به گزارش میمتالز، عبدالله توکلی لاریجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی که آبان ماه سال پیش منتشر شده، به اسم ۹ عدد خودرویی که قرار است خودروسازان داخلی تولید و در بازار داخلی عرضه کنند، اشاره کرده است.
حال در گزارشی جدید که دیروز منتشر شده، وی بار دیگر خبر از عرضه ۹ خودروی جدید در بازار داخل کشور داده است که به احتمال قوی این ۹ خودرو به شرح زیر هستند:
این خودرو که بر پایه پلتفرم بهبود یافته خودروی تارا تولید میشود، در رده کراساوورهای کامپکت قرار میگیرد.
پیشرانهای که شرکت ایران خودرو به احتمال قوی تصمیم دارد روی این خودرو قرار دهد، EF۷+ است که با دو گیربکس دستی و اتوماتیک وارد بازار خواهد شد.
شرکت ایران خودرو TF۲۱ را با هدف جایگزینی این خودرو با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به تولید میرساند. این خودرو در کلاس B خودروهای سواری قرار میگیرد و قرار است لقب ارزانترین محصول شرکت ایران خودرو را نصیب خود کند.
پیشرانه احتمالی این خودرو، TU۵+ است، اما این شرکت با هدف پایین آوردن قیمت خودرو، تصمیم دارد یک پیشرانه سه سیلندر برای این خودرو طراحی و تولید کند. گیربکسی که برای TF۲۱ در نظر گرفته شده، از نوع دندهای و اتوماتیک است.
نسل اول آن ایرادات بسیاری ازجمله ضعیف بودن شاسی و پیشرانه قدیمی و ضعیف داشت و شرکت ایران خودرو به احتمال قوی قصد دارد که این مشکلات را در نسخه جدید برطرف سازد و پیشرانه آن را با یک پیشرانه جدیدتر تعویض کند.
این خودرو که در رده کراساوورهای کامپکت قرار میگیرد، از نمای جلو شباهت بسیاری به محصول شاهین شرکت سایپا دارد. تولید آزمایشی سایپا آریا به پایان رسیده و این خودرو هماکنون در فاز انجام تستهای فنی برای رفتن به تولید انبوه است.
پیشرانهای که قرار است روی خودرو استفاده شود، موتور ME۱۶ بوده که نسخه ارتقایافته موتور EC۵ پژوسیتروئن است و شباهت زیادی به پیشرانه TU۵+ ایران خودرو دارد.
به ادعای شرکت سایپا این خودرو به قدری از کیفیت بالایی برخوردار است که این شرکت تصمیم دارد سایپا آریا را با گارانتی ۵ ساله تحویل مشتریان دهد.
این خودرو روی پلتفرم X۲۰۰ تولید خواهد شد که همان نسخه فیسلیفت کوییک محسوب میشود. اطلس در فاز آخر تولید قرار دارد و احتمالا طی چند ماه آینده فروش آن بهصورت رسمی شروع شود.
پیشرانه این خودرو همان موتور M۱۵ معروف بوده که سایپا چندین سال است در انواع محصولات خود از آن استفاده میکند. گیربکسی که شرکت سایپا برای این خودرو در نظر گرفته، اتوماتیک ۶ سرعته CVT و ۵ سرعته دستی است.
سایپا سهند نیز همانند برادر خود اطلس، از پلتفرم X۲۰۰ تیبا بهره میبرد. اما به گفته شرکت، این خودرو فیسلیفتی سنگین از خودروی ساینا محسوب میشود که نمای جلو و پشت آن، کاملا عوض شده و از زیبایی قابل قبولی برخوردار است.
طبق معمول مشخصات فنی این خودرو نیز هیچ تغییری نداشته و سایپا میخواهد از همان پیشرانه و گیربکسهای اطلس روی سهند نیز استفاده کند.
این محصول که فعلا اطلاعات زیادی از نام و مشخصات آن در دسترس نیست، قرار است تا آخر امسال طراحی و به تولید برسد. اما به احتمال زیاد، قرار است فیس لیفتی از وانتهای فعلی شرکت سایپا باشد.
کادیلا نسخه ایرانیزه شده رنو L۹۰ محسوب میشود که تغییرات زیادی در بخش ظاهری و فنی آن انجام شده. این خودرو محصولی از پارس خودرو است که زیر مجموعه شرکت سایپا محسوب میشود.
پیشرانهای که برای آن در نظر گرفته شده، همان پیشرانه ME۱۶ است که سایپا قصد دارد روی خودروی آریا نیز قرار دهد.
این خودرو که قرار است بر پایه پلتفرم خودروهای اقتصادی سایپا و ایران خودرو تولید شود، به نوعی اولین خودروی اقتصادی سایپا نیز محسوب میشود.
بهدلیل اقتصادی بودن واریانت، پیشرانهای که به احتمال قوی روی آن قرار گیرد همان پیشرانه M۱۵ سایپا باشد.
منبع: تجارت نیوز