تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۹۵۰۰۹
سرویس خبر : قراضه و بازیافت
قیمت ضایعات آهن سال آینده به کدام سو می‌رود؟

نبض قراضه‏‏‌ها بسته به نبض بازار ارز

‌می‌متالز - بازار قراضه آهن در سال‌جاری متاثر از بازار فولاد سال پرچالشی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، قیمت قراضه در سال‌جاری با شیب قیمتی آهسته، سال را آغاز کرد و پس از کاهش قیمت در فصل تابستان با افزایش قیمت در فصل زمستان روبه رو شد. البته مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت قراضه در روز‌های پایانی به نوسان افزایش نرخ ارز و دلار برمی گردد. کارشناسان این حوزه معتقدند که سال آینده قیمت قراضه به قیمت ارز گره خواهد خورد و تحت تاثیر این عامل بیش از هر عامل دیگری خواهد بود.

شیب آرام افزایشی قیمت قراضه

بازار قراضه در سال‌جاری سه بار دچار نوسان قیمت شده است. محمد آشناگر مدیر وب‌سایت ایران ضایعات، درباره تحولات بازار قراضه در سال‌جاری عنوان کرد: در ابتدای سال‌جاری و در فروردین ماه قراضه آهن قیمت خود را با هر کیلو ۱۱‌هزار تومان آغاز کرد که نوسان آن به حدود ۱۱۵۰۰ تا ۱۲‌هزار تومان رسید. این ثبات قیمت‌ها تا اواسط تابستان و مرداد ادامه داشت.

آشناگر در ادامه خاطرنشان کرد: از مرداد تا آذر ماه به بعد قیمت قراضه آهن روند نزولی به خود گرفت. اعمال تحریم علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین، سبب شد که این تولیدکننده فولاد که جزو ۱۰ کشور در زمینه تولید فولاد است، محصولات فولادی خود را ارزان‌تر روانه بازار کند و این موضوع سبب شد که کشور‌های رقیب روسیه در بازار فولاد از جمله ایران، متاثر از بازار جهانی قرار بگیرند و قیمت شمش خود را ارزان‌تر عرضه کنند. قیمت قراضه جهانی نیز متاثر از قیمت شمش است، در چنین شرایطی قیمت قراضه نیز شاهد افزایش قیمت آن چنانی نبود.

شیب نزولی قیمت قراضه

وی در ادامه با اشاره به روند تاثیرگذار جهانی بر قیمت داخلی قراضه عنوان کرد: در داخل ایران نیز قیمت‌ها با کاهش قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و از مرداد تا آذر ماه قیمت قراضه بر اساس درجات قراضه بین ۱۶ تا ۱۸‌هزار بود. این افزایش قیمت قراضه آهن به صورت عمده ناشی از قیمت ارز و افزایش نرخ دلار روی داد. البته تمام فلزات از جمله آهن، آلومینیوم، مس و... دچار این افزایش قیمت شدند.

خیزش ناگهانی قیمت قراضه

مدیر وب‌سایت ایران ضایعات در ادامه خاطرنشان کرد: از بهمن ماه به بعد نیز قراضه شیب ملایم افزایش خود را از دست داد و روند افزایش قیمت‌ها روند تصاعدی به خود گرفت و دلیل عمده آن نیز متاثر از افزایش نرخ ارز است. البته باید در نظر گرفت که نیمه آذر ماه به بعد که آغاز فصل سرما بود و تا حدی بارندگی‌ها را داشتیم، میزان قراضه نیز در بازار کاهش یافت و این کاهش عرضه سبب افزایش قیمت‌ها شد. برآیند این دو عامل - آغاز فصل سرما و افزایش نرخ ارز - سبب شد که افزایش قیمت قراضه روند تصاعدی به خود بگیرد. البته طی چند روز گذشته روند قیمت‌ها کاهشی شده است و بازار خرید و فروش در تردید به‌سر می‌برد. البته باید یادآور شد که روند همیشگی بازار مبتنی بر ترس و صلح است و براین اساس اقدام به خرید و فروش می‌کنند. از همین رو در این راستا باید منتظر روند افزایش قیمت دلار و تصمیم دست اندرکاران در روز‌های آتی بود.

شوک زلزله ترکیه بر بازار قراضه

آشناگر در پاسخ به این پرسش که زلزله ترکیه آیا بر بازار قراضه جهانی تاثیرگذار بوده است، گفت: روند قیمت قراضه جهانی با یک شیب افزایشی همراه بود و در پنج تا شش ماه اخیر قیمت قراضه بین ۳۹۰ تا ۴۱۸ دلار در هر تن در نوسان بود. اما زلزله ترکیه بر قیمت قراضه تاثیرگذار بود. البته باید یادآور شد که کارخانه‌های ترکیه که یک سوم آن‌ها در مناطق جنوبی ترکیه قرار دارند از زلزله دچار آسیب جدی نشدند، هرچند کار آن‌ها به تعطیلی کشید، اما منازل مسکونی بیشترین تخریب را دیدند که از این پس نیاز به ساخت‌وساز دارند که تخمین زده شد که به ۴ میلیون تن میلگرد برای این بازار نیاز دارند. این موضوع سبب افزایش قیمت شمش و قراضه در بازار جهانی شد. وی ادامه داد: هم اکنون کارخانه‌های ترکیه از حالت تعطیلی خارج شده اند و تقاضا برای ساخت‌وساز نیز افزایش یافته است، از همین رو قیمت هر تن قراضه به ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار رسیده است.

قیمت قراضه در سال آینده، متاثر از نرخ دلار

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما برای سال آینده در زمینه بازار قراضه چیست، بیان کرد: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار، نرخ دلار است. در حقیقت قیمت قراضه آهن در داخل فراتر از قیمت جهانی قراضه، به قیمت ارز بستگی دارد و تحت سیطره این عامل قرار دارد؛ به عبارتی افزایش نرخ ارز و دلار به سایر عوامل تاثیرگذار می‌چربد و آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

مدیر وب‌سایت ایران ضایعات در ادامه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که سال آینده نیز شاهد افزایش نرخ دلار باشیم و این نوسان شدید به تولیدکنندگان ضربه وارد خواهد کرد، چراکه بازار به شدت به ثبات نیاز دارد، بدون ثبات بازار و معامله گران آن اقدام به خرید و فروش نمی‌کنند. آشناگر در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز تا پایان سال عنوان کرد: ممکن است که با کنترل قیمت دلار را تا پایان سال در محدوده ۵۰‌هزار تومان نگه دارند، اما بدون شک سال آینده با افزایش دوباره آن روبه رو خواهیم بود و این افزایش قیمت سایر عوامل را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و افزایش قیمت‌های جهانی دیده نمی‌شود و سایر عوامل به قدرت افزایش نرخ ارز نخواهند بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده