تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۰۱۸۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

تولید ورق فولاد زنگ‌نزن فولاد مبارکه؛ نویدبخش ارزآوری برای کشور است/ گزارش دستاورد‌های حوزه تولید و صادرات فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ به رئیس‌جمهور

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: امروز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، آخرین دستاورد‌های شرکت فولاد مبارکه در حوزه تولید، صادرات در قالب گزارشی به رئیس‌جمهور محترم ارائه شد. همچنین فولاد مبارکه با تولید محصولات جدید مثل ورق فولادزنگ‌نزن که در دنیا توسط شرکت‌های معدودی تولید می‌شود؛ توانسته است علاوه بر تأمین نیاز داخل، فرصت‌های جدیدی برای صادرات محصولات فولادی را به ارمغان آورد تا نویدبخش خبر‌های خوبی برای کشور در زمینه ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز باشد.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: امروز پنجمین نمایشگاه فرصت‌های صادراتی با حضور قریب به ۷۰۰ شرکت‌کننده از صنایع مختلف کشور با سخنرانی رئیس جمهور محترم آغاز به‌کار کرد.

وی گفت: تعداد محدودی از شرکت‌های بزرگ و موفق در حوزه صادرات در ورودی سالن اجلاس با برپا کردن غرفه‌هایی، آخرین دستاورد‌های خود را در حوزه صادرات در قالب گزارشی به رئیس‌جمهور محترم ارائه کردند. فولاد مبارکه نیز با حضور در این جمع به عنوان یکی از این شرکت‌های مهم و تأثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور، دستاورد‌های سال گذشته خود را در عرصه تولید به رئیس‌جمهور گزارش داد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: اولین رویکرد ما در سال گذشته، نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در گروه فولاد مبارکه بود که علی‌رغم محدودیت‌های این شرکت در حوزه انرژی به‌ویژه در فصول گرم و سرد سال با اعمال محدودیت‌های برق و گاز، فولاد مبارکه توانست بعد از ۱۰سال با ۱۰۰ درصد ظرفیت به تولید محصولات بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: حاصل این تلاش‌ها، شکستن رکورد تولید با رسیدن به میزان ۷.۲ میلیون تن در شرکت فولاد مبارکه بود که به همین خاطر، در زمینه صادرات نیز این شرکت دستاورد‌های خوبی را رقم زد. در سال گذشته گروه فولاد مبارکه توانست نزدیک به دو میلیون تن محصولات فولادی را صادر کند و این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که محصولات فولاد مبارکه رشد ۱۴ درصدی را در عرضه محصولات فولادی به بازار داخلی شاهد بود.

طیب‌نیا تأکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که فولاد مبارکه، مأموریت خود را تأمین مواد اولیه صنعت کشور در شرایط تحریم می‌داند و بازار داخل از اولویت خاصی برای این شرکت برخوردار است که به همین خاطر علی‌رغم درخواست مشتریان خارجی، محصولات خود را در بازار داخل عرضه می‌کند. این در حالی است که اگر محصولات خود را در بازار خارج از کشور عرضه می‌کردیم رکورد جدیدی در صادرات ورق‌های فولادی به ثبت می‌رسید.

وی عنوان کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته موفق به تولید ۱۴ محصول جدید شد که همه این‌ها جزء نیاز‌های ضروری کشور بود. ورق فولاد زنگ‌نزن از جمله این محصولات استراتژیک بود که بدون حضور کارشناسان خارجی در فولاد مبارکه با موفقیت تولید شد و امروز نیز در همین زمینه برای رئیس جمهور محترم توضیحاتی داده شد.

طیب‌نیا توضیح داد: تولید محصولات جدید در فولاد مبارکه خصوصاً ورق فولادزنگ‌نزن که در دنیا توسط شرکت‌های معدودی تولید می‌شود؛ علاوه بر تأمین نیاز داخل، فرصت‌های جدیدی برای صادرات محصولات فولادی را به ارمغان می‌آورد. شکسته شدن انحصار این محصول و ورود فولاد مبارکه به جُرگه تولیدکنندگان ورق فولاد زنگ‌نزن، می‌تواند نویدبخش خبر‌های خوبی برای کشور در زمینه ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز شود؛ چرا که این محصول، ارزشی به مراتب بیشتر از فولاد‌های تجاری دارد.

وی گفت: شتاب توسعه‌ها در فولاد مبارکه با ۱۰ برابر شدن پروژه‌های توسعه‌ای در این شرکت، توزیع بالاترین سود بین سهامداران در مقایسه با دیگر شرکت‌های فعال در کشور و بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصد تجهیزات، قطعات و مواد اولیه از جمله نکات دیگری بود که به رئیس جمهور گزارش شد.

موضوعی که رئیس جمهور تأکید کردند به مردم گزارش داده شود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: نکته‌ای که برای رئیس جمهور محترم قابل توجه بوده و تأکید کردند به مردم گزارش داده شود، تأمین بیش از ۵۰ درصد آب مورد نیاز در فرایند تولید فولاد با تصفیه پساب فاضلاب خانگی بود که با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه و با ایجاد تأسیسات برای انتقال و تصفیه پساب ۹ شهر اطراف فولاد مبارکه اتفاق افتاد. در این راستا رویکرد فولاد مبارکه، به صفر رساندن برداشت خام از رودخانه تا ۲ یا ۳سال آینده با برنامه‌ای مدون است.

وی خاطر نشان کرد: در عین حال این شرکت قصد دارد با سرمایه‌گذاری‌هایی که برای انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی انجام داده است ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال را به این منطقه منتقل کند که البته این میزان از آب، مورد نیاز فولاد مبارکه و صنعت استان نیست و می‌تواند مشکل کم‌آبی را در استان حل کند.

طیب‌نیا در مورد بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی این شرکت در آینده نزدیک تصریح کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه پس از ۱۴ ماه از شروع عملیات اجرایی در خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد که احداث چنین نیروگاهی با این سرعت در عملیات ساخت، در کشور بی‌نظیر است. این نیروگاه قریب به ۶۰۰ مگاوات برق را در فصل گرم وارد مدار می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده