تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۰۰۸۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن چین

‌می‌متالز - با توجه به تقاضای ضعیف فولادسازان و وضعیت نامناسب بازار املاک کشور چین، قیمت سنگ آهن چین در هفته آخر ماه آوریل کاهش یافت و به مرز ۱۰۰ دلار در هر تن نزدیک شد.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز جمعه (۲۸ آوریل) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ به ۷۱۴ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۰۳.۱۲ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۲۸ آوریل) نسبت به هفته قبل با کاهش ۲.۳ درصدی همراه بوده است.

فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس سنگاپور در روز جمعه (۲۸ آوریل) در محدوده ۱۰۰.۷۵ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۲۱ آوریل حدود ۷.۳ درصد کاهش یافته است. باید توجه داشت که در حراج ۲۵ آوریل ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن تقریباً سد روانی ۱۰۰ دلار در تن را شکست، اما بعداً کمی بهبود یافت.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در هفته ۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن در هفته منتهی به روز جمعه (۲۸ آوریل) به دلیل تقاضای ضعیف فولادسازان چینی و افزایش ذخایر در بنادر چین به کاهش خود ادامه داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت بازار املاک کشور نیز بر قیمت‌ها تاثیر منفی گذاشته است. نتایج ساخت و ساز اخیر منتشر شده برای سه ماهه اول ۲۰۲۳، که نشان دهنده افت ۱۹.۲ درصدی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل است، نشان دهنده تقاضای پایین برای فولاد و بر این أساس تقاضای پایین برای مواد خام مورد استفاده در تولید فولاد است.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۸ آوریل) اعلام کردند آخرین گزارش‌های شرکت‌های معدنی جهانی حاکی از عرضه کافی سنگ آهن است که به مازاد مواد خام در آینده در بازار‌ها و فشار بیشتر بر قیمت‌ها اشاره دارد.

به نقل از برخی تاجران، در حال حاضر، تقاضا برای مواد خام فولادسازی در چین محدودتر خواهد بود، زیرا تعداد زیادی از شرکت‌های فولادی محلی ظرفیت خود را به سمت تعمیر و نگهداری یا کاهش تولید تغییر می‌دهند. به این ترتیب فولادسازان سعی در تنظیم عرضه و تقاضا برای مهار افت قیمت دارند.

در این میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند اگرچه وضعیت بازار نسبتاً نا امیدکننده بوده و قیمت‌ها در حال کاهش می‌باشد، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین همچنان تاکید می‌کند که بر قیمت گذاری نظارت دارد و در صورت لزوم افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها را محدود خواهد کرد. باید توجه داشت که در گذشته، قاعدتاً در هنگام افزایش قیمت ها، چنین اطلاعیه‌هایی برای محدودیت تولید اعلام می‌شد.

به نقل از چندین منبع خبری، به طور کلی چشم انداز تقاضا برای سنگ آهن و فولاد در حال حاضر نسبت به ابتدای سال که بازار امیدوار به بهبود اقتصادی در بزرگترین اقتصاد جهان بود، کمتر دلگرم کننده می‌باشد. حتی اگر تقاضای چین برای فلزات آهنی در کوتاه مدت افزایش یابد، قیمت کالا‌ها به دلیل سیاست دولت برای کاهش تولید در سال ۲۰۲۳ ضعیف باقی خواهد ماند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، استخراج سنگ آهن در چین در مارس ۲۰۲۳ به ۸۶.۴ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان استخراج سنگ آهن چین در مارس ۲۰۲۳ با ۵ درصد کاهش نسبت به مارس ۲۰۲۲ همراه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص استخراج سنگ آهن چین برای سه ماهه اول ۲۰۲۳ نزدیک به سطح شاخص اعلام شده در سال ۲۰۲۲ یعنی حدود ۲۴۳.۲۶ میلیون تن باقی ماند.

فعالان بازار در روز جمعه (۲۳ آوریل) گزارش دادند واردات سنگ آهن به چین در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به ۲۹۴.۳۳ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در سه ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۹.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، چین در ماه مارس ۱۰۰.۲۳ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به فوریه ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۶ درصد و نسبت به مارس ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده