۰ فروردین؛ بودجه عمرانی کمک فولادی‌ها آمد/ دلار در مدار ثبات قرار گرفت

‌می‌متالز - نرخ دلار که چند روزی بر پایه ۴۹ هزار تومان قرار داشت، امروز در دومین روز متوالی در کانال ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش می‌متالز، دلار امروز با نرخ ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت و نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد. در این راستا، هرچند انتظار می‌رفت نوسانات نرخ ارز بر بازار‌های دیگر اثر بگذارد، اما بررسی بازار‌های مالی نشان می‌دهد تقریبا ثبات حاکم است. این موضوع در بازاری مانند فولاد نیز صادق است و در برخی مقاطع فولادی کاهش را شاهد هستیم.

در عین حال، در حالی در بازار شاهد کاهش قیمت در اغلب مقاطع فولادی هستیم که به نظر می‌رسد این رکود به بورس کالا هم رسیده است. برهمین اساس، برخلاف روز‌های گذشته شمش استقبال زیادی نداشت، اما آهن اسفنجی پر تقاضا بود به طوری که از ۱۰ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا، هیچ محصولی به فروش نرفت. در همین حال، ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در دسترس مشتریان قرار گرفت.

البته این موضوع در بازار‌های جهانی نیز مشاهده می‌شود و دلیل اصلی آن سیاست گذاری چین در بخش فولاد است. البته چین به دنبال تامین مسکن جوانان کشور خود است که این موضوع تاثیر زیادی بر بازار فولاد خواهد داشت.

ترکیه نیز به دلیل تخریب لجستیک و بنادر این کشور و همچنین بخشی از کارخانجات فولادی با کاهش عرضه مواجه شد، اما با بازگشت این بازیگر قطعا روند بازار تغییر خواهد کرد. ایران در مدت کاهش حضور ترکیه تقاضای فولاد را پاسخ داد و حالا باید دید با بازگشت ترک‌ها چه روندی در بازار فلزات ایران می‌افتد.

از سوی دیگر، روس‌ها به دنبال نیاز درآمد ارزی دامپینگ قیمت را کنار گذاشته‌اند. در نتیجه ایران برای بهبود وضعیت فولاد خود باید به طرح‌های عمرانی داخلی امید داشته باشد. امروز مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران گفته است: در زمینه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی بودجه عمرانی که مشکلات و مسائل مبتلا به مردم را حل می‌کند بیش از ۱۲۰ درصد عملکرد داشتیم، یعنی ۲۶۰ همت مصوب بودجه سال گذشته بود که عملکردمان به ۳۱۲.۳ همت رسید. نکته دیگر اینکه بر خلاف سال‌های گذشته عمده این مبلغ یعنی بیش از ۱۹۱ همت آن نقدی بوده است.

به نظر می‌رسد دولت برای امسال نیز بودجه عمرانی بهتری تخصیصدهد و کارشناسان امید دارند با استفاده از موقعیت‌های مهم در بخش بین الملل علاوه بر بهره مندی در بخش داخلی در بخش صادرات نیز نقش مهمی را ایفا کنند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می‌دهد میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در چهار شرکت از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده میشود.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت‌ها ثابت مشاهده شده است و در دو شرکت ۹۰۰ تا ۱۷۰۰ کاهش قیمت مشاهده شده است.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه‌ای از ۱۵۰ تا ۱۳۵۰ هزار تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش‌ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت ۳۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده