تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۷
بازدید: ۵۹۲
کد خبر: ۲۹۹۵۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد محسوس سود «وغدیر» با عرضه «وکغدیر»

‌می‌متالز - در روز ۲۸فروردین سال ۱۴۰۲ گزارش سه‌ماهه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر منتشر شد که پس از انتشار با واکنش مثبت بسیاری از سرمایه‌گذاران همراه بود.

به گزارش می‌متالز، بررسی این گزارش نشان می‌دهد که این شرکت در دوره سه‌ماهه توانسته است به ازای هر سهم سود ۲۵تومانی شناسایی کند که این عدد نسبت به رقم سه‌ماهه اسفند سال ۱۴۰۰ که سود هر سهم ۲تومان بود، رشد یک‌هزار و ۱۶۵درصدی را به ارمغان آورده است. در این گزارش سرمایه‌گذاری غدیر یک‌هزار و ۸۲۲میلیارد تومان سود خالص محقق کرده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل با جهش سنگین ۱۲برابری همراه شده است. درآمد‌های عملیاتی «وغدیر» نیز با رشد ۹۶۰درصدی به یک‌هزار و ۸۷۳میلیارد تومان رسیده است. از آنجا که سهام شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با نماد «وکغدیر» در تاریخ ۲۳اسفند در بازار سرمایه عرضه اولیه شد، سهامدار عمده آن یعنی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از این محل توانست سود بالایی را شناسایی کند که شرکت طی افشای اخیر خود در سامانه کدال نیز دلیل عمده رشد سود خود را همین موضوع دانسته است.

در روز معاملاتی سه شنبه مورخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲، نماد معاملاتی غدیر برای برگزاری مجمع عمومی سالانه در روز جمعه مورخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ بسته شد که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از سود تقسیمی این سهم در حدود ۱۴۰ تومان به ازای هر سهم است که پیش‌بینی می‌شود تا تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ سود اعلامی برای سهامداران واریز شود. جلسه مجمع شرکت قرار است در شهر تهران، بزرگراه شهید فهمیده، بلوار غربی ورزشگاه آزادی برگزار شود که دستور این جلسه استماع گزارش هیات‌مدیره، تصویب صورت‌های مالی دوره مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۱، انتخاب حسابرس، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار، انتخاب اعضای هیات‌مدیره، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات‌مدیره و تعیین پاداش هیات‌مدیره است. در روز معاملاتی سه شنبه که مصادف با آخرین روز مجاز معاملاتی برای نماد «وغدیر» بود، مجموعا ۵۷ میلیون برگه سهم در این نماد معامله شد که در مقایسه با میانگین حجم ماه که به میزان ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار است افزایش ۲۳۰ درصدی داشته است.

همین‌طور روند معاملات این سهم در روز مذکور نشان می‌دهد که یک‌روز پرنوسان داشت و در آخر با قیمت پایانی مثبت ۳/ ۵ درصد روز معاملاتی را به پایان رساند. باتوجه به گزارش سه ماهه بسیار خوب شرکت و روند معاملاتی آخرین روز آن می‌توان گفت پس از مجمع نماد معاملاتی در روز بازگشایی با استقبال خوب سرمایه‌گذاران همراه خواهد بود.

در آخر به بهانه برگزاری مجمع شرکت بهتر است نگاهی به خالص دارایی روز آن بیندازیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت در حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان و بهای تمام‌شده آن برای شرکت در حدود ۱۱ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری‌های بورسی «وغدیر» مجموعا ۲۰۹ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای شرکت داشته است. در این میان، بررسی ارزش بازار برآوردی سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی سرمایه‌گذاری غدیر در حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که با توجه به بهای تمام‌شده ۱۲ هزار و ۷۱۹ میلیاردی آن ارزش افزوده ۱۸ هزار میلیارد تومانی برای شرکت به ارمغان می‌آورد.

با توجه به حقوق ۱۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی صاحبان سهام و ذخیره کاهش ارزش ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی و بر اساس آخرین قیمت روز هر سهم شرکت که ۲ هزار و ۹۵۹ تومان است، خالص ارزش روز دارایی‌های «وغدیر» (NAV) به میزان ۲۴۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که بر این اساس خالص ارزش روز به ازای هر سهم شرکت نیز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان به دست آمده است. باتوجه به NAV به دست آمده قیمت به ازای خالص ارزش دارایی هر سهم شرکت (P/ NAV) عدد ۷۲ درصد به دست می‌آید که در مقایسه با سایر هم گروهی‌های خود یکی از بیشترین NAV‌ها را دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده