تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۲۹۹۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

چالش اصلی موازنه زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ / کمبود سنگ آهن در سالهای آتی موازنه را برهم میزند

می متالز - دکتر سبحانی با 35 سال سابقه مدیریت در صنعت فولاد تجربه مدیرعاملی سه شرکت بزرگ فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان را در کارنامه خود دارد. دکتر سبحانی در سمپوزیوم فولاد از کمبود سنگ آهن برای تامین تا رسیدن به چشم انداز 1404 و تولید 55 میلیون تنی فولاد سخن گفته بود.
چالش اصلی موازنه زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ / کمبود سنگ آهن در سالهای آتی موازنه را برهم میزند

به گزارش می متالز، این امر یکی از مباحثی است که مدت‌ها از آن به‌عنوان یکی از نقاط آسیب‌پذیری توسعه صنعت فولاد و دست یافتن به ظرفیت تولید 55 میلیون تنی یاد می‌شود، سخنانی که مبنی بر ضعف ذخایر و عدم رسیدن به تولید واقعی سنگ‌آهن است.

با توجه به اینکه ایران سرشار از مواد معدنی است و برآورد اکتشافی متخصصان این حوزه سنگ آهن متناسب با نیاز کشور را نشان می دهد، گفتگویی در این خصوص با رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران داشتیم.

بهرام سبحانی در این خصوص عنوان کرد: ایران برای آنکه در سال 1404 به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد برسد باید شاهد توازن تولید در تمام حلقه های زنجیره فولاد باشد هرچند که در بخش معدن با کاستی هایی مواجه هستیم.

وی افزود: این موضوع که میزان سنگ آهن موجود در کشور چه میزان است بحثی مجزاست اما باید بررسی کرد چه میزان استخراج صورت می گیرد و تجهیزات و شرایط برای افزایش در چه حدی است. با توجه به روند رشد تولید و افق تعیین شده برای صنعت فولاد نهایتا در سال 1404 کسری سنگ آهن را تجربه خواهیم کرد.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در ادامه افزود: بحثی که مطرح است فراهم کردن شرایط برای ظرفیت سازی است تا برای حرکت در مسیر و افزایش سالانه میزان تولید سنگ آهن، تداوم در تامین را شاهد باشیم و شرایط برای استخراج به همان میزان افزایش یافته و فراهم باشد.

وی در نشستی در سمپوزیوم فولاد در خصوص ظرفیت فعلی و برنامه برای افق 1404 ،  برآوردی از شرایط سنگ آهن بدون احتساب صادرات کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی را نشان داد که طبق آن ظرفیت فعلی برای تولید سنگ آهن بین 100 تا 150 میلیون تن است این در حالیست که در افق 1404 باید به میزان 160 تا 250 میلیون تن برسد.

طبق سخنان دکتر سبحانی درحالی که کمتر از 7 سال به پایان برنامه 1404 صنعت فولاد باقی مانده براساس آمارها، کسری سنگ آهن برای دستیابی به اهداف تعیین شده غیرقابل انکار و لازم است، از همین امروز به فکر تامین سنگ آهن مورد نیاز صنعت فولاد کشورمان باشیم.

عناوین برگزیده