تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۹۸۵۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

چه عواملی روی قیمت شمش فولاد و آلیاژ تاثیر گذارند؟

‌می‌متالز - یکی از مهم‌ترین مباحث موجود در بحث خرید و فروش فولاد، قیمت شمش فولاد است. این قیمت و به طور کلی، قیمت شمش آلیاژ به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند موجب افزایش یا کاهش کلی قیمت محصول مورد نظر شوند.

به گزارش می‌متالز، شناخت کلیه فاکتور‌های مربوط به این امر موجب می‌شود تا بتوان شناخت دقیق‌تری از روند قیمت‌گذاری چنین محصولاتی داشت. امروزه کلیه فعالان حاضر در این صنعت در تلاش هستند تا بتوانند با درک موارد مزبور نسبت به خرید محصولات مورد نظر خود با نازل‌ترین قیمت اقدام کنند. موارد مختلفی همچون قیمت سی آی اس (CIS)، قیمت موجود در بازار چین و حتی قیمت فولاد صادراتی از جمله عواملی هستند که می‌توانند روی قیمت نهایی محصولات مورد نظر اثر بگذارند.

چه عواملی روی قیمت شمش فولاد و آلیاژ تاثیر گذارند؟

اثر قیمت صادراتی روی خرید و فروش

به طبع، یکی از فاکتور‌های مهم در زمینه تعیین قیمت شمش فولاد، قیمت جهانی این محصول است. این قیمت معمولاً توسط کشور‌هایی تعیین می‌شود که می‌توانند علاوه بر ارائه فولاد مورد نظر بازار داخلی، نسبت به ارائه این محصول به بازار‌های خارجی نیز اقدام کنند. کشور ما نیز از جمله این کشور‌های صادرکننده محسوب می‌شود و تصمیم‌گیری‌های مربوط به این امر روی قیمت شمش آلیاژ نیز اثر می‌گذارد.

شناخت قیمت محصولات صادراتی از ایران، اثر بسیار واضحی روی خرید و فروش این محصولات در داخل کشور می‌گذارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که حتی قیمت محصولاتی همچون میل‌گرد و ورق فولاد نیز از جمله مواردی به شمار می‌آیند که تابع این قیمت‌ها هستند.

چه عواملی روی قیمت شمش فولاد و آلیاژ تاثیر گذارند؟

میزان عرضه و تقاضا

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند روی قیمت شمش فولاد اثر بگذارد، میزان عرضه و تقاضا در سطح داخلی و سطح جهانی است، البته این امر نه تنها در مورد شمش فولاد، بلکه در زمینه قیمت شمش آلیاژ نیز مؤثر است.

قاعدتاً در شرایطی که عرضه با تقاضا همخوانی داشته باشد، قیمت کلی محصولات از یک روند کاملاً ثابت تبعیت می‌کند.

این در حالی است که در بسیاری از مواقع چنین امری امکان‌پذیر نیست؛ زیرا کارخانجات تولید فولاد همواره نمی‌توانند میزان تقاضای روزانه و حتی سالانه محصولات مربوطه را با دقت بسیار دقیقی حدس بزنند.

در شرایطی که میزان عرضه بیش از تقاضا باشد، بر اساس قانون عرضه و تقاضا قیمت محصولات افت می‌کند. در واقع، خریداران می‌توانند با پرداخت قیمت مناسب‌تری نسبت به خرید این محصولات اقدام کنند. به طبع، در شرایطی که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، قیمت شمش فولاد یا به عبارت دیگر، قیمت شمش آلیاژ افزایش می‌یابد.

بنابراین، می‌توان گفت که میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار یک عامل اصلی در این زمینه به شمار می‌آید. اگرچه تلاش کلیه شرکت‌های تولیدکننده این است که این محصولات را مطابق با میزان تقاضا تولید کنند، اما خریداران نیز باید همواره شرایط بازار را کنترل کنند تا بتوانند محصولات مورد نظر خود را با بهترین قیمت بخرند.

قیمت سی آی اس

شاید بپرسید که سی آی اس چیست و چه تأثیری روی قیمت شمش فولاد می‌گذارد؟ باید گفت که سی آی اس به مجموعه‌ای از کشور‌های خاص گفته می‌شود که سابقاً عضو کشور جماهیر شوروی بودند. این کشور‌ها هم اکنون از جمله بزرگ‌ترین صادرکنندگان شمش‌های فولادی هستند و قیمت تعیین شده توسط آن‌ها روی قیمت شمش‌های فولادی و قیمت شمش آلیاژ اثر می‌گذارد. از جمله مهم‌ترین کشور‌های موجود در این گروه می‌توان به ارمنستان، ازبکستان و روسیه اشاره کرد.

چه عواملی روی قیمت شمش فولاد و آلیاژ تاثیر گذارند؟

قیمت تعیین شده توسط چین

چین همواره یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان شمش‌های فولادی و آلیاژ در سطح جهان بوده است و طبیعتاً، قیمت چنین محصولاتی در چین می‌تواند تأثیر مستقیمی روی قیمت آن‌ها در کل جهان داشته باشد. مهم‌ترین شهر صنعتی چین در زمینه فولاد یعنی شهر شانگ‌های مقر برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولاد در جهان است.

قیمت تعیین شده توسط چین نیز به عوامل مختلفی همچون نیروی انسانی فعال بستگی دارد. به عنوان مثال؛ در زمان شیوع ویروس کرونا، تولید شمش در این کشور کاهش یافت و درنتیجه، به علت کاهش میزان تولید و افزایش تقاضا، قیمت فولاد نسبت به حالت عادی بیشتر شد.

سخن پایانی

به طور کلی باید گفت که قیمت محصولاتی همچون شمش‌های فولادی و همچنین شمش‌های آلیاژی به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد که در این متن به معرفی برخی از آن‌ها پرداختیم. مواردی همچون میزان عرضه و تقاضا و قیمت تعیین شده توسط کشور‌های سی آی اس از جمله مهم‌ترین این عوامل هستند.

قیمت شمش فولاد موجود در ایران نیز وابسته به همین فاکتور‌ها است. بررسی فاکتور‌های مؤثر بر قیمت این محصول می‌تواند روی پیش‌بینی نهایی قیمت شمش آلیاژی نیز اثر بگذارد. با توجه به اهمیت بسیار بالای چنین محصولاتی در سطح جهانی، تلاش کلیه شرکت‌های تولید‌کننده روی تولید محصولات بیشتر متمرکز شده است تا بتوانند پاسخگوی نیاز‌های جهانی باشند.

منبع: جهان امروز

عناوین برگزیده