تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۳۰۲۸۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ملزومات رسیدن به تولید یک میلیون تنی کاتد مس

‌می‌متالز - رئیس انجمن مس ایران گفت: اگر بخواهیم ۳ تا ۵ درصد از ذخایرمان را استخراج کنیم، هدف‌مان باید رسیدن به یک میلیون تن تولید کاتد مس باشد.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری درباره آینده قیمت مس افزود: آینده مس آینده‌ای روشن است. پیش‌بینی‌های مختلفی از قیمت مس شده است، ولی آنچه مسلم است این که تا سال ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ اختلاف بزرگی میان میزان عرضه و تقاضا خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تقاضا برای مس با توجه به نوآوری‌ها و فناوری‌های جدیدی که ما را از سوخت‌های فسیلی منفک می‌کند و به سمت سوخت‌های پاک سوق می‌دهد موجب می‌شود که در نتیجه تقاضا برای برخی فلزات غیرآهنی از جمله مس افزایش پیدا کند و کمبودی از عرضه به وجود بیاید که روی قیمت این محصول تأثیر خواهد داشت.

شکوری افزود: بهترین پیش‌بینی که صورت گرفته رسیدن به قیمت ۱۵ هزار دلار برای مس است البته پیش‌بینی ۱۰ هزار و ۷ هزار دلار هم برای آن شده است، اما به نظر می‌رسد ۱۵ هزار دلار با اختلافی که بین عرضه و تقاضا در آینده اتفاق خواهد افتاد و اقبالی که نوآوری‌های جدید برای مس دارند، دور از ذهن نباشد.

وی گفت: وقتی که این اختلاف میان عرضه و تقاضا وجود دارد ما می‌توانیم سهم بیشتری را از بازار بگیریم. ما امروز کمتر از نیم درصد از ذخایرمان را اکتشاف کرده‌ایم، این در شرایطی است که با اکتشافات سطحی به آن رسیده‌ایم، اگر اکتشافات را توسعه دهیم طبیعتاً ذخایر بیشتری را از مس می‌توانیم داشته باشیم.

رئیس انجمن مس ایران افزود: اگر بخواهیم ۳ تا ۵ درصد از ذخایرمان را استخراج کنیم، هدف‌مان باید رسیدن به یک میلیون تن تولید کاتد مس باشد. خوشبختانه جهت‌گیری که در مس صورت گرفته است، رسیدن به تولید یک میلیون تن کاتد مس است. صنایع ملی مس ایران هم یکی از اعضای انجمن مس ایران است که بزرگترین سهم را تولید مس کشور دارد. باید تولیدمان را ۳ برابر بیشتر کنیم تا بتوانیم به هدف مورد نظر برسیم.

شکوری درباره پیش شرط‌های رسیدن به تولید یک میلیون تن کاتد مس گفت: لازمه این کار این است که هم فعالان این حوزه اقدام کنند و فعالیت‌شان را توسعه دهند و دوم اینکه اکتشاف توسعه پیدا کند و ذخایر بیشتری ایجاد شود، نکته دیگر اینکه دولت باید بستر لازم را فراهم کند و همه بخش‌های دیگر هم باید کمک کنند تا شرایط تسهیل شود تا در نهایت به یک میلیون تن تولید کاتد مس برسیم.

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده