تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۰۰۲۸۴
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

تولید قراضه فولاد در کشور‌های عرب شورای همکاری خلیج فارس

‌می‌متالز - مشارکت‌کنندگان بازار انتظار دارند مقدار تولید قراضه آهنی در کشور‌های عرب شورای همکاری خلیج فارس (GCC) افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، مقدار تولید فولاد در منطقه خاورمیانه در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ با بالاترین سرعت نسبت به هر منطقه دیگری از جهان، حدود ۱۷٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

این عملکرد مثبت نه تنها نشان از افزایش چشمگیر ۷٫۱ درصدی سالانه تولید فولاد در سال ۲۰۲۲ دارد بلکه این رشد زمانی به ثبت رسیده که مقدار تولید فولاد چه در سال ۲۰۲۲ و چه در سال ۲۰۲۳ در سایر مناطق دیگر جهان از جمله آمریکا و اروپا روندی نزولی را تجربه کرده است.

طبق پیش‌بینی‌های شرکت Oxford Economics از صنایع پایین‌دستی، این روند در سال ۲۰۲۳ هم ادامه خواهد داشت. به علاوه انتظار می‌رود بازار‌های مرتبط با بخش ساخت‌وساز کشور‌های عرب شورای همکاری خلیج فارس بالاترین رشد پیش‌بینی شده را در سراسر جهان طی سال ۲۰۲۳ تجربه کنند.

پیش‌بینی می‌شود که مقدار تولید مرتبط با بخش ساخت‌وساز در کشور امارات در سال ۲۰۲۳، رشد حدود ۶ درصدی را به ثبت برساند و کشور کویت نیز در همین بخش ۳ درصد رشد را تجربه کند. طبق پیش‌بینی‌های شرکت «Oxford Economics»، از میان کشور‌های عرب شورای همکاری خلیج فارس انتظار می‌رود که تنها کشور قطر بعد از تجربه افزایش مقدار تولید مرتبط با بخش ساخت‌وساز در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به دلیل میزبانی این کشور از جام جهانی فوتبال، رشد منفی ۴ درصدی را در تولید فولاد به ثبت برساند.

طبق پیش‌بینی‌های شرکت «Oxford Economics»، کشور‌های عضو اتحادیه منطقه یورو و ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳، به ترتیب یک درصد و ۵ درصد کاهش در تولید را به ثبت خواهند رساند.

گفتنی است که کشور‌های خاورمیانه همچنان بیشترین هزینه‌های واردات فولاد در جهان را پرداخت می‌کنند. ارزیابی قیمت موسسه «Fastmarkets» برای واردات کویل نورد گرم فولاد، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۲۳، به طور متوسط ۷۸۰ دلار در هر تن بود؛ این در حالی است که ارزیابی قیمت این موسسه برای واردات کویل نورد گرم فولاد با شرط تحویل در شهرک بندری جبل علی امارات، حدود ۷۷۳٫۱۳ دلار در هر تن بود.

میانگین ارزیابی قیمت ماه مارس ۲۰۲۳ برای واردات کویل نورد گرم فولاد با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ویتنام و واردات کویل نورد گرم فولاد با شرط تحویل در بندر اصلی ترکیه، به ترتیب ۶۸۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن و ۷۵۸ دلار در هر تن بود.

ادامه ممنوعیت صادرات قراضه فولاد در خاورمیانه

می‌توان بیان کرد که منطقه خاورمیانه عمدتا مصرف‌کننده آهن احیای مستقیم «DRI» تولید شده در صنعت فولاد خود است. به علاوه قراضه فولادی به ویژه ظرفیت رو به رشد تولید در کارخانه‌ها مانند عربستان سعودی را نیز می‌توان یک محصول مهم و رو به رشد از لحاظ تولید در منطقه خاورمیانه دانست.

در نتیجه، فولادسازان در سراسر منطقه خاورمیانه تلاشی مضاعف را برای مصرف بیشتر قراضه آهنی انجام می‌دهند. منابع مطلع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند کشور امارات مدت‌هاست که محدودیت‌هایی در روند صادرات قراضه اعمال کرده است، اما اخیرا تلاش‌ها برای دور زدن این محدودیت‌ها که تا حدی برای حفظ قراضه بیشتر در داخل این کشور در بحبوحه افزایش مصرف مورد نیاز کارخانه‌های تولیدی است، با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

برخی معامله‌کنندگان قراضه آهنی بیان کردند که این امر منجر به افزایش مشکلات و فاصله زمانی بین سفارش و تحویل کانتینر‌های ضایعات غیرآهنی به خارج از این کشور شده است و مسئولان بندر دبی برای بررسی احتمال صادرات قراضه فولادی به خارج از این کشور در حالت آماده باش قرار دارند.

اکثر کشور‌های عرب شورای همکاری خلیج فارس طی ۱۵ سال گذشته، صادرات قراضه عمدتا از نوع آهنی آن را ممنوع کرده‌اند. جاوید احمد، رئیس و مدیر اجرایی بازرگانی بین‌المللی شرکت «Al Qaryan» واقع در عربستان سعودی، در کنفرانس اخیر در رابطه بازیافت فلزات که در هتل ریتز کارلتون دبی در روز ۱۵ مارس ۲۰۲۳ برگزار شد، اعلام کرد که این شرکت به اندازه نیاز قراضه‌های آهنی تولید می‌کند، اما در حال حاضر مواد اولیه زیادی برای تولید آن در دسترس نیست.

وی عنوان کرد: این شرکت قصد ندارد حجمی از قراضه را جهت مصرف وارد کند، زیرا این شرکت توانایی تولید قراضه مورد نیاز این کشور را دارد. تنها درخواست این شرکت ممنوعیت صادرات قراضه‌های تولیدی این کشور و فراهم آوردن مواد اولیه جهت تولید آن‌ها است.

به این ترتیب، این صنعت می‌تواند به بقای خود ادامه دهد و در نتیجه آن تولید ناخالص داخلی کشور افزایش می‌یابد. وی در ادامه افزود که کشور‌هایی نظیر هند و چین در رابطه با چنین موضوعی، صادرات قراضه آهنی تولیدی خود را ممنوع کرده‌اند، اما از سوی دیگر، بر صادرات محصولات با ارزش افزوده خود اصرار می‌ورزند.

به گفته جاوید احمد، مصرف رو به رشد قراضه فولاد در خاورمیانه احتمالا به این معنا است که نیاز به ارائه روش‌های مرتبط با شاخص قیمت سفارشی برای بازار‌های قراضه فولاد خاورمیانه در آینده به ویژه در زمانی که کشور‌های منطقه خاورمیانه واردات مواد اولیه برای تولید قراضه را افزایش می‌دهند، روند رو به رشدی به خود خواهد گرفت.

به گفته «Satyajit Roy»، مدیر بازرگانی شرکت Elegant Exit Company (EEC) که مقر اصلی آن در کشور هلند قرار دارد، تنها کشور امارات به تنهایی به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن قراضه در سال نیاز دارد.

وی افزود: با این وجود، صنعت فولاد خاورمیانه در حال حاضر به حجم قراضه فولادی تولید شده از اوراق کردن کشتی‌های قدیمی و فرسوده و همچنین به هیچ شاخص قیمت قراضه مناسبی دسترسی ندارد.

اعضای هیئت مشاوره در رویداد بازیافت فلزات «Confex» بیان کردند که تا به امروز، فعالان بازار در کشور‌های عرب شورای همکاری خلیج فارس تمایل داشتند از قیمت‌های قراضه فولاد وارداتی ترکیه به عنوان مرجع قیمت اصلی بازار قراضه آهنی خود به همراه سنگ آهن دانه‌بندی شده حاوی ۶۵ درصد آهن استفاده کنند.

استفاده از اوراق کشتی‌های قدیمی و فرسوده برای استفاده از قطعات و فلزات آن‌ها

بر اساس وب سایت شرکت Elegant Exit Company (EEC)، این شرکت قصد دارد ۲۵ کشتی را طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ در دو تاسیسات این شرکت اوراق کند که در نتیجه حدود ۷۵۰ هزار تن قراضه فولادی در سال تولید می‌شود. به گفته «Satyajit Roy»، از اوراق یک کشتی فرسوده با وزن ۱۶ هزار تن می‌توان ۱۵ هزار تن مواد قابل بازیافت تولید کرد.

وی افزود: بیشترین اوراق کشتی فرسوده در سال ۲۰۲۱، در بنگلادش رخ داد که تعداد آن ۲۵۴ کشتی اوراقی بود. پس از بنگلادش، کشور هند با ۲۱۰ کشتی و پاکستان با ۱۱۹ کشتی اوراقی در رده‌های بعدی قرار دارند. به علاوه تعداد کشتی اوراق شده در یونان به ۴۱ کشتی فرسوده و در کشور امارات محتده عربی به ۶۰ کشتی فرسوده رسید.

مدیر بازرگانی شرکت Elegant Exit Company (EEC) در ادامه تاکید کرد: با توجه به حجم زیادی از کشتی‌های باربری حمل‌ونقل کالا در دریا، به نظر می‌رسد حدود دو هزار تا سه هزار کشتی در سال‌های آینده در سراسر جهان نیاز به اوراق شدن داشته باشند.

«Satyajit Roy» خاطرنشان کرد: موسسات غیردولتی در جنوب آسیا اغلب هزینه‌های بالاتری را برای افزایش عمر مفید کشتی‌های حمل بار به نسبت شرکت‌های مستقر در کشور‌های در حال توسعه می‌پردازند. در عین حال مقرراتی وجود دارد که موجب تشویق موسسات غیردولتی برای عمل بازیافت مسئولانه اوراق کشتی‌ها می‌شود.

از جمله این قوانین، می‌توان به قانون بازیافت کشتی‌های اوراقی اتحادیه اروپا «EU Ship Recycling Regulation» که در سال ۲۰۱۸ برای همه کشتی‌های با پرچم اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا و قابل اجرا شد، اشاره کرد. انتظار می‌رود قانونی مشابه اتحادیه اروپا نیز در کشور امارات متحده عربی اجرایی شود.

به گفته وی، شرکت Elegant Exit Company (EEC) با استفاده از سیستم‌های مستقر در اسکله‌های خشک و به کمک سرسره‌های لغزنده محافظت شده، بر اوراق کشتی‌ها نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که نفت و سایر آلاینده‌ها به سطح و عمق زمین نفوذ نکنند. اجرای چنین پروتکل‌هایی معمولا در موسسات غیردولتی اوراق کشتی در آسیای جنوبی به خصوص در امتداد سواحل شهرک الانگ در کشور هند و بندر چیتاگونگ در کشور بنگلادش رعایت نمی‌شود.

شرکت دیگری که در همین زمینه فعالیت می‌کند، شرکت اوراق کشتی «Wreckdock» است که در شهر الجبیل عربستان سعودی مستقر است.

برای شرکت Elegant Exit Company (EEC)، اتخاذ رویکرد مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر برای اوراق کشتی‌ها تنها به این موارد ختم نمی‌شود. در حالی که بسیاری از قراضه‌های تولید شده از اوراق کشتی‌ها در کشور‌هایی مانند ترکیه در کوره‌ها ذوب می‌شوند، بسیاری از اوراق کشتی‌های با عمر مفید بالاتر نیز در کشور‌هایی مانند بنگلادش و هند از طریق گرم کردن و نورد کردن مجدد آن‌ها بدون ذوب شدن مواد اولیه آن مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

همچنین اوراق کشتی‌های با عمر مفید بالاتر را می‌توان به عنوان محصولات نیمه‌ساخته استفاده کرد. «Satyajit Roy» تصریح کرد که فقط در صورت نیاز عمل ذوب انجام خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: اگرچه از این اوراق نباید در ساختمان‌ها استفاده کرد، اما به‌کار بردن آن‌ها به عنوان قطعات تراکتور کاربردی‌تر است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده