تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۹۸۸۸۷
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

قراضه آهن قربانی ریزش قیمت میلگرد شد

‌می‌متالز - میلگرد، سنگ آهن و حالا قراضه در طول هفته‌های گذشته با سقوط قیمت سنگینی در بازار‌های جهانی مواجه شدند. در حالی که پیش از این انتظار می‌رفت با افزایش تقاضای چین پس از محدودیت‌های کرونا، دست‌کم قیمت سنگ‌آهن صعودی باشد، ولی شفاف نبودن سیاست‌های اقتصادی در کنار ریزش قیمت‌ها در بورس فلزات لندن، بازار فلزات را ریزشی کرد.

به گزارش می‌متالز، قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات دو هفته‌گذشته با پرچم‌داری میلگرد ریزشی شد. بورس فلزات لندن چراغ اول را روشن کرد و با ریزش حدود ۵% میلگرد تحویل یک‌ماهه بازار را شوکه کرد، سپس بازار کشور‌های مختلف از جمله ایران نیز به این مساله واکنش نشان داد تا قیمت میلگرد تولید داخل روند کاهشی داشته باشد. در طول این دو هفته بعضی از تولیدکنندگان داخلی بار‌ها قیمت محصولات خود را کاهش داده‌اند و به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه‌دار باشد.

تب کاهش قیمت‌ها خیلی زود به چین رسید و با کاهش قیمت میلگرد تولید چین، تقاضا برای قراضه و سنگ آهن کاهش یافت. متال بولتن در این‌باره نوشت: میلگرد داخلی چین با افت تقاضا و داده‌های صنعتی ضعیف سقوط کرد.

اکنون میلگرد در چین به کمترین قیمت در طول ۴ ماه گذشته رسیده است. در بورس لندن نیز قیمت میلگرد با شدت زیادی ریزشی شده‌است.

قراضه آهن قربانی ریزش قیمت میلگرد شد


نمودار قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد پس از ریزش سنگین قیمت‌ها در اواسط سال ۲۰۲۲، قیمت میلگرد یک روند صعودی آغاز کرده بود و انتظار می‌رفت قیمت‌ها در این بخش تقویت شود تا اینکه قیمت میلگرد با شدت زیادی ریزشی شد و حالا به سمت کف ۶۳۰ دلار حرکت می‌کند. اگر کف ۶۳۰ دلار قیمت میلگرد حفظ نشود احتمال ریزش تا ۳۸۰ دلار نیز وجود دارد.

قراضه آهن، قربانی میلگرد

چشم‌انداز منفی از قیمت میلگرد، با کاهش تقاضا برای قراضه آهن به خصوص در چین همراه بود. قراضه وارداتی چین نیز از ۴۵۰ دلار تا ۴۱۰ دلار ریزش کرد. به گزارش بولتن متال شرکت‌ها همچنان تمایلی برای خرید قراضه آهن ندارند. با این حال ریزش قراضه آهن در چین بیشتر از بورس فلزات لندن بود.

در طول هفته گذشته قیمت قراضه در بورس فلزات لندن از ۴۵۵ دلار در ازای هر تن تا ۴۲۸ دلار ریزش کرد، فعالین بازار مدعی‌اند قیمت قراضه در لندن این هفته به ۴۱۵ دلار خواهد رسید. در این محدوده قیمتی اگر تقاضا تقویت نشود روند نزولی قراضه آهن در طول هفته‌های آینده نیز ادامه دار می‌شود.

بازار داخلی میلگرد نزولی شد

دومینو ریزش قیمت در بازار فلزات جهانی با کاهش قیمت محصولات فلزی به خصوص میلگرد در بازار‌های داخلی همراه بود. تولیدکنندگان در طول هفته گذشته روزانه قیمت انواع میلگرد را کاهش دادند و این مساله باعث افت قیمت بیش از ۵ هزار تومانی انواع میلگرد در بازار داخلی شده است. بعضی از شرکت‌ها قیمت هر کیلوگرم میلگرد را کمتر از ۲۵ هزار تومان تعیین کرده‌اند و در مقابل بعضی از تولیدکنندگان همچنان برای فروش میلگرد با قیمتی بالاتر از ۲۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم اصرار می‌کنند. فعالین بازار عقیده دارند اگر نرخ دلار صعودی نشود، قیمت‌ها بیش از این ریزشی خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده