تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۵۱۴
کد خبر: ۳۰۰۶۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قالیباف خواستار بررسی موانع بر سر راه عملیاتی‌شدن آلومینا سراب شد

‌می‌متالز - رئیس مجلس شورای اسلامی موانع بر سر راه عملیاتی شدن طرح کارخانه آلومینا نفلین سینیت شهرستان سراب را بررسی و خواستار پاسخگویی مسئولان این کارخانه شد.

به گزارش می‌متالز، محمدباقر قالیباف در جریان سفر به آذربایجان شرقی ضمن بررسی مشکلات بر سر راه احداث و بهره‌برداری از کارخانه آلومینا گفت: مسئولان اجرایی این طرح باید پاسخ دهند برنامه مشخص‌شان در این عرصه چیست؛ آیا مشکل مدیریتی بوده یا مالی است؟

وی خواستار تسریع در عملیاتی شدن مرحله نخست این کارخانه در بازه زمانی مشخص شد و افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز باید در جلسه‌ای مشترک با حضور دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه، موانع را بررسی و برطرف کنند.

همچنین یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت بهره‌برداری از تولید آلومینا گفت: با توجه به اینکه ذخایر اکسید جاجرم در حال پایان یافتن است، اگر کارخانه نفلین سینیت سراب به بهره‌برداری نرسد، صنایع متعددی در سراسر کشور دچار مشکل و مجبور به واردات آلومینا خواهند شد.

گفتنی است؛ طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت شهرستان سراب از جمله طرح‌های راهبردی معطل مانده حوزه معدن آذربایجان شرقی در سالیان گذشته است که این طرح به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شده و امید می‌رود تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۴ شاهد بهره‌برداری از این کارخانه باشیم.

براساس این گزارش؛ ظرفیت مرحله اول این واحد ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از نفلین سینیت است که قابلیت افزایش تا ۲۰۰ هزار تن در سال را نیز داراست.

همچنین با بهره‌برداری از مرحله نخست این مجموعه، برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

نفلین‌سینیت به علت استفاده در صنایع آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنی، کود شیمیایی در اکثر کشور‌های دنیا مورد توجه می‌باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده