تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۹۲۹۷۰

ابتدای سال ۱۴۰۲ خط آهن خواف هرات راه اندازی می‌شود

ابتدای سال ۱۴۰۲ خط آهن خواف هرات راه اندازی می‌شود
‌می‌متالز - اداره خط آهن طالبان از بازدید هیات افغانستانی و ایرانی از خط آهن خواف - هرات خبر داده است.

به گزارش می‌متالز، اداره خط آهن طالبان در توییتی اعلام کرد هیات مشترک اداره خط آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه ریلی ایران صبح امروز از بخش‌های مختلف خط آهن خواف-هرات به شمول ایستگاه‌های غوریان و روزنک بازدید کرده‌اند.

ایستگاه غوریان با تمام تجهیزات موجود در آن به گونه رسمی در حضور تیم‌های تخنیکی تحویل تیم ایرانی تسلیم داده اندتا تیم فنی ایران نواقص باقی‌مانده این خط آهن را تکمیل نماید.

این اداره افزود در ضمن بازدید دو طرف از خط آهن، طرف ایرانی به گونه کتبی تعهد سپرده است تا با کمک اداره خط آهن افغانستان، تا پیش از ماه حمل سال ۱۴۰۲، خط آهن خواف-هرات را آماده‌ی بهره‌برداری نماید.

همچنین اداره خط آهن افغانستان اعلام کرد در تلاش است تا تمامی سهولت‌های لازم را تا قبل از آغاز انتقال اموال از خط آهن خواف-هرات در ایستگاه روزنک فراهم کند.

به گفته خط اداره خط آهن، در حال حاضر برای اکثر اداره‌های بندری مانند شرکت نفت و گاز، اداره ملی استاندارد، وزارت زراعت، تخلیه و بارگیری، افغان پست و وزارت ترانسپورت، جایگاه فعالیت مشخص شده و تلاش می‌شود که طی چند روز آینده تمامی اداره‌های بندری فعال شود.

گفتنی است با سقوط حکومت پیشین افغانستان روند بازسازی بخش سوم خط آهن خواف – هرات به تأخیر افتاد، اما با سفر هیاتی از طالبان به تهران در ماه جوزا برای صحبت با مقام‌های ایرانی، کار ترمیم خط آهن از سر گرفته شد.

قرار است راه آهن خواف – هرات سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را جابجا کند و نه تنها تجارت افغانستان با ایران را تقویت می‌کند بلکه اهمیت زیادی برای سایر کشور‌های منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند دارد.

این مسیر خط آهن بخشی کلیدی از پروژه ۲ میلیارد دالری کریدور راه آهن پنج کشور (FNRC) است. پروژه کریدور خط آهن پنج کشور احداث یک خط راه آهن عبور کننده از کشور‌های چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را پیش‌بینی می‌کند که با ادامه به ترکیه خواهد رسید. این خط آهن کشور‌های یادشده را نه تنها به یکدیگر بلکه به اروپا متصل خواهد کرد.

تجارت بین هرات و خواف می‌تواند هرات را به یک هاب تجاری تبدیل کند و در صورت بهره‌برداری از پروژه کریدور ریلی ۵ کشور، هرات، دروازه ورود ایران به آسیای مرکزی یا دروازه آسیای مرکزی به ایران خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت