تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۴۳۷
کد خبر: ۳۰۲۸۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیشنهاد ایجاد مدل همکاری اقتصادی میان ایران، کوبا و ونزوئلا

‌می‌متالز - آنتونیو کاریکارته کورونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا، به‌همراه آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر این کشور در تهران، در دیدار با بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری بین دو کشور به ویژه در حوزه‌هایی مانند گردشگری، صنایع غذایی و انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، سفیر کوبا در تهران به‌همراه رئیس اتاق بازرگانی کوبا در دیدار با دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، پیرامون وضعیت تجارت خارجی این کشور آمریکای‌لاتین با ایران و فرصت‌های پیش رو برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور به گفتگو نشستند و با اعلام اینکه کوبا نیازمند واردات مواد اولیه در بخش‌های مختلف تولیدی است، از سرمایه‌گذاری این کشور بر بندر ماریل که در نزدیکی هاوانا واقع است خبر دادند و بر آمادگی این کشور در جذب گردشگر از ایران تاکید کردند.

به گزارش اتاق تهران، در این دیدار بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، به توافق دوجانبه دو کشور ایران و کوبا که طی سال‌۲۰۱۶ به امضا رسید، اشاره کرد و با تذکر بر اینکه بازبینی مفاد این قرارداد و نقاط ضعف و قوت آن در شرایط کنونی ضروری به‌نظر می‌رسد، تصریح کرد که توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، مستلزم برقراری خط پروازی ارزان‌قیمت و خطوط کشتیرانی مستمر و مستقیم است.

دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه توسعه ارتباطات فرهنگی میان جامعه دو کشور ایران و کوبا، یکی از شروط تقویت و پایداری روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود، بر ایجاد میز ایران شناسی و کوباشناسی در دانشگاه‌های تهران و هاوانا تاکید کرد. عشقی در عین حال، با اشاره به روابط اقتصادی شکل‌گرفته میان ایران و ونزوئلا طی سال‌های اخیر، نسبت به ایجاد بازار سه‌جانبه میان ایران، ونزوئلا و کوبا و همچنین راه‌اندازی مدل همکاری‌های اقتصادی میان این سه کشور و زمینه سازی برای تبادل و جابه جایی کالا‌ها و نقل و انتقالات مالی در این سه بازار تاکید کرد.

دبیرکل اتاق تهران همچنین تصریح کرد که فرآیند رو به جلو و مستمر مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و کوبا را می‌توان با تبادل کالا‌های با ارزش اقتصادی و کم‌حجم، آغاز کرد و توسعه داد.

در این دیدار آنتونیو کاریکارته کورونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا، اولویت اول این کشور را در تولید و تامین مواد غذایی عنوان کرد و سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر را از جدی‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور آمریکای‌لاتین برشمرد. وی با بیان اینکه سالانه ۳ تا ۵/ ۳میلیون نفر گردشگر از نقاط مختلف دنیا به کوبا سفر می‌کنند، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش توریسم و گردشگری را از دیگر اولویت‌های اقتصادی این کشور عنوان کرد و یادآور شد که دولت کوبا با تقویت و افزایش سرمایه‌گذاری در بندر ماریل، به‌دنبال ایجاد هاب تجاری در منطقه است. وی همچنین از آمادگی ایجاد و استقرار میز ایران در اتاق بازرگانی کوبا خبر داد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده