تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۰۳۰۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی مطرح کرد؛

سهم ۷۰ درصدی خراسان‌رضوی از مبادلات اقتصادی میان ایران و تاجیکستان/ ۱۲ هزار قالیباف تحت پوشش بیمه قرار دارند

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی از سهم ۷۰ درصدی استان در تبادلات اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «امیررضا رجبی» مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی، در حاشیه امضای تفاهم‌نامه در حوزه اقتصادی و بازرگانی بین خراسان رضوی و تاجیکستان اظهار کرد: خوشبختانه با اقداماتی در سطح دیپلماسی اقتصادی و سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان صورت گرفت که منجر به افزایش سطح تبادلات اقتصادی میان دو کشور شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته همیشه هیات‌های تجاری از استان خراسان رضوی و کشور تاجیکستان باهم روابط اقتصادی داشته‌اند، افزود: طی سال‌های گذشته اولین نمایشگاه اختصاصی تولیدات جمهوری اسلامی ایران در کشور تاجیکستان برگزار شد و دومین دوره آن را در سال ۱۴۰۲ در پیش خواهیم داشت.

مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: تمامی این اقدامات ماحصل عزم و اراده دولت سیزدهم برای افزایش سطح مناسبات و همکاری‌ها با کشور‌های منطقه به ویژه همسایگان بوده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی حجم مبادلات اقتصادی ایران با کشور تاجیکستان، ادامه داد: این رشد هم در زمینه واردات و هم در حوزه صادرات میان دوکشور اتفاق افتاده است.

رجبی در ادامه تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد تبادلات اقتصادی میان کشور‌های ایران و تاجیکستان، سهم استان خراسان رضوی است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ تقریبا حجم تجارت میان ایران و تاجیکستان در حدود ۲۵۰ میلیون دلار بوده است، یادآور شد: هدف‌گذاری ما برای حجم همکاری تجاری با کشور تاجیکستان تا سال ۱۴۰۴ طبق تفاهمنامه‌ای که میان روسای جمهور دو کشور به امضاء رسید، این است که تبادلات دو کشور به میزان ۵۰۰ میلیون دلار در هر سال برسد.

مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی همچنین تاکید کرد: طی روز‌های گذشته میزبان مقامات و فعالان تجاری استان ختلان تاجیکستان بودیم که منجر به بازدیدها، تفاهمات و عقد قرارداد‌های مختلف مابین تاجران دو کشور شد. طبییعتا بازدید‌های هیات تاجیکستانی از استان خراسان رضوی باعث آشنایی هرچه بهتر آن‌ها با ظرفیت‌های مختلف و در نتیجه افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی خواهد شد.

۱۲ هزار قالیباف در خراسان رضوی تحت پوشش بیمه قرار دارند

وی در ادامه درباره تولید فرش در سال ۱۴۰۱ در خراسان رضوی اظهار کرد: تعداد کل قالیبافان شناسایی شده در استان ۹۰ هزار نفر بوده که از این میزان بین ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار نفر مشغول فعالیت هستند. همچنین از فعالان این حوزه ۱۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه‌های حمایتی قرار گرفته‌اند.

رجبی افزود: دو مجتمع بزرگ قالیبافی در خراسان رضوی وجود دارد که ۴۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. همچنین کارگاه‌های تولید متمرکز فرش در استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ مورد و تعداد کارگاه‌های تولیدی غیر متمرکز نیز ۴۵۰ مورد است. در این کارگاه‌های غیر متمرکز حدود ۱۵ هزار نفر مشغول به کار هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در استان کارگاه‌های رنگرزی، مرمت، رفوگری و طراحی وجود دارد و چرخه تولید فرش در استان کامل است. سالیانه در استان بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزارمتر مربع فرش تولید می‌شود که به ازاری هر نفر ۶ متر مربع تولید فرش بوده و طی سال گذشته نیز همین میزان فرش در استان تولید شده است.

مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی درباره صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی هم گفت: صادارت به دو صورت یکی با کارت بازرگانی و به صورت ارزی و دیگری به صورت ریالی انجام می‌شود؛ میزان صادارتی که در آمار رسمی عنوان می‌شود، دلیل بر کاهش نیست، بلکه به دلیل مشکلات ارزی نوع صادرات تغییر کرده است و در سال گذشته صادارت فرش دستباف استان شرایط بهتری را تجربه کرده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده