تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۰۳۰۷۴
سرویس خبر : صنایع کوچک
معاون وزیر صمت مطرح کرد:

توسعه شهرک‌های صنعتی از اولویت‌های دولت سیزدهم است/ افزایش ۱۲ هزار هکتار مساحت شهرک‌های صنعتی کشور در ۲ سال اخیر

‌می‌متالز - رئیس هیأت مدیره و رئیس مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد که توسعه شهرک‌های صنعتی یک اولویت مهم برای دولت سیزدهم بوده و اقدامات موثری در این بخش انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، نشست بررسی و پیگیری وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان رباط کریم با حضور «علی رسولیان» رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، حجت الاسلام و المسلمین «حسن نوروزی» نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی، «سیدنظام‌الدین موسوی» و «محسن دهنوی» اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، «امید احمدی» فرماندار رباط کریم، «افشار نادری» معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران و مدیران شهرک‌های صنعتی این شهرستان در محل فرمانداری رباط کریم برگزار شد.

رسولیان، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در این نشست اظهار کرد: طی دو سال گذشته ۱۲ هزار هکتار زمین به اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور اضافه شده است که نسبت به مدت مشابه ۲ سال قبل‌تر از آن رشد ۲۳۱ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: رشد سرمایه‌گذاری صنعتی در استان تهران بالاست و شهرستان رباط کریم از جمله مناطقی است که تقاضا برای سرمایه‌گذاری در آن زیاد است، شرکت‌های تولیدی از جمله دانش بنیان‌ها در حال رشد و توسعه هستند و شهرک‌های صنعتی، تخصصی و همچنین لکه‌هایی نیز در این حوزه شکل گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه امکان و ظرفیت توسعه شهرک‌های صنعتی در این شهرستان (رباط کریم) وجود دارد، افزود: در سفر استانی هیات دولت مصوبات بسیار خوبی در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرفته‌ایم و مجوز توسعه شهرک‌های صنعتی پرند و نصیرآباد را اخذ کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای توسعه شهرک صنعتی نصیرآباد ۱۳۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده که در حال نهایی‌شدن است. همچنین برای توسعه شهرک صنعتی پرند نیز حدود ۱۰۰ هکتار زمین از شرکت عمران شهر‌های جدید (وزارت راه و شهرسازی) درخواست داده ایم که امیدواریم این رقم به مساحت شهرک صنعتی پرند اضافه شود.

رسولیان، در خصوص تأمین زیرساخت‌های صنعتی نیز ادامه داد: در سال گذشته حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران هزینه کردیم و کار توسعه شهرک‌ها و تأمین زیرساخت‌ها با اهتمام ویژه‌ای جلو می‌رود.

وی همچنین تصریح کرد: ساخت ۹۶ پست برق را نیز با وزارت نیرو مشارکت کرده ایم که ۴۰ درصد هزینه‌های آن را توانیر، ۳۰ درصد از محل منابع استانداری‌ها و ۳۰ درصد مابقی را سازمان ما تأمین خواهد کرد. در این راستا احداث یک پست برق ۲۰/۶۳ با مشارکت توانیر و بخش خصوصی برای شهرک صنعتی پرند تفاهم شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم که برای اراضی کنار فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) نیز مجوز ایجاد شهرک فناوری را اخذ کنیم، شرکت‌های دانش بنیان، هایتک، نوآور و فناور می‎توانند محصولات خود را در قالب نمایشگاه در این شهرک نیز عرضه کنند.

وی اولویت واگذاری زمین را در شهر‌های بزرگ برای همین شرکت‌های دانش بنیان، هایتک، نوآور و فناور دانست و یادآوری کرد: ۱۳۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی پرند در حال تأمین زیرساخت‌ها برای ارائه به فعالان اقتصادی است که با اولویت شرکت‌های دانش بنیان واگذار خواهد شد.

رسولیان همچنین گفت: توسعه شهرک‌ای صنعتی یک اولویت مهم برای دولت سیزدهم است و اقدامات موثری در این بخش انجام شده است.

تقاضا‌های بسیار برای سرمایه‌گذاری در شهرستان رباط کریم

در ادامه، حجه‌الاسلام نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی، نیز طی سخنانی ساماندهی لکه‌های صنعتی را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: توسعه شهرک‌های صنعتی خصوصی و تخصصی با نگاه زیست محیطی و شکل‌گیری بندر خشک و منطقه ویژه اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های صنعتی شهرستان رباط کریم می‌تواند زمینه‌ساز توسعه هر چه بیشتر و اشتغال‌زایی را فراهم آورد.

وی افزود: تقاضا برای سرمایه‌گذاری و فعالیت تولیدی در شهرستان زیاد است و باید با تامین زیرساخت‌های لازم از جمله زمین صنعتی و با اولویت به‌کارگیری نیرو‌های بومی به موضوع نگاه کنیم.

همکاری حداکثری برای توسعه صنعتی رباط کریم

همچنین احمدی، فرماندار شهرستان رباط کریم نیز مواردی از جمله تأمین زیرساخت‌های فعالیت‌های صنعتی شامل آب، برق و گاز را مورد تأکید قرار داد و آمادگی و همکاری حداکثری خود را برای توسعه صنعتی و ارتقای شاخص‌های صنعتی در این شهرستان اعلام کرد.

در این جلسه مقرر شد برای تأمین آب شهرک صنعتی پرند، پساب از شرکت آب منطقه‌ای تهران خریداری شود تا پس از تصفیه آن توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران به نرخ قابل قبول و به صرفه برای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی ارایه شود.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده