تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۳۰۲۷۶۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس سونگون خبر داد:

پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون، اولین پروژه هیپ دره‌ای در ایران/ اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور

‌می‌متالز - مدیر عامل شرکت مس سونگون گفت: پروژه‌ی هیپ لیچینگ مس سونگون به عنوان اولین پروژه هیپ دره‌ای در ایران و جزو سه پروژه‌ی هیپ در جهان است.

به گزارش می‌متالز، معبود عباس‌زاده، یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تکمیل زنجیره‌ی ارزش صنعت مس ایران، پروژه‌ی هیپ لیچینگ سونگون از سال ۱۳۹۷ عملیات مهندسی خود را آغاز کرده و اکنون شاهد آغاز عملیات تولید آزمایشی مس کاتد در مجتمع مس سونگون می‌باشیم این پروژه با سرمایه گذاری ۱۲۰۰میلیارد تومان برای ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این پروژه سالانه با تولید سه هزار و ۳۰۰ تن کاتد به عملیات خود ادامه داده و حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای کشور ثروت و ارزش آفرینی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با تکمیل این پروژه شاهد افزایش اشتغال برای جوانان خواهیم بود، بیان کرد: با همت همکاران دانش فنی این پروژه بومی سازی شده و تکنولوژی آن برای اولین بار در خاورمیانه در مجتمع مس سونگون عملیاتی شده، امیدوارم بتوانیم از طریق این پروژه و تولید کاتد، برای سهام داران و مردم اشتغال و رفاه اجتماعی را به ارمغان بیاوریم.

عباس‌زاده ادامه داد: سال گذشته در سفر رئیس جمهور به استان که از مجموعه‌ی مس سونگون بازید کردند تیم‌های فنی و کارشناسی تشکیل شد و در راستای توسعه مس آذربایجان، توسعه اشتغال و ثروت آفرینی برای شهرستان ورزقان یک سری مصوبات فنی و تخصصی برای استان ابلاغ شد و همکاران ما برای اجرای این مصوبات تلاش زیادی کردند تا اینکه بسیاری از مصوبات سفر نهایی شد.

وی با بیان اینکه ۱۴ بند مصوبه در اختیار مس سونگون بود که بیشتر آن‌ها اجرایی شده، افزود: اکثر مصوبه‌ها اجرایی شد و یک مصوبه با موضوع بحث استقلال و باز طراحی ساختار مس سونگون باقی مانده که مصوبه‌ی آن را هئیت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران صادر کرده و طی روز‌های آتی اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای اجرای این مصوبه‌ها حدود ۱۳۷هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که منجر به توسعه صنایع مس و تکمیل ارزش صنعت مس ایران خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مس سونگون ورزقان با اشاره به مهم‌ترین طرح‌ها در مصوبات سفر ریاست جمهوری به این شهرستان گفت: کارخانه‌ی ۲۱ میلیون تنی و ۴۵۰ هزار تنی تولید کنسانتره که معادل یک و نیم برابر تولید مس سونگون است از مهم‌ترین اولویت‌های سفر رئیس جمهور بود.

وی با اشاره به فاز اول و سوم تولید کاتد در این مجتمع، متذکر شد: تولید ۲۰۰هزار تن کاتد در فاز اول با سرمایه گذاری ۵۶۰میلیون یورو، از پیشرفت ۳۰ درصد برخوردار است و فاز سوم تولید کاتد با سرمایه گذاری ۵۲۶ میلیون یورو با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد به عملیات خود ادامه می‌دهد.

وی از افتتاح تولید کاتد در این مجتمع در سوم خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: فاز دوم و چهارم کاتد امسال نهایی شده و در اختیار مردم و مسوولین قرار خواهد گرفت.

عباس‌زاده با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی از مصوبات سفر گفت: کمپ فرهنگی ورزشی ورزقان با پیشرفت پنج درصد و با سرمایه گذاری ۱۶۰۰میلیارد تومان، فاضلاب شهرستان و آب رسانی به روستا‌های محروم شهرستان ورزقان با ۲۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری و احداث جاده‌ی ورزقان تا نوردوز بود که با پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شروع شده است.

وی ادامه داد: پروژه‌های مجتمع مس سونگون جزو پروژه‌های پیشران ملی هستند و اصلی‌ترین هدف آن و شرکت ملی صنایع مس ایران ظرفیت را به مقیاس رساندن است برای همین تولید یک میلیون تن کاتد برای شرکت ملی صنایع مس ایران تعیین شده که ۴۰۰هزار تن آن مربوط به مس سونگون شهرستان ورزقان می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: کنسانتره ۳۰۰هزار تنی باید به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و تولید کاتد از صفر گرم به ۴۰۰هزار تن تولید افزایش یابد.

وی در پایان با اشاره به اینکه مجتمع معدن مس سونگون ورزقان بزرگترین معدن مس ایران و خاور میانه است، گفت: این معدن با پنج میلیارد تن ذخایر منابع زمین شناسی در رتبه‌ی یک معادن مس کشور است این در حالی است که تنها هفت تا ۱۰ درصد اکتشافات تکمیل شده قطعا با تلاش همکاران در شناسایی بقیه‌ی اکتشافات منابع این معدن، شاهد رفاه و اشتغال برای مردم منطقه خواهیم بود.

پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون، اولین پروژه هیپ دره‌ای در ایران/ اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور

پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون، اولین پروژه هیپ دره‌ای در ایران/ اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور

پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون، اولین پروژه هیپ دره‌ای در ایران/ اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور

پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون، اولین پروژه هیپ دره‌ای در ایران/ اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده