تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۹۴۰۳۶
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

قراضه وصله ناچسب برای فولاد ایران/ چرا فولادی‌ها درتامین مواد اولیه به سراغ قراضه آهن نمی‌روند؟

‌می‌متالز - استفاده از قراضه آهن به جای آهن اسفنجی در بسیاری از کشور‌های تولیدکننده فولاد توانسته علاوه بر کاهش هزینه مواد اولیه در کاهش مصرف انرژی نیز موثر باشد. این در حالی است که صنعت فولاد ایران ترجیح می‌دهد در شرایطی که با بحران انرژی و مشکلاتی در تامین سنگ آهن مواجه است، از آهن اسفنجی استفاده کند.

به گزارش می‌متالز، تامین مواد اولیه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های اصلی تولیدکنندگان فولاد است که هرچه به چشم انداز ۱۴۰۴ نزدیک می‌شوند این چالش جدی‌تر از گذشته می‌شود.

این در حالی است که حجم ذخایر سنگ آهن در ایران بسیار و دارای رتبه بسیار خوب در خاورمیانه است. درواقع در اختیار داشتن ذخایر سنگ آهن باعث شد تا برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در دستور کار این صنعت قرار بگیرد.

اما متاسفانه عدم توسعه اکتشافات به موازات توسعه صنعت فولاد در دهه‌های گذشته باعث شد تا امروز سناریو واردات سنگ آهن بیش از هر زمان دیگری به مرحله اجرا نزدیک شده است و همین موضوع می‌تواند بر قیمت تمام شده و همچنین قدرت رقابتی اثر گذار باشد.

از سویی دیگر چالش‌هایی همچون تامین انرژی نیز بر فعالیت واحد‌های حاضر در زنجیره ارزش موثر است. به عنوان مثال تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه برای تولید شمش فولاد در سال‌های اخیر به دلیل کمبود گاز با چالش همراه شده است.

البته برخی کشور‌ها همچون ترکیه که عنوان هشتمین تولیدکننده فولاد را به خود اختصاص داده است از قراضه به عنوان ماده اولیه تولید شمش استفاده می‌کند.

حال این سوال مطرح است که چرا ایران با وجود چالش‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه به سراغ استفاده از قراضه آهن نمی‌رود؟

جالب است که تا سال ۲۰۲۵ سهم بازیافت فلزات در همین زمان به بیش از ۷۶ میلیارد دلار خواهد رسید که نشان دهنده سهم ۱۵٪ بازیافت فلزات از صنعت جهانی بازیافت است.

شاید اصلی‌ترین دلیل برای این موضوع طراحی سیستم تولید فولاد در ایران باشد که عمدتا بر پایه آهن اسفنجی ایجاد شده و همین موضوع استفاده از قراضه آهن را محدود می‌کند.

اما موضوع دوم و مهم عدم وجود اتحادیه‌ای برای مدیریت این بخش و سر و سامان دادن به بازار قراضه است. به عنوان مثال کشوری همچون ترکیه بخش زیادی از بازار قراضه خود را از طریق واردات تامین می‌کند.

نبود چنین اتحادیه‌ای باعث می‌شود تا بازار به صورت سنتی به فعالیت خود ادانه دهد. این در حالی است که برای استفاده از این ظرفیت باید به سمت تغییر بازار از حالت سنتی به شکل نوین رفت.

این در حالی است که استفاده از قراضه علاوه بر حل مشکلات کمبود آهن اسفنجی بر کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای نیز موثر است و می‌تواند فولاد ایران به سیاست کربن صفر نزدیک کند.

صنعت فولاد ایران در سال‌های پیش رو برای ورود بیشتر به بازار اروپا نیازمند کاهش گاز‌های گلخانه‌ای است که بخشی از این موضوع می‌تواند با استفاده از قراضه به جای اهن اسفنجی محقق کند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه واحد‌های تولید اهن اسفنجی بیشترین مصرف کنندگان گاز محسوب می‌شوند، این موضوع می‌تواند بر کاهش مصرف انرژی و حل این بحران نیز اثر گذار باشد.

اما همانطور که اشاره شد این موضوع نیازمند همراهی و مدیریت درست است که به کمک وزارت صمت و فولادی‌ها محقق می‌شود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده