تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۲۹۹۳۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

بورس کالا پیشگام نوسان بازار آهن

‌می‌متالز - در هفته جاری عمدتا روند کاهشی بر نوسانات بازار آهن و فولاد داخلی حاکم بود و با وجود تعطیلی وسط هفته همچنان کاهش قیمت آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش مشهود بود.

به گزارش می‌متالز، در هفته جاری عمدتا روند کاهشی بر نوسانات بازار آهن و فولاد داخلی حاکم بود و با وجود تعطیلی وسط هفته همچنان کاهش قیمت آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش مشهود بود.

بازار ارز نیز در یک هفته گذشته در حوالی کانال ۵۰ هزار تومان در نوسان بود، اما روز سه‌شنبه مجددا تا کانال ۵۱ هزار تومان افزایش یافت و به‌رغم تعطیلی روز گذشته همچنان قیمت دلار در نوسان بود و در پایان روز روی ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

روز سه‌شنبه نیز شاهد تداوم روند کاهشی قیمت آهن در اغلب شرکت‌ها بودیم به طوری که بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها اصلاح شد و برخی از کارخانه‌ها نیز ثبات قیمت داشتند.

میانگین قیمت میلگرد در اکثر کارخانه‌ها ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد. به عنوان نمونه قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان در یک هفته گذشته با کاهش حدود ۳ هزار تومانی از کانال ۲۶ هزار تومان به کانال ۲۳ هزار تومانی رسید.

قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در اکثر کارخانه‌ها با کاهش چشمگیر ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی همراه بود و چند کارخانه هم تغییر قیمت نداشتند. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و سپری نیز بین ۲۰۰ الی ۷۰۰ تومان در اکثر مبادی فروش کاهش داشتند.

پس از جهش قیمت بی‌سابقه‌ای که در اسفندماه سال گذشته در قیمت تیرآهن مشاهده شد، با آغاز فعالیت بازار آهن هر کیلو تیرآهن طی دو هفته گذشته تقریبا ۵ الی ۷ هزار تومان کاهش قیمت داشته است که این میزان از کاهش هم در این بازار کم‌سابقه است.

قیمت انواع ورق‌ها هم به همین منوال بود و شاهد کاهش قیمت برخی ضخامت‌های ورق سیاه در شماری از کارخانه‌ها بودیم به این صورت که قیمت ورق آهن فولاد مبارکه و کاویان بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان کاهش داشت و چند بنگاه هم ثبات قیمت داشتند، همچنین قیمت روز ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه تقیبا در همه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز قوطی پروفیل در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد، اما به طور کلی در یک هفته گذشته قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمیتر در اکثر کارخانه‌ها حدود ۲ هزار تومان کاهش داشت؛ همچنین قیمت لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و سایر لوله‌ها نیز تغییر قیمت چندانی نداشتند.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا در روز سه‌شنبه حاکی است که به طور کلی تنها حدود ۳۷ درصد از محصولات عرضه شده معامله شدند. به این صورت که از ۱۵۰ هزار و ۸۶۸ تن محصول فولادی حدود ۵۶ هزار و ۷۰۱ تن به فروش رسیدند.

در همین راستا حدود ۴۱ درصد از میلگرد عرضه شده مورد معامله قرار گرفت به این صورت که حدود ۱۰۱ هزار و ۹۶۶ تن میلگرد عرضه شده بود که از این میزان حدود ۴۲ هزار و ۱۰۰ تن از آن معامله شد. گفتنی است قیمت میانگین ثبت شده برای میلگرد حدود ۲۰ هزار و ۱۴۴ تومان است که بیانگر افزایش ۲/۲ درصدی نرخ پایه این محصول است.

در هفته گذشته که بورس کالا مهمترین پیشران کاهش قیمت‌ها در بازار آهن داخلی بود، در هفته آتی نیز احتمالا این روند استمرار داشته باشد اگر چه تأثیر ثبات نسبی نرخ دلار را نیز نمی‌توان در این روند نادیده گرفت. این در حالی است که فاطمی‌امین وزیر صمت روند کاهشی قیمت آهن الات را ادامه‌دار دانست.

گفتنی است نرخ پایه عرضه آهن اسفنجی در بورس روز شنبه حدود ۹ هزار و ۶۶۹ تومان در نظر گرفته شده است و در مجموع ۱۲۵ هزار تن انواع اهن اسفنجی در بورس عرضه خواهد شد. گفتنی است با این میزان از عرضه آهن اسفنجی و کاهش حجم عرضه‌ها، ممکن است شاهد معامله این محصول در نزدیکی نرخ پایه باشیم.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده