تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۰۱۵۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یونیدو گزارش شاخص تولیدات صنعتی جهان در نخستین ماه ۲۰۲۳ را منتشر کرد

ژانویه سخت صنایع جهان

‌می‌متالز - جهان در آستانه رکود قرار دارد؟ هنوز نمی‌توان با قطعیت در این باره سخن گفت؛ اما آنچه در گزارش تازه یونیدو مشهود است، تزلزل اقتصاد جهان است. بخش صنعت نیز در ژانویه روز‌های سختی را گذرنده که گویا این وضعیت همچنان ادامه دارد. ظاهرا آلمان و برخی دیگر از اقتصاد‌های حوزه یورو از این وضعیت ضربه سختی دیده و در پایان فصل نخست ۲۰۲۳ شواهد متعددی از افت تولید را گزارش کرده اند. با اینکه درباره صدمه دیدن اقتصاد چین نیز خبر‌هایی به گوش می‌رسد؛ اما فعلا باید درباره رکود جهانی با احتیاط سخن گفت.

به گزارش می‌متالز، گزارش تازه یونیدو تاکید می‌کند، به‌رغم تیره‌شدن شرایط تولید در جهان، هنوز هم شاخص تولیدات صنعتی روند مثبت خود را حفظ کرده است. البته رشد شاخص تولیدات صنعتی جهان در ژانویه ۲۰۲۳ کمتر از یک‌درصد بوده است؛ عددی که از نرخ‌های معمول رشد صنعتی جهان در سال ۲۰۲۲ بسیار دور است. بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ در اغلب ماه‌ها نرخ‌های رشد شاخص تولیدات صنعتی جهان حدود ۵/ ۲ تا ۳درصد بوده که این عدد در ژانویه ۲۰۲۳ به زیر یک‌درصد سقوط کرده است. رشد نازل سطح تولید صنعتی جهان در نخستین ماه ۲۰۲۳ در حالی رقم خورده که اوضاع در اتحادیه اروپا بد است و صنایع آلمان هم افت جدی را تجربه کرده اند. بلومبرگ گزارش کرده است که صنایع آلمان از مارس۲۰۲۰ چنین شوکی را تجربه نکرده اند، اقتصاد چین نیز این اندازه کم رمق نبوده است.

گزارش بازوی صنعتی سازمان ملل متحد به‌وضوح نشان می‌دهد که جهان دچار بحران تولید است. شواهد موجود نشان می‌دهد که تورم و نرخ بهره اثر شدیدی بر اقتصاد‌های صنعتی گذاشته‌اند؛ برای نمونه بر تقاضای کالا‌های صنعتی اثر منفی داشته‌اند. گزارش یونیدو از شاخص تولیدات صنعتی جهان موید همین نکته و حرکت بی رمق بخش تولید در سراسر جهان است. این گزارش تاکید دارد در نخستین ماه از سال ۲۰۲۳ رشد هیچ‌یک از مناطق جهان بالاتر از ۳درصد نبوده است. تمرکز گزارش یونیدو در حالی بر داده‌های ژانویه است که گزارش‌های جدیدتر از رسانه‌های اقتصادی مطرح نظیر بلومبرگ و industry week از افت تولید چین و آلمان در آوریل ۲۰۲۳ حکایت دارند. البته فعلا و تا زمان انتشار شواهد بیشتری از وضعیت تولید صنعتی جهان نمی‌توان از رکود جهانی خبر داد؛ اما گسترش بحران بانکی در آمریکا و تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک در جای‌جای جهان که بر زنجیره تامین جهانی اثر گذاشته، می‌تواند کاتالیزور شرایط باشد و افتتاحیه سخت بخش تولید در سال ۲۰۲۳ را به روند طولانی از رکود تبدیل کند.

از آنجا که بسیاری از اقتصاد‌ها هنوز هم برای غلبه بر تورم بر سیاست‌های پولی و افزایش نرخ بهره تاکید می‌کنند و این موضوع فشار بر بخش صنعت را بالا می‌برد، باید شواهد موجود از جمله افت شاخص تولیدات صنعتی یونیدو را جدی‌تر گرفت و کمربند‌ها را برای آغاز دوره سخت‌تر در جهان سفت‌تر کرد. پنج‌شنبه گذشته بود که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا ضمن ارائه چشم انداز اقتصاد اروپا، شرایط را برای تولیدکنندگان منطقه یورو سخت تحلیل و اعلام کرد در بحبوحه واگرایی در بخش‌های مختلف اقتصادی، شرایط اروپا بدتر خواهد شد. تحلیلگران معتقدند تحلیل لاگارد از آتیه ناامیدکننده اقتصاد اروپا ناشی از عملکردی است که صنایع آلمان در فصل نخست ۲۰۲۳ تجربه کرده اند.

جزئیات شاخص یونیدو در ژانویه ۲۰۲۳

بعد از سقوط رشد تولید صنعتی جهان به نقطه صفر در ماه دوازدهم سال ۲۰۲۲، حالا یونیدو از افت رشد شاخص تولیدات صنعتی در ژانویه ۲۰۲۳ تا سطح ۶/ ۰درصد خبر داده است. در این گزارش مشخصا موتور‌های رشد جهان منطقه آمریکای جنوبی و چین هستند که نرخ رشد به‌نسبت بهتری را با اعداد ۷/ ۱ و ۶/ ۲درصد در مقایسه با دیگر مناطق جهان تجربه کرده اند، حال آنکه اوضاع در آفریقا، دیگر نقاط آسیا، اروپا و روسیه چندان مساعد نیست. این روند که از ماه‌های نوامبر و دسامبر شروع شده، در ژانویه تثبیت شده، به طوری که عمده مناطق جهان رشد بسیاری کمی را از منظر شاخص تولیدات صنعتی در مقایسه با دوره‌ها و ماه‌های قبل تجربه کرده اند. جهان در حالی به نرخ‌های رشد صنعتی کمتر از یک‌درصد عادت کرده که از سپتامبر ۲۰۲۲ به این سو آهنگ رشد شاخص تولیدات صنعتی جهان کند شده و مسیری ثابت را با اندکی فراز و فرود طی کرده؛ هرچند تا اکتبر وضعیت معقول بوده است. از نکات جالب درباره آهنگ رشد صنعتی جهان، افت رشد تولیدات صنعتی با سطح فناوری متوسط رو به بالاست که قبلا موتور رشد تولید جهان به شمار می‌رفت. در ماه‌های گذشته به‌رغم نزول رشد تولید صنعتی «کالا‌های با فناوری متوسط رو به پایین» و «کالا‌های با فناوری پایین»، کالا‌های های‌تک رشد ۳ تا ۶درصد را تجربه می‌کردند که همین عامل موجب رشد شاخص یونیدو می‌شد. حالا، اما نرخ رشد این قبیل صنایع نیز برای کل جهان کاهش یافته و به ۷/ ۱درصد نزول کرده است.

تولید کالا‌های صنعتی با فناوری پایین و متوسط رو به پایین نیز با ادامه نزول به ترتیب در سطح منفی ۱/ ۱درصد و منفی ۵/ ۱درصد قرار گرفته است. در این ماه بهترین صنعت از نظر عملکرد به حوزه تجهیزات کامپیوتری مربوط است که رشد آن از ۷/ ۸درصد فراتر رفته است. یونیدو در توضیح چرایی رشد بالای این بخش تاکید کرده که این جهش ناشی از رشد سریع نوآوری‌ها و گسترش فناوری‌های دیجیتال است. ضمن اینکه مصرف‌کنندگان تقاضای بالایی برای وسایل الکترونیکی جدیدتر و سریع‌تر دارند که هردو مورد به مثبت‌شدن تولید این صنعت منجر شده است. بعد از این صنعت، تجهیزات صنعت حمل‌ونقل، صنعت خودرو، دارو و ماشین آلات تولید و تعمیر از پررشدترین صنایع ایران به شمار می‌روند که وضعیت مناسبی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده اند. از آن سو همزمان با این وضعیت فضا برای صنایعی که سطح تکنولوژی پایینی دارند سخت شده و ورق برای آن‌ها برگشته است. بدترین وضعیت را در بین همه رشته فعالیت‌های صنعتی موجود در گزارش یونیدو، بخش مبلمان داشته که تولید آن به‌شدت نزولی شده است.

شواهد گزارش یونیدو نشان می‌دهد که این صنعت نسبت به ژانویه۲۰۲۳ دست‌کم بیش از ۸درصد افت تولید را تجربه کرده است. این وضعیت برای صنایع دیگر از جمله صنعت کاغذ و فرآورده‌های کاغذی، صنایع پشم، کرک و فرآورده‌های وابسته و نیز صنعت پارچه و منسوجات مشابه بوده، به طوری که هر یک از این صنایع بین ۵ تا ۷درصد افت تولید را در ماه ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده اند. در عین حال با اینکه وضعیت لاستیک و پلاستیک نزولی است، در این بخش فشار رکود به‌اندازه صنایع مورد اشاره در بالا نبوده و نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده