تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۰۳۳۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بحران جدید در بازار ارز ایران با ممنوعیت دلار در عراق

‌می‌متالز - معامله با دلار در عراق ممنوع شده است و به جای ارز‌های خارجی باید از دینار استفاده کنند. اما این ممنوعیت چه تاثیری بر بازار ارز ایران دارد؟

به گزارش می‌متالز، عراق یکی از سرچشمه‌های تغذیه بازار آزاد دلار در ایران است؛ حالا وزارت کشور عراق اعلام کرده است که از این پس مبادله به دلار در این کشور جرم‌انگاری شده و با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. به این ترتیب سرعت گردش دلار در این کشور به‌شدت کند می‌شود و می‌تواند اثر قابل ملاحظه‌ای بر بازار ارز ایران داشته باشد.

در تازه‌ترین اقدام دولت عراق برای کنترل بازار سیاه ارز این کشور، مبادله دلار توسط مردم عراق توسط وزارت کشور ممنوع شده است.

بغداد با دنبال‌کردن این سیاست در تلاش است تا فاصله نرخ رسمی و نرخ ارز در بازار سیاه دلار این کشور را کم کند؛ چراکه گفته می‌شود این مسئله باعث افزایش قیمت‌ها و گسترش انتقادات عمومی در این کشور شده است.

آن‌طور که فارس از نشنال نیوز نقل کرده است، در بیانیه وزارت کشور عراق عنوان شده که «دینار»، واحد پول ملی این کشور است و تعهد مردم در انجام تراکنش‌های مالی به دینار به جای ارز‌های خارجی، به گسترش حاکمیت و قدرت دولت و اقتصاد عراق منجر خواهد شد.

وزارت کشور عراق تاکید کرده است که معامله به دیگر ارز‌ها تخلفی است که با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. این وزارتخانه تهدید کرده است کسانی که به دنبال تضعیف دینار عراق و اقتصاد این کشور هستند را مورد بازخواست قرار خواهد داد.

کاهش ارزش دینار عراق

پس از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و متعاقبا اعمال تحریم‌های اقتصادی خارجی علیه عراق و حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳، ارزش دینار به شدت کاهش یافت و به همین دلیل مردم این کشور به سمت استفاده از دلار در معاملات خرد و کلان خود روی آوردند.

طی ۶ ماه گذشته دولت عراق به شدت مشغول کنترل بحران ارزی در این کشور است که باعث شده قیمت کالا‌ها افزایش یابد. این روند در پی فشار فدرال‌رزرو آمریکا بر بانک‌های عراقی برای کنترل مصارف دلاری این کشور رخ داده است.

تحریم دلاری ایران؟

گفته می‌شود از نیمه اردیبهشت‌ماه نیز ضوابط بانک مرکزی عراق درباره انتقال ارز صرافی‌های این کشور تغییر کرده و این صرافی‌ها مقید شده‌اند مقصد انتقال ارز دلار را به بانک مرکزی اعلام کنند.

با توجه به تحریم‌های ایران، می‌توان نتیجه گرفت که سهم بازار ارز ایران از دلار عراق به شدت کاهش خواهد یافت.

حالا با توجه به دستورالعمل جدید وزارت کشور عراق مبنی بر ممنوعیت معاملات به دلار در این کشور، به نظر می‌رسد، بازار ارز ایران با تحریم مضاعفی روبرو شده باشد. چرا که این روند، به معنای کاهش سرعت گردش دلار در بازار آزاد ارز عراق است و یکی از منابع تغذیه بازار دلار ایران را مسدود خواهد کرد. به این ترتیب آیا باید در انتظار موج تازه‌ای از رشد قیمت دلار بود یا بازارساز می‌تواند در برابر این کمبود عرضه، چاره‌اندیشی کند؟

منبع: پایگاه خبری ایران اکونومیست

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده