تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۹۷۹۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه ۱۹ فروردین؛ رونق معاملات فولادی در بورس کالا چه پیامی دارد؟ / فولاد و دلار دوباره سرشاخ شدند

‌می‌متالز - دلار امروز کانال ۴۰ هزار تومان را ترک کرد و دوباره وارد کانال ۵۰ هزار تومان معامله شد که به گفته کارشناسان این نوسانات در بازار ارز طبیعی به نظر می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، دلار امروز در بازار با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد که افزایش را نسبت به روز‌های گذشته نشان می‌دهد، اما این موضوع در بازار فولاد هنوز تاثیر نداشته و همچنان روند نزولی در این بخش مشاهده می‌شود. روال به این صورت است که دلار حداقل ۲۴ ساعت بعد نوسان خود را بر بازاری مانند فولاد تاثیر می‌گذارد و اگر افزایش امروز در بخش ارزی ادامه داشته باشد فردا بازار فولاد با نرخ‌های جدید کار خود را آغاز خواهد کرد.

امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در سه شرکت از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود. نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت‌ها ثابت مشاهده شده است و در سه شرکت ۵۰۰ تا ۳۱۰۰ کاهش قیمت مشاهده شده است. در شرکت ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه‌ای از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود. در بخش پروفیل در اکثر بخش‌ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در دو شرکت از ۱۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

با اینکه شاهد کاهش قیمت و رکود در بازار فولاد هستیم، اما رونق معاملات در بورس کالا به چشم می‌خورد. بسیاری از مقاطع فولادی یا بیشتر از تقاضا و یا در نقطه سر به سر قرار گرفته‌اند. به طوریکه برای یک‌هزار و ۱۰۰ تن میلگرد کلاف، ۲ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۲۲۴ هزار و ۹۷۳ ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند.

علاوه بر این، ۴۸ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا از سوی مشتریان برای ورق سرد خودرو ثبت شد که ۳ هزار و ۴۰۰ تن از حجم عرضه این محصول بیشتر بود. در ادامه، ۱۵ هزار تن ورق سرد لوازم خانگی به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و ۲۰ هزار و ۵۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت. همچنین، تقاضای ۳۳ هزار و ۸۸۰ تنی برای ۳۵ هزار و ۹۰ تن ورق گرم خودرو روی تابلوی معاملات ثبت شد.

امروز حجم راه یافته به تابلوی معاملات سنگ آهن کلوخه، ۱۰۰ هزار تن بود و تقاضا برای این محصول ۳۰۰ هزار تن بود. با این حال، برای ۵۰ هزار تن ورق سرد لوازم خانگی، ۵۰ هزار تن تقاضا از سوی خریدار وجود داشت. علاوه بر این، ۲۰۵ هزار تن تقاضا برای ۳۷۰ هزار تن گندله سنگ آهن راه یافته به تابلوی معاملات ثبت شد. همچنین، ۱۵۵ هزار تن آهن اسفنجی، با تقاضای ۲۶۸ هزار و ۴۰۰ تنی رو به رو شد. در پایان، ۳۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن به تابلوی معاملات راه یافت و ۳۰۰ هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت.

به نظر می‌رسد افزایش تقاضا در بورس کالا این پیام را دارد که احتمالا در بخش خودرو و لوازم خانگی رشد قیمت را شاهد خواهیم بود که این روند در بازار‌های دیگر مانند فولاد نیز تاثیر می‌گذارد. هرچند با اینکه فولاد در روز‌های گذشته روند کاهشی را پیش گرفته، اما نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته که این موضوع بر نرخ تمام شده مسکن تاثیر می‌گذارد که با این تفاسیر اگر این موضوع حل نشود طرح نهضت ملی مسکن بعید است به نتیجه برسد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می‌دهد میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در سه شرکت از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده میشود.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت‌ها ثابت مشاهده شده است و در سه شرکت ۵۰۰ تا ۳۱۰۰ کاهش قیمت مشاهده شده است.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه‌ای از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش‌ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در دو شرکت از ۱۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده