تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۰۱۳۳۱
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

قراضه آهن در ۶۰ روز ۱۷ درصد ریخت

‌می‌متالز - ریزش قیمت قراضه آهن در بازار‌های جهانی از دو ماه قبل آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در این مدت تنها در ۶۰ روز ۱۷% از قیمت قراضه در بورس فلزات لندن کاهش یافت و بازار قراضه در آمریکا، چین و ترکیه نیز با شیب نسبتا تندی ریزشی هستند. فعالان بازار از ادامه ریزش قیمت قراضه آهن در ماه پیش‌رو می‌گویند.

به گزارش می‌متالز، زمستان گذشته پس از زلزله ترکیه تقاضا برای قراضه آهن افزایش چشم‌گیری پیدا کرد، ولی دو ماه قبل، دقیقا در روز‌هایی که انتظار می‌رفت قراضه به سقف‌های قیمتی سال ۲۰۲۲ دست پیدا کند، ریزش قیمت قراضه آهن در بورس فلزات لندن آغاز شد تا کف قیمتی ۴۰۰ دلار خیلی سریع از دست برود و حالا در کانال ۳۰۰ دلار در انتظار کف‌های قیمتی پایین‌تر باشد. آیا ریزش قیمت قراضه تمام شده‌است؟ رویترز در گزارشی از انتظار فعالان بازار برای کاهش ۳۰ تا ۵۰ دلاری قراضه در ماه پیش‌رو خبر داد در نتیجه پس از ریزش ۱۷% قیمت قراضه در ۶۰ روز گذشته، شاید قیمت قراضه در ماه پیش‌رو نیز ۱۰% دیگر ریزش داشته باشد.

ریزش بزرگ قراضه درحالی اتفاق می‌افتد که سال گذشته هر تن قراضه بالاتر از ۶۰۰ دلار نیز معامله شد و امروز فعالان بازار از احتمال سقوط قیمت قراضه به کانال ۳۵۰ دلار می‌گویند. در صورتی که قراضه موفق به حفظ کف قیمتی ۳۵۰ دلار نشود، شاید قیمت قراضه مانند سال ۲۰۲۰ به کانال ۲۰۰ دلار وارد شود. در این صورت قیمت محصولات فولادی نیز با ریزش سنگینی مواجه خواهد شد.

چرا قراضه ریزشی شد؟

فست‌مارکتز کاهش فروش محصولات فولادی را عمده‌ترین دلیل ریزش قیمت قراضه بیان می‌کند. درحالی که انتظار می‌رفت واردات فلزات چین در ماه‌های گذشته صعودی باشد، ولی آمار‌های رسمی از کاهش شدید واردات چین خبر می‌دهد و با اینکه ذخایر بندر شانگ‌های روند نزولی دارد، چینی‌ها تمایلی به خرید در بازار فلزات جهانی ندارند. از طرفی داده‌های اقتصادی ناامید کننده از کشور‌های بزرگ جهان و احتمال کاهش سرعت رشد اقتصادی آن‌ها تقاضا در بازار فلزات را کاهش داد تا قراضه در روز‌هایی که تازه روند صعودی آغاز کرده بود با شیب تندی ریزشی شود.

اگرچه کاهش تقاضا برای محصولات فولادی قیمت قراضه را نزولی کرد، ولی نشریه متال بولتن در گزارشی از کاهش قیمت بعضی از محصولات فولادی پس از ریزش قیمت قراضه خبر داد. برای مثال قیمت اسلب صادراتی روسیه با ریزش قیمت قراضه نزولی شد. انجمن فولادسازان چین هفته گذشته از فولادسازان این کشور خواست تا برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها تولیدات خود را کاهش دهند. این خبر با واکنش مثبت بازار‌های جهانی همراه بود، ولی یک روز پس از این خبر قیمت‌ها در بازار‌های جهانی مجدد ریزشی شد و تا کنون ادامه داشته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده