تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۹۹۲۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزپاشی؛ سیاستی غلط که بازار را تحریک می‌کند/ حساب ارزی بساط دلالی را برمی‌چیند

‌می‌متالز - نماینده مردم تهران گفت: قرار دادن اسکناس در دست مردم سلطه‌گری در حوزه ارز را تحریک می‌کند، از این‌رو وجود حساب ارزی قابل دفاع است.

به گزارش می‌متالز، روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات و عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص تمهیدات اخیر بانک مرکزی برای مدیریت منابع ارزی گفت: مجلس با رویه جدید بانک مرکزی موافق است، زیرا در شرایط تحریم و وضعیت ارز که در کشور به شکل بحرانی درآمده، اساسا پول پاشی اسکناس کار غلط و اشتباهی است و کشور‌های ضعیف‌تر از ما به دلیل مهار همین مسئله موفق شدند ارز را کنترل کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: کاری که این کشور‌ها انجام دادند، قرار ندادن اسکناس در اختیار مردم است، ما هم می‌توانیم از این روش استفاده کنیم. به این شکل افرادی که نیازمند ارزهستند، طبق مقررات موجود حساب ارزی باز کنند و برای مصارف مصوب آن را مورد استفاده قرار دهند؛ بنابراین قرار دادن اسکناس در دست مردم و بازار اشتباه است، زیرا سلطه گری در حوزه ارز را تحریک می‌کند، از این جهت وجود حساب ارزی کاملا قابل دفاع است.

نماینده مردم تهران در این خصوص اظهار داشت: با اجرای این سیاست دریافت کنندگان ارز تحت کنترل دولت خواهند بود و مشخص می‌شود که این ارز از کجا آمده و برای چه مصارفی به کار گرفته شده است. همانطور که اشاره شد، این سیاست حمایت مجلس را به دنبال دارد و انتظارمان هم بیشتر از این‌ها است. بانک مرکزی باید بازار غیررسمی را تا حد امکان محدود سازد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه تاکید کرد: تمهیدات اخیر این توانایی را دارد تا واسطه گری و دلالی را جمع کند و تا پیش از این تصمیم در سیاست‌های ارزی وادادگی وجود داشت. به این معنا؛ متولیان این حوزه مایل نبودند بهم ریختگی بازار ارز را مدیریت کنند. انشاالله سیاست‌های آقای فرزین آن‌ها را به این نتیجه برساند که برداشت غیرممکن بودن کنترل بازار ارز غلط است.

ایزدخواه در ادامه یادآور شد: وقتی ۹۷ درصد ارز توسط دولت مدیریت می‌شود، ۳ درصد باقی مانده را هم می‌توان از بازار غیر رسمی جمع کرد و مانع این سوداگری و سفته‌بازی‌ها شد. در این شرایط ارز هم به نرخ واقعی خود که بسیار کمتر از رقم موجود در بازار است، خواهد رسید.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده