تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۳۰۱۶۲۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد

رکورد جدید زیسکو در ذوب کنورتور با نسوز تولید داخل

‌می‌متالز - با توجه به میزان مصرف بالای نسوز در صنعت فولاد، بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده فولاد صرف تهیه نسوز می‌شود. البته هزینه نسوز تنها هزینه خرید نیست و شامل همه هزینه‌های لجستیک، نصب و تخریب، تعمیرات و می‌شود. به همین سبب افزایش طول عمر نسوز یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های تولید است.

به گزارش می‌متالز، برای آگاهی از چگونگی مدیریت این فرآیند با مهندس حسین وطن‌خواه مدیر مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان، گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم:

جناب مهندس از ثبت رکورد جدید در مجتمع فولاد زرند برایمان بگویید؟

با تلاش همکاران متعهد و مجرب واحد فولادسازی مجتمع فولاد زرند توانستیم با عملکرد عالی از تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۲ رکورد جدیدی از افزایش عمر نسوز کنورتور، با تعداد ۲۵۶۲ ذوب در کنورتور شماره یک و با نسوز تولید داخل به ثبت برسانیم. ناگفته نماند از آنجایی که آجر نسوز کنورتور به دو صورت داخلی و خارجی تأمین می‌گردد، در رکورد استفاده از آجر‌های نسوز خارجی هم ما در مجتمع فولاد زرند رکورد ۲۴۱۱ ذوب را به ثبت رساندیم.

چرا استفاده بهینه از نسوز اهمیت دارد؟

یکی از پرهزینه‌ترین موادی که در تولید فولاد استفاده می‌شود مواد نسوز است. در این میان بعد از مصرف مواد نسوز در پاتیل‌های حمل مذاب، آجر نسوز کنورتور مهم‌ترین قلم مصرفی در بخش فولادسازی است که از لحاظ صرفه اقتصادی، بهره‌برداری مطلوب و کیفیت در بخش فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است. افزایش عمر نسوز یک دوره کنورتور باعث می‌شود توقف کمتری برای تعمیرات و احیاء آجر نسوز داشته باشیم که در نتیجه تولید بیشتری خواهیم داشت. از طرفی هزینه مصرف مواد نسوز کاهش می‌یابد و به دنبال آن روی قیمت تمام شده فولاد اثرگذار است و آورده ما بیشتر خواهد شد. به همین سبب افزایش عمر نسوز و صرفه‌جویی در مصرف نسوز یکی از اهداف جهانی در صنایع فولادسازی است که به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت شناخته می‌شود. در حال حاضر در مجتمع فولاد زرند با بهره‌وری مناسب، مصرف مواد نسوز به حدود ۹ کیلوگرم به ازای تولید هر تن فولاد رسیده که با استاندار‌های جهانی مطابقت دارد و ما از بهترین مصرف‌کنندگان بهینه مواد نسوز در کشور هستیم.

چه عواملی باعث افزایش عمر نسوز کنورتور و ثبت این رکورد شده است؟

عواملی زیادی در ثبت این رکورد دخیل هستند که با استفاده از تجارب نیرو‌های متخصص داخلی این عوامل اجرا شدند. عواملی مانند نگه داشتن دمای کنورتور در حد بهینه، انتخاب رژیم مناسب دمش اکسیژن و ساخت سرباره مناسب حین دمش اکسیژن در کنورتور، در افزایش مقاومت نسوز دخالت دارند. سرباره مناسب باید از لحاظ ویسکوزیته و از نظر ترکیب اکسید‌های مختلفی که در سرباره وجود دارد به گونه‌ای باشد که قدرت چسبندگی لازم را در عملیات پاشش سرباره به دیواره نسوز کنورتور داشته باشد تا بتواند دیواره نسوز کنورتور را در مقابل مواد مذاب حفاظت کند. عملیات سرباره پاشی مؤثر بر روی نسوز و تعمیرات مداوم و به موقع نسوز کنورتور از دیگر عواملی هستند که باعث موفقیت ما در مصرف بهینه نسوز شدند.

هر دوره توقف کنورتور برای نسوزکاری چه مدت طول می‌کشد؟

مدت‌ زمانی که کنورتور برای نسوز چینی متوقف می‌شود معمولاً دوره ۱۴ یا ۱۵ روزه است که طی این مدت کار‌هایی مثل جابجایی هود متحرک بالای کنورتور، شستن کنورتور، تخریب آجر کنورتور، جداسازی و مونتاژ لبه‌ها و سایر کار‌های تعمیراتی انجام می‌گیرد. البته نسوز چینی کنورتور به تنهایی ۵ الی ۶ روز زمان نیاز دارد.

هزینه‌های تقریبی نسوز کاری کنورتور چقدر است؟

تقریباً هزینه هر ست آجرنسوز ایرانی حدود ۲۰ میلیارد تومان است و عملیات نسوز چینی هم حدود ۱۵۰۰ نفر ساعت دستمزد برای شرکت هزینه دارد. هزینه آجر خارجی با توجه به قیمت دلار متغیر می‌باشد. شرکت‌ها اصول از آجر نسوز تولید داخل استفاده می‌کنند، زیرا با نمونه خارجی از لحاظ کیفیت برابری می‌کند و از طرفی تهیه آن آسان‌تر و شرایط پرداخت اعتباری دارد و برای ما این امکان فراهم است تا برای شرکت سازنده در خصوص کیفیت محصول جریمه یا پاداش در نظر بگیریم.

در پایان اگر سخنی با کارکنان مجتمع فولاد دارید بفرمایید؟

بنده از همه عوامل و پیمانکارانی که در ثبت این رکورد نقش بسزایی داشتند و شرایط را به گونه‌ای فراهم کردند تا مقاومت نسوز کنورتور افزایش یابد تشکر می‌کنم. درحالی‌که قریب دو سال بیشتر از راه‌اندازی کارخانه نمی‌گذرد و ما شاهد این موفقیت‌ها هستیم برایمان افتخارآفرین است؛ و به یاری خدا در مراحل بعدی این رکورد‌ها قطعاً شکسته خواهد شد.

از این‌که با وجود مشغله فراوان در این گفتگو شرکت کردید سپاسگزاریم.

تعداد بازدید : 13

رکورد جدید زیسکو در ذوب کنورتور با نسوز تولید داخل

عناوین برگزیده