به گزارش میمتالز، این ۱۰ خودرو طی فروردینماه به طور میانگین ۱۳درصد رشد قیمت را تجربه کر دهاند. بین خودروهای مورد بررسی کمترین افزایش قیمت ۲۵میلیون تومان بود که مربوط به دناپلاس است و رکورددار افزایش قیمت نیز تارا اتوماتیک با ۱۵۰میلیون تومان رشد قیمت بود. از نظر درصدی نیز رشد قیمت طی فروردینماه بین ۲/ ۳ تا ۴/ ۱۸درصد بود.
همانطور که اشاره شد دو عامل اساسی نقش اصلی را در رشد قیمت خودرو داشتهاند. بعد از حدودا ۱۶ ماه فریز قیمت کارخانهای خودرو، در نهایت بیستم فروردینماه قیمتهای جدید با افزایش ۱۰ تا ۴۲ درصدی اعلام شد. از ابتدا نگرانیها در مورد اعلام قیمتهای جدید حول احتمال ایجاد تورم در بازار میچرخید، به شکلی که حتی وقتی محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور، در نامهای به شورای رقابت خواستار تعدیل در افزایش قیمت شد، دلیلی که به آن تکیه کرد، تورمزا بودن افزایش قیمت کارخانهای خودرو بود. شاید بسیاری منتظر بودند که واکنش بازار را نسبت به شکستن یخ قیمت کارخانهای خودرو ببینند. با این حال واکنش بازار به تندیای که تصور میشد نبود و قیمتها در بازار به میزانی که در کارخانه افزایش پیدا کرد، بالا نرفت.
با این وجود رشد قیمتها در بازار به تبع افزایش قیمت کارخانهای خودرو طبیعی بود و در حدی کمتر از انتظار رخ داد. عامل دیگر موثر در افزایش قیمت رخداده در بازار طی فروردینماه، رشد نرخ ارز بود. ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ به عنوان آخرین روز کاری سال گذشته، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ۴۶ هزار و ۳۵۰ تومان بود، اما روز گذشته این رقم به ۵۲ هزار و ۹۸ تومان رسید تا رشد ۴/ ۱۲ درصدی را ثبت کند. بازار خودرو نیز که همیشه وفاداری خود را نسبت به نوسانات نرخ ارز نشان داده، رشد حدودا ۱۳ درصدی (تقریبا معادل رشد قیمت ارز) را طی این مدت ثبت کرد. شاید حتی بتوان این عامل را مهمتر از افزایش قیمت کارخانهای دانست، چراکه طی تعطیلات نوروزی که هنوز خبری از قیمتهای جدید نبود باز هم خودرو بین ۵ تا ۱۶ درصد رشد قیمت را ثبت کرد که عمده دلیل آن رشد نرخ ارز بود.
همانطور که اشاره شد، بین خودروهای مورد بررسی تارا اتوماتیک بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است. این محصول ایرانخودرو در بازه زمانی مورد اشاره از ۸۸۰ میلیون تومان به یکمیلیارد و ۳۰ میلیون تومان رسید تا با ۱۵۰ میلیون تومان افزایش بها، رشد قیمتی ۱۷ درصدی داشته باشد. پژو ۲۰۶ نیز در فروردینماه ۸۰ میلیون تومان معادل ۵/ ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته تا از ۵۱۵ میلیون تومان به ۵۹۵ میلیون تومان برسد. پژو ۲۰۷ نیز از خودروهایی بود که اواخر سال ۱۴۰۱ قیمت آن بسیار حاشیهساز شده بود. پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC که ۲۸ اسفندماه به قیمت ۹۳۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد، دیروز روی قیمت ۹۶۰ میلیون تومان ایستاد تا رشد قیمتی ۳۰ میلیون تومانی و ۲/ ۳درصدی را در این مدت ثبت کند. پژوپارس سال که میتوان آن را جزو پرتقاضاترین خودروهای بازار خودروی کشور دانست نیز در این مدت افزایش قیمت ۸۰ میلیون تومانی را به خود دیده است. این خودرو ۲۸ اسفندماه ۵۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما روز گذشته ۶۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد تا رشد قیمتی ۳/ ۱۵ درصدی را از آن خود کند.
دناپلاس محصول دیگر ایرانخودرو نیز از قافله عقب نمانده و با رشد ۲۵ میلیونتومانی و ۳/ ۳ درصدی، از ۷۵۰ میلیون تومان به ۷۷۵ میلیون تومان رسیده است. رانا پلاس هم در فروردینماه ۶۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت تا از ۵۴۰ میلیون تومان در ۲۸ اسفندماه، دیروز به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و نرخ رشد قیمت ۱/ ۱۱ درصدی داشته باشد. سمند نیز افزایش قیمت قابلتوجهی داشته و با ثبت ۸۵ میلیون تومان و ۷/ ۱۵ درصد رشد، قیمت آن از ۵۴۰ میلیون تومان به ۶۲۵ میلیون تومان از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا دیروز رسیده است. این درحالی است که طی تعطیلات نوروزی سمند کمترین افزایش قیمت را داشت.
محصولات سایپا نیز از رقابت افزایش قیمت جا نماندهاند. بین محصولات این خودروساز بزرگ بیشترین رشد قیمتی مربوط به شاهین بوده است. این خودرو با ۱۱۰ میلیون تومان و ۴/ ۱۸ درصد افزایش قیمت، از ۵۹۵ میلیون تومان به ۷۰۵ میلیون تومان رسید تا رکورددار درصد رشد قیمت بین خودروهای مورد بررسی باشد. تیبا صندوقدار هم که جزو خودروهای ارزان قیمت بازار محسوب شده و بسیاری از افرادی که قدرت خرید خود را برای خرید خودروهای دیگر از دست دادهاند به سراغ آن میروند، با افزایش قیمت ۵۰ میلیونتومانی و ۲/ ۱۵ درصدی همراه بوده تا خبر بدی برای این دست از متقاضیان باشد. این خودرو که ۲۸ اسفندماه ۳۳۰ میلیون تومان خریدوفروش میشد، روز گذشته ۳۸۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد. محصول دیگر سایپا که برای این دست از خریداران جذابیت داشت نیز مسیر مشابهی را طی کرده است. ساینا S در این مدت زمانی از ۳۵۰ میلیون تومان به ۴۰۵ میلیون تومان رسید تا رشدی ۵۵میلیون تومانی و ۷/ ۱۵ درصدی را در بهای خود تجربه کند.
منبع: دنیای اقتصاد