تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۰۲۳۸۳
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

آمادگی بازار‌های قراضه فولادی و فلزات برای تغییر به فولاد کم آلاینده

‌می‌متالز - گسترش فولادسازی کم آلاینده در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا نیاز به تولید قراضه فولادی با خلوص بالا و آهن اسفنجی دارد.

به گزارش می‌متالز، بازار‌های قراضه فولادی به نقش فزاینده‌ای در کربن زدایی بخش فولاد چشم دوخته اند، زیرا گسترش فولادسازی کوره قوس الکتریکی در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا با نیاز شدیدتر به قراضه فولادی با خلوص بالا و آهن اسفنجی سرعت می‌گیرد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند گرید‌های قراضه فولادی بازیافتی و محصولات فولادی، همراه با سرمایه گذاری‌های جدید کارخانه ها، ممکن است فولادسازان EAF و کوره بلند را قادر به تولید محصولات فولادی با کیفیت بالاتر و در عین حال کاهش انتشار کربن کند.

به نقل از چندین منبع خبری در مرحله گذار برای کاهش انتشار کربن، کارخانجات متکی به فولادسازی سنتی مبتنی بر آهن خام خواهند بود و EAF‌های جدید به فلزات وابسته خواهند بود تا نیاز‌ها و هزینه‌های کلی مواد اولیه خود را برطرف کنند، در حالی که برای استفاده از گرید‌های مختلف قراضه فولادی با هم رقابت می‌کنند.

در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۹ می) اعلام کردند فولاد با کیفیت بالاتر تولید شده با EAF به قراضه فولادی خالص تری نیاز دارد که عرضه کمتری دارند. در نتیجه کارخانه‌های دارایکوره‌های بلند EAF به دنبال محصولات آهن اسفنجی (DRI) و چدن تجاری به عنوان مواد اولیه خواهند بود.

به نقل از برخی تاجران، بر اساس فاز اولیه سرمایه گذاری فولاد کم آلاینده در اروپا، تا قبل از سال ۲۰۳۰ ایجاد بیش از ۱۰ میلیون تن ظرفیت آهن اسفنجی و EAF در یک سال در دست توسعه می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه‌های فولادی مختلف مانند ArcelorMittal، SSAB، Thyssenkrupp و Salzgitter با جایگزینی برخی از تولیدات کوره بلند، به جای وابستگی کامل به شبکه‌های جمع آوری قراضه فولادی و بازار قراضه محلی که در آن قیمت‌ها برای گرید‌های با کیفیت بالاتر با تقاضای جدید و کمبود‌ها افزایش می‌یابد، به دنبال استفاده از گاز طبیعی و آهن اسفنجی مبتنی بر هیدروژن هستند.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند کارخانه‌های قراضه فولادی اروپایی و پردازشگر‌ها در حال حاضر برای صادرات قراضه فولادی با کیفیت بالا، تحت قرارداد‌های بلندمدت و فروش لحظه‌ای به ترکیه، آمریکای شمالی و بازار‌های مختلف آسیایی با بازرگانان کار می‌کنند. باید توجه داشت که محدودیت‌های صادراتی قراضه فولادی در آینده می‌تواند منجر به تمرکز بر عرضه به کارخانه‌های EAF و فولاد محلی و در کشور‌های مجاز OECD شود.

بررسی ملاحظات هزینه هنگام تولید فولاد کم آلاینده

بر اساس تجزیه و تحلیل S&P Global Commodity Insights، هزینه‌های اصلی مواد خام تولید فولاد BF و قیمت قراضه خرد شده معیار اروپایی با هم روند نزدیکی داشته اند.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند در ماه آوریل، هزینه‌های تولید محصولات فولادی در شمال غرب اروپا برای سنگ آهن و زغال سنگ به طور متوسط حدود ۳۱۸ یورو در هر تن بود، در حالی که قیمت داخلی قراضه فولادی خرد شده در شمال اروپا ۴۱۰ یورو در هر تن ارزیابی شد. داده‌های قیمت گذاری Platts که بخشی از S&P Global است، برای قیمت این دو محصول، همبستگی مثبت بیش از ۹۳ درصدی را در طول هفت سال گذشته نشان داد.

در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۹ می) اعلام کردند بر اساس برآورد‌های S&P Global، هزینه کلی تولید فولاد خام، از جمله هزینه‌های ضمنی برای تولید قراضه فولادی، ممکن است پس از در نظر گرفتن هزینه‌های اضافی تولید فولاد، انرژی، مجوز‌های کربن و هزینه‌های لجستیک به اندازه ۲۵۰ یورو در هر تن در آوریل ۲۰۲۳، به ۵۷۰ یورو در هر تن نزدیک شود. باید توجه داشت که قیمت اعلام شده بسیار بالاتر از قیمت‌های فعلی برای قراضه فولادی در بازار است. این در حالی است که انجمن بازیافت آلمان BDSV قیمت E۲/E۸ جدید را در ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۳۸۱.۷۰ یورو در هر تن اعلام کرد.

به نقل از برخی تاجران، نسبت قراضه فولادی خرد شده ماهانه در شمال اروپا به هزینه ماهانه تخمینی S&P Global برای تولید کلی فولاد خام روندی بالاتر از سال ۲۰۲۱ داشته است و به طور متوسط ۶۵.۶ درصد از هزینه‌های فولاد خام را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که هزینه ماهانه قراضه فولادی خرد شده در آوریل ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۲۰ حدود ۵۴ درصد اعلام شده است.

بر اساس برآورد‌های S&P Global، هزینه گروهی از محصولات سنگ آهن تحویل داده شده به روتردام که شامل پلت، لامپ سنگ آهن و سنگ آهن سینترینگ در ماه آوریل به طور میانگین در حدود ۱۷۸ یورو در هر تن آهن خام گزارش شده است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند بر اساس تخمین‌های انجام شده با استفاده از پرمیوم سنگ آهن و پلت در S&P Global، داده‌های قیمت گذاری حمل و نقل و هیدروژن. هزینه‌های آهن اسفنجی (DRI) اروپا برای پلت‌های تحویلی و گاز طبیعی هلندی در ماه مارس ۳۹۰ یورو در هر تن بود، همچنین هزینه‌های هیدروژن PEM سبز و آهن اسفنجی (DRI) مبتنی بر گاز در ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۷۲۸ یورو در هر تن گزارش شد.

به نقل از برخی تاجران، جایگزینی بخشی از بار سنگ آهن با قراضه فولادی، بر این اساس می‌تواند منجر به هزینه‌های کلی بالاتر برای هر واحد آهن شود، در حالی که کاهش متناظر در هزینه‌های تامین کک و تزریق انرژی و همچنین صرفه جویی در انتشار کربن باید در نظر گرفته نشود.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند امروزه عرضه و هزینه أنواع مختلف قراضه فولادی، همراه با حاشیه سود فولاد و هزینه برای مواد اولیه و انرژی جایگزین، همراه با محدودیت‌های عملیاتی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کارخانه‌های BF معمولاً از قراضه فولادی در کوره اکسیژن اولیه استفاده می‌کنند، در حالی که آهن خام را سرد کرده و شدت انتشار کربن برای فولاد خام را کاهش می‌دهند، که بعداً به تخته یا بیلت فولادی تبدیل می‌شود. اما باید توجه داشت که افزایش قراضه فولادی در BOF ممکن است محدود باشد، زیرا کارخانه‌ها باید مقادیر کافی از قراضه فولادی را پیدا کرده، مصرف انرژی را برای گرم کردن قراضه سرد افزایش داده و بازده را کاهش دهند تا نسبت قراضه فولادی مصرف شده افزایش یابد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند قراضه فولادی، آهن اسفنجی، بیومس و سایر مواد اولیه مورد استفاده در برخی از کوره‌های بلند نیز برای بیان کاهش مجموع انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در صورت استفاده کامل در BF شبیه سازی شده‌اند. باید توجه داشت که صرفه جویی در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تایید شده و تحت روش موسوم به موازنه جرم در فولاد اعمال می‌شود.

یافته‌های جدید در تولید فولاد کم آلاینده

به نقل از برخی منابع خبری، در دسترس بودن قراضه فولادی با بالاترین کیفیت مانند محصولات جدید جمع آوری شده از فرآوری محصولات فولادی تا حد زیادی به نرخ‌های تولید فولاد وابسته است.

در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۹ می) اعلام کردند کیفیت قراضه فولادی بازیافتی بیشتر به عوامل کلان از جمله سرمایه گذاری‌های ثابت جدید و زیرساخت ها، تخریب، یارانه‌ها و کمک‌های مالی، سیاست‌های مصرف کننده و نحوه بازیافت وابسته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضای بازار قراضه فولادی، هزینه‌های جمع آوری و پردازش و قیمت گذاری قراضه فولادی به طور مستقیم بر عرضه تأثیر خواهد گذاشت.

منابع خبری اعلام کردند تجمع فولاد بریده شده جمع آوری شده در پایین دست از کارخانه‌های فولادی از طریق مراکز خدمات و خطوط مصرف کننده نهایی ایجاد می‌شوند. در نتیجه تولید قراضه فولادی مازاد ممکن است پس از به حداکثر رساندن استفاده از فولاد و راندمان فرآوری اجتناب ناپذیر باشد.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند با اینکه هزینه‌های تولید وابستگی زیادی به بازده و هزینه‌های فولاد خام و همچنین جمع‌آوری و پردازش دارد، اما ارزش تولیدات ممکن است به طور فزاینده‌ای به هزینه‌های تولید آهن اسفنجی و قیمت‌های بازار آهن خام وابسته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کوره‌های بلندی که گرید‌های فولادی خاصی از جمله فولاد بلند با کیفیت بالا و فولاد‌های تخت با بالاترین کیفیت را تولید می‌کنند، به قراضه فولادی دارای ناخالصی کم و محصولات فولادی بستگی دارند.

به نقل از برخی تاجران، با تعدیل نسبت‌های مواد اولیه در برابر هزینه‌های بازار و در دسترس بودن همراه با تقاضای فولاد، پرمیوم‌های گران قیمت ایالات متحده نسبت به قراضه فولادی خرد شده در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و معکوس شد. باید توجه داشت که قیمت‌های ضعیف‌تر قراضه فولادی وارداتی در ترکیه همچنین منجر به کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌های قراضه فولادی و آهن خام در سطح جهان شد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند منابع بازار به طور فزاینده‌ای انتظار دارند محدودیت‌های تجاری در عرضه قراضه فولادی و عرضه‌های جدید محصولات آهن اسفنجی با انتشار کمتر برای ایجاد چالش‌ها و گزینه‌های جدید وجود داشته باشد.

در این میان معامله گران گزارش دادند تغییرات در کیفیت قراضه فولادی و مواد اولیه با راه اندازی واحد‌های جدید تولید آهن اسفنجی (DRI) از سال ۲۰۲۵، انعطاف پذیری در درازمدت را امکان پذیر می‌کند، زیرا صنعت فولاد برای کاهش تدریجی انتشار فولاد سرمایه گذاری خواهد کرد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده