تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۹۸۴۷۱

افزایش ۳۶ درصدی نقل و انتقالات از افغانستان

‌می‌متالز - اداره راه آهن افغانستان اعلام کرد بیش از ۴ میلیون تن کالا از بنادر حیرتان، آقینه و تورغندی در سال گذشته انتقال داده شده است.

به گزارش می‌متالز، اداره راه‌آهن افغانستان در کنفرانس خبری گزارش دهی سالانه اعلام کرد در سال گذشته مجموعا ۴ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۹۲۹ تن انتقالات کالا از طریق بنادر حیرتان، آقینه و تورغندی صورت گرفته است که نسبت به سال قبل آن، ۳۶ درصد افزایش را نشان میدهد.

این اداره افزود از رهگذر مدیریت روند انتقالات کالا در کشور، مجموعا مبلغ ۳ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۱۳۲ افغانی عواید جمع آوری شده است.

شرافت افزود که طی سال ۱۴۰۱ از بنادر کشور مجموعا ۱۲۴۹۲ تن صادرات، ۲۵۳۶۰۳ متریک تن ترانزیت و ۴۴۰۷۸۳۴ متریک تن واردات که قسمت اعظم آنرا میوه خشک و تازه، مواد خوراکی و سنگ‌های معدنی تشکیل میدهد، صورت گرفته است.

شرافت افزود طی یک سال اخیر، سفر‌های رسمی به کشور‌های ازبکستان، پاکستان و ایران به منظور تقویت سطح همکاری منطقوی، ایجاد دهلیز اقتصادی و آغاز مراحل مقدماتی تطبیق پروژه «افغان ترانس»، صورت گرفته است.

وی تصریح کرد که قرارداد امور خدماتی و انتقالات بندر حیرتان – مزار شریف که قبلا با شرکت ترانس سوگدیانا ازبکستانی به هزینه مجموعی مبلغ حدود ۳۲ میلیون دالر عقد گردیده بود، با حاکمیت طالبان، این قرارداد اکنون با شرکت نامبرده با کاهش ۷۰ در صدی به مبلغ مجموعی ۳،۷ میلیون دالر تمدید شده است.

در همین حال عبدالباری صدیقی، معاون این اداره نیز گفت طی یک سال اخیر، هماهنگی لازم با تیم‌های تخنیکی کشور‌های ازبکستان و پاکستان تامین شده که در نتیجه سروی ابتدایی مسیر پروژه افغان ترانس انجام و قرار است کار تطبیق این پروژه مهم که کشور‌های آسیای مرکزی را از خاک افغانستان با آسیایی جنوبی وصل می‌سازد، آغاز گردد.

به گفته صدیقی، ترمیم قسمت‌های خط آهن خواف – هرات، تکمیل، کار خط آهن آقینه – اندخوی و تسلیمی آن از سوی ترکمنستان به جانب دولت افغانستان و معرفی ۳۹ تن از کارمندان این اداره برای دورۀ آموزشی «کسب مهارت‌های لازم فنی و تخنیکی» به کشور‌های ایران و ترکمنستان و اخذ بورسیه‌های تحصیلی از کشور‌های همسایه، از دست آورد دیگر این اداره طی یک سال اخیر می‌باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده