تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۷۰۶
کد خبر: ۳۰۲۷۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

واکنش تکان‌دهنده فولاد به انتخابات ترکیه

‌می‌متالز - تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد نشان می‌دهد توزیع نامناسب انرژی به فولادی‌ها ضربه می‌زند.

به گزارش می‌متالز، تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد نشان می‌دهد توزیع نامناسب انرژی به فولادی‌ها ضربه می‌زند. دلار روز گذشته با نرخ ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه شد که این نرخ نسبت به روز گذشته کاهش نشان می‌دهد.

با وجود این قیمت برخی مقاطع فولادی در بازار کاهشی و قیمت برخی دیگر افزایشی بود. در همین حال، با اینکه امروز در بازار‌های جهانی قیمت اعلام نمی‌شود، اما بررسی‌ها نشان از تحریک تقاضا دارد به طوری که اکنون ترکیه قیمت‌های خود را برای تصاحب بیشتر بازار افزایش داده و از سوی دیگر روسیه نیز وضعیت عرضه خود را تغییر داده و به دنبال جمع‌آوری بازار‌های دیگر است. توضیح آنکه در ماه گذشته قیمت لوله فولادی صادراتی ترکیه ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر تن در پی افت قیمت کویل گرم کاهش یافته است. دلیل اصلی کاهش قیمت کویل گرم ترکیه به دلیل بلاتکلیفی بازار در پی انتخابات عمومی بوده است. همچنین قیمت کویل گرم پس از افزایش در ماه‌های فوریه و مارس (پس از زلزله‌های ویرانگر منطقه قهرمان مرعش در تاریخ ۶ فوریه) در ماه آوریل به شدت کاهش یافت. در واقع، فعالیت بازار فولاد ترکیه به دلیل انتخابات کند بود. فعالان بازار به دلیل عدم اطمینان درباره سیاست‌ها سفارشات خود را ثبت نکردند. آن‌ها انتظار دارند دولت جدید سیاست‌های ساخت‌و‌ساز و زیرساخت‌های بهتری را ارائه دهد. بازار صادرات لوله نیز کند بوده، زیرا قیمت ارائه‌شده توسط ترکیه در مقایسه با قیمت‌های آسیایی بسیار بالا بوده است. از سوی دیگر، سنگ‌آهن مدتی است در مدار ثبات قرار گرفته و با اینکه محرک‌های زیادی وجود دارد، اما لرزه‌ای را تجربه نمی‌کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که تعداد وام‌های جدید بانک‌های چین در ماه آوریل بسیار شدیدتر از آنچه انتظار می‌رفت کاهش یافته است. در میان مجموعه‌ای از شاخص‌های نزولی که نگرانی‌هایی را در مورد از دست رفتن روند بهبود اقتصاد و اعمال فشار بر سیاستگذاران برای اعمال تدابیر حمایتی بیشتر ایجاد کرده است. نگرانی‌های مرتبط با تقاضا هم نتوانست به نرخ سنگ‌آهن تکانی وارد کند، به‌گونه‌ای که در آخرین ارزیابی تنها با ۲۰ سنت افزایش به ۰۵/۱۰۳ دلار رسیده است. در ایران نیز تصاحب بازار‌های صادراتی بیشتر در دستور کار است، اما نکته اینجاست که در ایران بحران تامین انرژی برای صنایع به وجود آمده و ممکن است تولید را تحت‌الشعاع قرار دهد. برهمین اساس، نگاه تولیدکنندگان به بازار داخلی بیشتر می‌شود که در این زمینه هم شواهد امیدی را نشان نمی‌دهد؛ به این دلیل که وضعیت بازار مسکن به حدی آشفته شده که سرمایه‌گذاران رغبتی به ورود سرمایه خود به این بخش ندارند. البته تقاضا در بازار بالاست که این موضوع به پیش‌بینی‌پذیر نبودن اقتصاد برمی‌گردد. در معاملات بورس کالای ایران برای ۳۴ هزار تن آهن اسفنجی بریکت، ۳۵ هزار تن تقاضا وجود داشت.

از آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در یکشنبه نشان می‌دهد قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها تلاطم داشته است؛ در دو شرکت از ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش و در دو شرکت از ۸۵۰ تا ۱۶۵۰ تومان کاهش داشته است. در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی، قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد. البته در این بازار قیمت محصولات دو شرکت کاهش ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد. همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات ثابت باقی ماند، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه‌ای کاهش قیمت مشاهده می‌شود. علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمتی محصولات اکثر شرکت‌ها هستیم.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده