تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۹۹۴۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

کیفیت، اولویت شرکت ذوب آهن اصفهان در تولید

‌می‌متالز - مدیر کیفیت شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: شرکت ذوب آهن اصفهان با استفاده از روش‌هایی مانند آموزش، برگزاری جلسات گروه‌های کاری و مشارکت سطوح مختلف سازمانی، ارزیابی‌های داخلی و خارجی و برگزاری جلسات بازنگری مدیریت، زمینه‌های بهبود در عملکرد‌ها را شناسایی و با تمرکز بر اهداف و اولویت‌های شرکت در جهت بهبود مداوم سیستم مدیریت کیفیت اقدام می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمد صدری کوپایی در خصوص اهمیت کیفیت در صنعت فولاد، بیان کرد: در محیط پرتنش و رقابتی صنعت فولاد کشور، مفهوم کیفیت به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی شناخته می‌شود. هر سازمانی برای بقا و حضور در صحنه رقابت، به دو مولفه مهم نوآوری و کیفیت نیازمند است. تنوع بالای استاندارد‌ها و محصولات، تغییرات سریع بازار و طیف وسیع نیاز‌های مشتریان در صنعت فولاد کشور و جهان، تمام شرکت‌های تولیدی را ملزم می‌کند تا برای بقا و نقش‌آفرینی در صحنه رقابت و افزایش سهم بازار نسبت به تقویت توانمندی‌های خود و ایجاد مزیت‌های رقابتی اقدام کنند.

وی افزود: در همین راستا، در کنار انطباق محصولات با استانداردها، عواملی مانند انعطاف‌پذیری و تولید محصولات جدید و کاهش بهای تمام‌شده می‌توانند تاثیر بسزایی در بهبود رضایت مشتری، افزایش وفاداری مشتریان عمده و در نتیجه افزایش سهم از بازار داشته باشند. بنابراین، مدیریت کیفیت یکی از قوی‌ترین و موثرترین بخش‌های سازمان برای تضمین کیفیت محصولات و انطباق آن‌ها با استاندارد‌ها است و استفاده از ابزار‌های کنترل کیفیت و بهبود مستمر و مفاهیمی مانند تجزیه و تحلیل ضایعات و ارزیابی عملکرد‌های شرکت می‌تواند نقش بسزایی در کاهش بهای تمام‌شده داشته باشد.

مدیر کیفیت شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: در تولید مقاطع ساختمانی، با توجه به اینکه کیفیت این محصولات تاثیر بسزایی بر سلامت شهروندان و ایمنی سازه‌های ساختمانی دارد، رعایت الزامات و استاندارد‌های محصولات فولادی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است و حساسیت و دقت نظر بالایی از سوی مصرف‌کنندگان و نهاد‌های متولی قانون‌گذاری و بازرسی برای کیفیت مقاطع ساختمانی وجود دارد. بر این اساس، استاندارد محصولات فولادی و مطابقت آن‌ها با الزامات قانونی، یکی از بخش‌های مهم و وظایف خطیر مدیریت کیفیت در صنعت فولاد و تولید مقاطع ساختمانی است. به این منظور، مدیریت کیفیت فراگیر شرکت ذوب آهن اصفهان با برنامه‌ریزی و ایجاد یک سیستم جامع کنترل کیفیت و بازرسی در مراحل مختلف تولید محصول، تمام تلاش خود را روی انطباق مولفه‌های کلیدی محصول با استاندارد‌ها و الزامات مربوطه، حتی فراتر از نیاز‌های مشتریان معطوف کرده است و اطمینان حاصل می‌کند که محصولات این شرکت علاوه بر رفع تمام نیاز‌های کیفی مشتریان، کلیه الزامات ایمنی و حفاظت از محیط زیست را نیز برآورده می‌کند. در کنار این مولفه مهم، قطعا کاهش بهای تمام‌شده، رسیدگی موثر به شکایات مشتریان و سرعت در تامین سفارشات نیز از عوامل تاثیرگذار بر موضوع کیفیت به شمار می‌آیند.

رویکرد‌های مدیریت کیفیت در شرکت ذوب آهن اصفهان

صدری کوپایی با بیان اینکه به طور کلی، مدیریت کیفیت به معنای نظارت بر فرآیند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با نیاز مشتریان است که از مرحله اول تولید تا خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این نگرش مدیریتی، چهار مولفه برنامه‌ریزی، تضمین، کنترل و بهبود کیفیت وجود دارد و بر همین اساس شرکت ذوب آهن اصفهان نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را برای بهبود مولفه‌های مدیریت کیفیت در مجموعه خود انجام می‌دهد. این شرکت در راستای برآورده کردن انتظارات ذی‌نفعان به منظور تحقق شاخص‌های موفقیت نسبت به تعیین رویکرد‌های نظام‌مند اقدام می‌کند. در این راستا کلیه استاندارد‌های قابل اجرا (داخلی و خارجی) شامل استاندارد‌های تولید محصول، انجام آزمون، ایمنی و حفاظت از محیط زیست در شرکت ذوب آهن اصفهان به طور جامع مد نظر قرار گرفته است و این شرکت ضمن تعامل با سایر فرآیند‌های جاری نسبت به پیاده‌سازی آن‌ها در مسیر بهبود مستمر سیستم در طول زمان تلاش می‌کند. همچنین این شرکت با انجام بررسی‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده، در تلاش برای حصول اطمینان تطابق فرآیند‌های مرتبط با کیفیت محصول و خدمات با استاندارد‌ها و رویه‌های تعریف شده است و تضمین می‌کند که الزامات و استاندارد‌های کیفیت همواره برآورده خواهند شد.

وی در ارتباط با اهمیت مدیریت کیفیت در شرکت ذوب آهن اصفهان، مطرح کرد: در شرکت ذوب آهن، مولفه کنترل کیفیت و بازرسی محصول دارای یک ساختار مدیریتی شامل کنترل فرآیند تولید، بازرسی، تست و اندازه‌گیری‌هایی است که تضمین می‌کند محصولات تحویلی به مشتریان با مشخصات و استاندارد‌ها مطابقت دارد. در این راستا، واحد‌های کنترل کیفیت در بخش‌های فولادسازی، نورد و انبار محصول مستقر و مطابق رویه‌های از پیش تعیین شده از هر یک از این واحد‌ها از انجام اندازه‌گیری و تست‌ها طبق روش‌های استاندارد منطبق بر روش‌های تولید و مولفه‌های محصول با استاندارد‌های مورد انتظار اطمینان حاصل می‌کند. شرکت ذوب آهن اصفهان با استفاده از روش‌هایی مانند آموزش، برگزاری جلسات گروه‌های کاری و مشارکت سطوح مختلف سازمانی، ارزیابی‌های داخلی و خارجی و برگزاری جلسات بازنگری مدیریت، زمینه‌های بهبود در عملکرد‌ها را شناسایی و با تمرکز بر اهداف و اولویت‌های شرکت در جهت بهبود مداوم سیستم مدیریت کیفیت اقدام می‌کند.

مدیر کیفیت شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در مجموع با توجه به فضای به شدت رقابتی تولید مقاطع فولادی، مدیریت کیفیت فراگیر شرکت ذوب آهن ناگزیر به کاربرد و توسعه تمامی رویکرد‌های کیفیت است، تاکید کرد: بر این اساس، مدیریت کیفیت فراگیر با رویکرد مبتنی بر ارزش و تلاش برای کاهش بهای تمام‌شده محصولات از طریق کاهش ضایعات، اقدام و از این طریق به افزایش مطلوبیت محصولات نزد مشتریان و گسترش سهم بازار کمک می‌کند. به علاوه این واحد مدیریتی، با در نظر گرفتن خواسته و نیاز‌های مشتریان و در تعامل با فرآیند بازاریابی و تحلیل بازار و پاسخگویی سریع و اثربخش در خصوص شکایات واردشده، رویکرد مبتنی بر مشتری‌مداری را نیز مد نظر قرار داده است.

صدری کوپایی اظهار داشت: رویکرد سومی که به لحاظ ماهیت محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان همواره مورد توجه قرار می‌گیرد و بخش عمده‌‎ای از فعالیت‌های بخش مدیریت کیفیت فراگیر سازمان را به خود اختصاص می‌دهد، رویکرد مبتنی بر محصول و انجام حداکثر بازرسی و اندازه‌گیری و آزمون‎‌های مورد نیاز محصول است. این رویکرد اطمینان حاصل می‌کند که استاندارد‌های اجباری و حتی بعضا اختیاری محصولات با هدف کسب حداکثر رضایت مشتری رعایت می‌شود. در نهایت مدیریت کیفیت فراگیر شرکت ذوب آهن اصفهان کیفیت مطلوب را نتیجه فرآیند‌های بهم پیوسته و منظمی می‌داند که در گذر زمان بهبود یافته‌اند و بر اساس انطباق با شاخص‌ها و استاندارد‌ها تعریف شده‌اند. بر این اساس کنترل منظم فرآیند‌ها از طریق ممیزی‌های داخلی و خارجی در این شرکت انجام می‌شود. علاوه‌براین، شرکت ذوب آهن اصفهان نسبت به اخذ گواهینامه‌های مدیریتی از جمله «ISO ۹۰۰۱»، «ISO ۴۵۰۰۱»، «ISO۱۰۰۱۵»، «ISO ۱۴۰۰۱»، «ISO ۱۷۰۲۵»، «ISO ۱۰۰۰۲» و «ISO ۱۰۰۰۴» از موسسات معتبر گواهی‌دهنده اقدام کرده است.

کیفیت، عامل اصلی رقابت در بازار

وی در ادامه به کیفیت بالای محصولات تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان اشاره کرد و گفت: با توجه به کیفیت بسیار بالای محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان و در نظر گرفتن این نکته که محصولات میلگرد آجدار، تیرآهن بال نیم‌پهن، تیرآهن بال شیبدار، ناودانی و نبشی این شرکت دارای استاندارد اجباری هستند، محصولات شرکت ذوب‌آهن اصفهان هر سال به صورت مداوم توسط بازرسان اداره کل استاندارد و در برخی مواقع به صورت غیرمنظم از سطح بازار نمونه‌برداری می‌شوند و مورد بررسی دقیق کیفی و کمی قرار می‌گیرند. کیفیت این محصولات مطابق استاندارد‌های ملی ایران تایید می‌شوند که این امر نشان از رعایت دقیق الزامات مورد نظر استاندارد‌ها است. شرکت ذوب آهن اصفهان با توجه به بهره‌مندی از متخصصان توانمند در بخش کنترل کیفیت می‌تواند محصولاتی با استاندارد‌های بین‌المللی تولید کند و همواره بازرسان کیفیت نیز این امر را تایید می‌کنند. به عنوان مثال، وزن سبک و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری سبک معماری در طراحی فضا‌های بزرگ‌تر و تقسیم‌بندی آسان‌تر فضا‌های داخلی، کاهش مصرف انرژی و …، از جمله مزیت‌های مهم تیرآهن بال‌پهن تولیدشده در این شرکت به شمار می‌آیند.

مدیر کیفیت شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: کیفیت محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان از سطح بالایی برخوردار است و قابلیت رقابت با فولادسازان مطرح دنیا را دارد. با توجه به این مسئله، این شرکت موفق به دریافت گواهینامه‌های «CE» مخصوص کشور‌های اتحادیه اروپا، «CARES» مختص کشور‌های منطقه بریتانیا، همولوگیشن کشور آلمان و … شده است. صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، آفریقا، کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و آسیای میانه طبق استاندارد‌های مورد نظر مشتریان، از کیفیت بالای محصولات شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان حکایت دارد. لازم به ذکر است که این شرکت تنها دارنده گواهینامه «CARES» و همولوگیشن در ایران است.

صدری کوپایی در پایان یادرآور شد: طیف محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان با توجه به توانمندی‌های تجهیزاتی و پرسنلی، باید توان تغییرپذیری فوق‌العاده‌ای را داشته باشد تا در صورت کم شدن حاشیه سود هر یک از محصولات، با توجه به کیفیت مورد نظر بازار داخلی و صادراتی، محصولات جدیدی را جایگزین کند و به سهولت به سمت تولید سایر محصولات مورد نظر بازار روی آورد. همچنین مدیریت کیفیت شرکت ذوب آهن اصفهان با این نظریه که مشتریان و مصرف‌کنندگان همواره در جست‌وجوی عرضه‌کنندگانی هستند که کالا یا خدماتی بهتر و با کیفیت‌تری را به آن‌ها ارائه می‌کنند، فراهم کردن شرایط مورد درخواست مشتری را در اولویت قرار داده است و واحد فروش شرکت با اطمینان نسبت به عرضه محصولات مطابق خواسته مشتریان اقدام می‌کند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده