تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۰۰۳۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

باید به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کنیم/ ارز دو نرخی فساد آور است

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت به سمت ثبات هوشمند نرخ ارز ضروری است و برای رسیدن به این مهم احتیاج به اقتدار و استقلال بانک مرکزی داریم.

به گزارش می‌متالز، محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  در خصوص اهمیت تک نرخی کردن ارز گفت: این اتفاق یکی از موضوعات مهمی است که سال‌ها کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی از انجام آن در اقتصاد ایران و ثمرات و محاسنی که به دنبال دارد سخن گفته و همچنان بر اجرای آن تاکید دارند، اما بنا به دلایل زیادی این موضوع تا کنون محقق نشده است.

زنگنه افزود: امیدواریم هرچه زودتر دولت و بانک مرکزی با راهبرد و طرح و برنامه‌ای درست برای جلوگیری از هر گونه سوداگری و نوسان‌گیری در بازار ارز به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه هر چه زودتر باید به سراغ تک نرخی کردن ارز برویم، اما مساله حائز اهمیت این است که به سمت کدام نرخ حرکت کنیم؟

زنگنه گفت: به هیچ وجه نباید به سمت نرخی برویم که در کانال‌های تلگرامی یا خارج از ایران تنظیم و به بازار داخلی دیکته می‌شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: بطور کلی وجود چندین نرخ منتهی به ایجاد رانت می‌شود و اهدافی مانند مهام تورم نیز هیچ وقت محقق نخواهد شد.

زنگنه توضیح داد: امروز با وجود اینکه به برخی از تولید کنندگان دلار با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان داده می‌شود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که کالای نهایی آن‌ها بر مبنای این نرخ ارز قیمت‌گذاری شود؛ این از عوارض دلار چند نرخی است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی معتقد است: هر چقدر هم نظارت و بازرسی افزایش داده شود باز به صورت صد درصدی نمی‌توان مطمئن شد تخلفی در این زمینه اتفاق نمی‌افتد، چرا که امکان بازرسی و نظارت عالی بر قیمت‌ها را نداریم و همین موضوع زمان و هزینه بسیاری از دولت تلف می‌کند.

وی گفت: حرکت به سمت ایجاد ثبات در نرخ ارز به صورت هوشمند بسیار ضروری است به این خاطر نیازمند وجود اقتدار بانک مرکزی هستیم، در غیر این صورت احتمال مواجه شدن با نرخ‌های بالا در نیمه دوم سال جاری توسط کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده