تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۴:۱۹
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۹۹۲۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«تجلی» پروانه اکتشاف معدن مس می‌گیرد

‌می‌متالز - نشست خبری شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات روز شنبه ۲۶ فروردین سال جاری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از بورس ۲۴، در این نشست خبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات آخرین وضعیت «تجلی» و زیرمجموعه هایش را تشریح کرد که مهم‌ترین موارد مطرح شده به شرح زیر است:

*تجلی به منظور ورود شرکت معدن کار باختر به بازار سرمایه، قراردادی را با شرکتی مرتبط منعقد کرده تا امورات را انجام و روند حضور سرعت بخشیده شود. پیش بینی می‌شود که معدن کار باختر در اواخر نیمه اول سال جاری به بورس وارد شود.

*سود شرکت معدن کار باختر در سال ۱۴۰۱ به میزان ۸۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود. این شرکت با افزایش سرمایه‌ای که انجام داده توانست ماشین آلات مناسبی را خریداری کند و از طریق تسهیلات نیز شرایط تولید و سودآوری خود را با رشد روبه رو سازد.

*پیش بینی می‌شود که عرضه اولیه معدن کار باختر با سود خوبی روبه رو باشد. سهم این شرکت تا به اکنون برای عرضه، ارزش گذاری نشده است.

*شرکت سرمد ابرکوه نیز ۳ طرح در دست اجرا دارد و یک خط تولید آن نیز در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

*تجلی مذاکراتی با سهامدار عمده داشته تا در سال جاری افزایش سرمایه‌ای از محل آورده نقدی انجام دهد.

*هرچند پرتفوی تجلی روندی منفی داشت، اما امروز این شرکت به سودی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان در پرتفوی خود رسیده است.

*افزایش سرمایه تجلی بیش از ۵۰ درصد از سرمایه موجود به میزان ۳،۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

*تجلی هم اکنون ۲۴ معدن و ۱۶ شرکت در اختیار دارد.

*این شرکت در سال جاری بیش از یک هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد.

*تجلی یک میلیون و ۶۳۷ هزار متر مربع محدوده معدنی دارد.

*این شرکت داری ۵ معدن لیتیوم بوده و مجموعا دارای ۱۲ معدن نادر خاکی است. معادن لیتیوم در استان خراسان، کرمان و یزد قرار دارند.

*سهم معادن نادر خاکی تجلی معادل ۵۰ درصد از کل معادن این شرکت به شمار می‌رود. تجلی دارای ۲ معدن کانسنگ طلا است. این شرکت در حال اخذ پروانه اکتشاف معدن مس است.

*تجلی دارای بزرگ‌ترین محدوده‌های معادن لیتیوم است. این شرکت بر اساس اهداف کلان کشور به موضوع معادن لیتیوم ورود پیدا کرده است.

*یکی از معادن تازه اعلام شده با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن لیتیوم در همدان وجود دارد که تجلی خواهان اخذ مالکیت و حضور در آن است. عیار معادن لیتیوم تجلی در حد بسیار مطلوب قرار دارد.

*با توجه به چشم انداز مطلوب سرمایه‌گذاری در عناصر نادر خاکی و جایگزینی آن از درآمد‌های نفتی، تجلی مصمم به ورود این حوزه بوده و سرمایه‌گذاری‌های خاصی نیز تدوین و برنامه ریزی شده است.

*برای شناسایی و تعیین عیار محصولات معادن، با آزمایشگاه‌های خارج از کشور همچون بلژیک و کانادا مذاکره و قرارداد‌هایی منعقد شده است.

تکمیلی:

مدیرعامل توسعه معادن و فلزات تجلی اعلام کرد: یکی از معادن تازه اعلام شده با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن لیتیوم در همدان وجود دارد که تجلی خواهان اخذ مالکیت و حضور در آن است.

ورود معدن کار باختر به بورس

همچنین اعلام شد؛ تجلی به منظور ورود معدن کار باختر به بازار سرمایه، قراردادی را با شرکتی مرتبط منعقد کرده تا امورات را انجام و روند حضور سرعت بخشیده شود.

همچنین پیش بینی می‌شود که معدن کار باختر در نیمه اول سال جاری به بورس وارد شود. سرمایه شرکت معدنکار باختر در ابتدای خرید سهام آن توسط تجلی ۱۶۶ میلیارد تومان بود، اما اکنون به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده و همه این سرمایه برای خرید ماشین آلات جدید اختصاص یافت.

به همین منظور، این شرکت با افزایش سرمایه‌ای که انجام داده توانست ماشین آلات مناسبی را خریداری کند و از طریق تسهیلات نیز شرایط تولید و سوآوری خود را با رشد روبه رو سازد.

پیش بینی می‌شود که عرضه اولیه معدن کار باختر با سود خوبی روبه رو باشد. سهم این شرکت تا به اکنون برای عرضه، ارزش گذاری نشده است.

شرکت معدن کار باختر، شرکت سرمایه پذیر تجلی توسعه معادن و فلزات با مالکیت ۵.۳۹ به منظور شرکت در مناقصه عملیات معدنکاری معدن مس جانجا در استان سیستان و بلوچستان به عنوان برنده مناقصه اعلام شده است.

مناقصه مذکور بابت عملیات خاکبرداری و باطله برداری در معدن مس جانجا واقع در استان سیستان و بلوچستان در فاز اول به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب (ظرف ۳ سال) از قرار هر متر مکعب ۸۹۰ هزار ریال معادل ۱۷.۸۰۰ میلیارد ریال خواهد بود که سالیانه مشمول تعدیل‌های نرخ خواهد شد.

برنده مناقصه معدن مس

یادآور می‌شود؛ سهامدار عمده معدن کار باختر شرکت صنعتی و معدنی صبانور به میزان ۶۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در این نشست از برنده شدن شرکت تابعه در مناقصه عملیات معدنکاری معدن مس جانجا با هزینه ۱.۷۸ هزار میلیارد تومانی برای ۲۰ میلیون متر مکعب در مرحله اول خبر داد و گفت: با توقف یک ساعته نماد، بازگشایی و با رشد ۴.۹ درصدی قیمت سهام و صف خرید روبرو شد.

بر این اساس شرکت معدن کار باختر به عنوان شرکت سرمایه پذیر تجلی با مالکیت ۵.۳۹ درصدی به منظور حضور در مناقصه عملیات معدنکاری معدن مس جانجا در استان سیستان و بلوچستان، برنده مناقصه اعلام شد.

همچنین مناقصه مذکور بابت عملیات خاکبرداری و باطله برداری در معدن مس جانجا در مرحله اول به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب ظرف ۳ سال از قرار هر متر مکعب ۸۹ هزار تومان معادل ۱.۷۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

انجام افزایش سرمایه

علی اکبری در ادامه و با اشاره بر چگونگی فعالیت سایر شرکت‌های زیرمجموعه تجلی تصریح کرد: شرکت سرمد نیز دارای ۳ طرح در دست اجرا دارد و یک خط تولید آن نیز در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین از افزایش سرمایه این شرکت خبر داد و گفت: تجلی مذاکراتی با سهامدار عمده داشته تا در سال جاری افزایش سرمایه‌ای از محل آورده نقدی انجام دهد وهرچند پرتفوی تجلی روندی منفی داشت، اما امروز این شرکت به سودی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان در پرتفوی خود رسیده است.

بر همین اساس افزایش سرمایه تجلی بیش از ۵۰ درصد از سرمایه موجود به میزان ۳،۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

تجلی هم اکنون ۲۴ معدن و ۱۶ شرکت در اختیار دارد و این شرکت در سال جاری بیش از یک هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد.

معدن دار لیتیوم

یادآور می‌شود؛ توسعه معادن و فلزات تجلی معادل یک میلیون و ۶۳۷هزار متر مربع محدوده معدنی در اختیار و تملک دارد.

هم اکنون این شرکت داری ۵ معدن لیتیوم بوده و مجموعا دارای ۱۲ معدن نادر خاکی بوده و معادن لیتیوم در استان خراسان کرمان و یزد قرار دارد.

بر همین اساس میزان سهم معادن نادر خاکی تجلی معادل ۵۰درصد از کل معادن این شرکت به شمار می‌رود. همچنین تجلی دارای ۲معدن کانسنگ طلا بوده و این شرکت در حال اخذ پروانه اکتشاف معدن مس است.

قابل ذکر خواهد بود که تجلی هم اکنون دارای بزرگترین محدود‌های معادن لیتیوم است و این شرکت بر اساس اهداف کلان کشور به موضوع معادن لیتیوم ورود پیدا کرد.

خرید معدن ۸ و نیم میلیون تنی لیتیوم

بر اساس اعلام مدیر عامل توسعه معادن و فلزات تجلی، یکی از معادن تازه اعلام شده با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن لیتیوم در همدان وجود دارد که تجلی خواهان اخذ مالکیت و حضور در آن است.

همچنین عیار معادن لیتیوم تجلی در حد بسیار مطلوب قرار دارد. در این نشست تاکید شد؛ با توجه به چشم انداز مطلوب سرمایه گذاری در عناصر نادر خاکی و جایگزینی آن بر درآمد‌های نفتی، تجلی مصمم به ورود این حوزه بوده و سرمایه گذاری‌های خاصی نیز تدوین و برنامه ریزی کرده است.

با توجه به سیاست‌های تجلی در افزایش و حفظ سطح کمیت و کیفیت، برای شناسایی و تعیین عیار محصولات معادن، با آزمایشگاه‌های خارج از کشور همچون بلژیک و کانادا مذاکره و قرارداد‌هایی منعقد شده است.

منبع: بورس ۲۴

عناوین برگزیده