تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۳۰۱۴۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل «تاصیکو» خواستار نگاه نو به سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد شد:

صنعت فولاد ایران رشید شده است/ سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد به چه سمتی هدایت شود؟/ چگونه سرمایه گذاری‌های جدید را اقتصادی‌تر کنیم؟

‌می‌متالز - امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) در خصوص جهت گیری سرمایه گذاری در حوزه تولید فولاد کشور گفت: در حال حاضر حدود نیم قرن از قدمت فولادسازی ایران می‌گذرد و طی این سال‌ها بلوغ زیادی در این صنعت به وجود آمده و دیگر وقت آن رسیده که سرمایه گذاری را به سمت فولاد‌های با ارزش افزوده بالاتر سوق دهیم...

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل هلدینگ صدرتامین (تاصیکو) با تأکید بر اتخاذ استراتژی‌های تکمیل و تقویت زنجیره ارزش فولاد کشورگفت: زنجیره تولید فولاد اصطلاحا به فرآیند استخراج سنگ آهن از معادن تا تولید محصول نهایی (تیرآهن، ورق و…) گفته می‌شود، اما متناسب با نیاز‌های روز، زنجیره فولاد نیز دچار تغییر و تحولاتی شده است که نباید ساده از کنار آن گذشت.

سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها

نادری به اهمیت پرداختن به مقوله انرژی در زنجیره آهن و فولاد کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود‌هایی که در حوزه انرژی در کشور به وجود آمده به نظر می‌رسد سرمایه گذاری‌ها در این بخش به درستی انجام نشده و اگرچه سرمایه گذاری‌هایی در یکی دو سال اخیر در حوزه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی انجام شده، ولی اکثر شرکت‌ها در این حوزه با توجه به عدم صرفه اقتصادی ورود نمی‌کنند. وی در ادامه تصریح کرد: می‌بایست از انرژی‌های نو با توجه به مزیت‌هایی که دولت در این حوزه‌ها گذاشته استفاده کرد.

مدیرعامل تاصیکو در رابطه با سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌ها به زیرساخت حمل و نقل نیز پرداخت و گفت: بحث سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها را می‌توان یک ضرورت تلقی کرد. توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل موجب بهبود سرعت حمل و نقل، افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود. در ۴۰ سال گذشته صنعت حمل و نقل با مشکلاتی مواجه بود، اما در ادامه این مشکلات کمتر شد در حال حاضر شرکت‌های بزرگ می‌بایست در این حوزه نیز وارد شوند و آن را تقویت کنند.

جهت‌گیری سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد

مدیرعامل تاصیکو به اهمیت ورود سرمایه گذاران به حوزه‌هایی مانند زغال سنگ پرداخت و گفت: با توجه به ذخایر عظیم زغال سنگ در کشور و دارا بود حدود ۱۴ میلیارد تن زغال سنگ، دنیا نیز به استفاده از این حوزه وارد شده است و به صورت مستمر مشغول فعالیت در این حوزه است. وی افزود: با توجه به کمبود گاز که با آن مواجه هستیم به نظر می‌رسد بتوانیم در این حوزه سرمایه گذاری کرده و معادن زغال سنگ را اقتصادی‌تر کنیم.

این مدیرشناخته شده فولادی در ادامه به جهت گیری سرمایه گذاری در حوزه تولید فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: در زنجیره فولاد باید سعی شود که به سمت فولاد‌های با ارزش افزوده بالاتر حرکت کرد و به نظر می‌رسد در کوتاه مدت در کنار آب‌های خلیج فارس و آب‌های آزاد می‌بایست فولاد‌های کم آلیاژ را تولید کرد و در مرکز کشور فولاد‌های کیفی که نیاز صنایع تبدیلی مانند خودروسازی است باید تقویت و سرمایه گذاری شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ سال از قدمت فولادسازی در کشور می‌گذرد و طی این سال‌ها بلوغ زیادی در مجموعه‌های صنعتی به وجود آمده و دیگر وقت آن فرا رسیده که در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کنیم.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده