تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۹۹۶۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با کارشناس فولادی مطرح شد؛

رشد نرخ دلار؛ به نفع صادرکننده، به ضرر تولیدکننده

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی معتقد است هزینه‌های تولید فولاد در ایران به نسبت سایر غول‌های تولیدکننده ارزان‌تر است و همین موضوع می‌تواند باعث شود تا صنایع فولادی صادرات‌محور توان رقابت بالاتری داشته باشند و عملاً دامپینگ برخی از کشور‌ها را غیرممکن کند.

به گزارش می‌متالز، علی یاری در رابطه با تأثیر نرخ دلار بر بازار فولاد اظهارداشت: در شرایط فعلی اقتصادی، به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار برای صنایع فولادی صادرات‌محور اتفاق مثبتی خواهد بود، چرا که این صنایع ارزان‌ترین نیروی کار را بین تولیدکنندگان فولاد جهان در اختیار دارند و این مساله حاشیه سود آنان را بالا خواهد برد.

وی گفت: همچنین با توجه به قیمت حامل‌های انرژی مانند آب، برق و گاز، هزینه‌های تولید فولاد در ایران به نسبت سایر غول‌های تولیدکننده ارزان‌تر است و همین مساله می‌تواند باعث شود تا صنایع فولادی صادرات‌محور توان رقابت بالاتری داشته باشند و عملاً دامپینگ برخی از کشور‌ها را غیرممکن کند.

این کارشناس فولادی با بیان اینکه برخی از صنایع فولادی که محصولات تولیدی آن‌ها مصرف داخلی دارد، با کابوس قیمت ارز مواجه شدند، افزود: این صنایع به دلیل دخالت‌های دولت در کنترل قیمت، اجازه افزایش واقعی قیمت محصولات خود را ندارند و هزینه‌های دلاری و فروش ریالی قطعاً آن‌ها را زمین‌گیر خواهد کرد و بعد از بحران‌های گازی و برقی باید با این ابر بحران روبه‌رو شوند.

یاری تصریح کرد: البته قیمت هر محصولی در کشور تاثیر مستقیم یا غیرمستقیمی از نوسانات دلار دارد که فولاد و آهن آلات نیز از این قضیه مستثنی نیستند، اما در تعیین قیمت محصولات فولادی، فقط دلار نیست که تعیین‌کننده است بلکه موارد زیادی در نوسانات و تغییرات آن‌ها از جمله قیمت مواد اولیه و تورم جهانی تأثیرگذار است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده