تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۰۳۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت در سفر به بوشهر مطرح کرد؛

برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات بندری بوشهر جهت تسهیل تجارت با کشور‌های همسایه

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت اعللام کرد که استان بوشهر در بخش تجاری و گردشگری در میان پنج استان پر ظرفیت کشور قرار دارد و برای رفع مشکلات زیرساختی آن جهت رونق در این عرصه‌ها، تسهیل‌گری می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «حسین فرهیدزاده» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در سفر به استان بوشهر با استاندار و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

در این نشست، فرهیدزاده مدیرعامل سازمان حمایت، گفت: احیای ۶۵ واحد تولیدی راکد استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته و تسهیلات خوبی نیز بویژه برای تامین زیرساخت‌های آن‌ها اختصاص یافته است.

وی افزود: امسال شاهد افزایش چندبرابری این تسهیلات نسبت به گذشته هستیم که برای فعال‌سازی واحد‌های راکد، نیمه فعال و واحد‌های در حال ساخت به کار گرفته می‌شود.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت اظهار کرد: تکمیل شبکه برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی به‌عنوان یکی از پرتکرارترین مشکلات زیرساختی صنعت استان بوشهر مطرح است که مکاتبه و پیگیری لازم برای حل آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند بهبود وضعیت محور‌های مواصلاتی این استان به طور مستقیم تحت تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه‌های معدنی و صنعتی انجام می‌شود، سازمان‌های این مجموعه در قالب عمل به مسئولیت‌های اجتماعی برای ایجاد این امکانات ورود می‌کنند.

فرهیدزاده اضافه کرد: توسعه اسکله‌های فولادی و پایین بودن آبخور بنادر و تامین اعتبار برای راه‌اندازی اسکله‌های معدنی از مهمترین نیازمندی‌های استان بوشهر در حوزه تجاری است که در تعامل با سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: ضعف‌ها و درخواست‌های شهرستان‌های دهگانه استان بوشهر برای رونق در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت دسته بندی‌شده تا بلافاصله در مکاتبه با معاونت‌های این وزارتخانه، سازمان‌های بنادر و دریانوردی و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و تسهیلگری شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این سفر در خصوص برخی قوانین و مقررات تجاری صادرات محصولات استان بوشهر به‌ویژه در زمینه عوارض و مالیات آبزیان و گوجه خارج از فصل بحث و بررسی صورت گرفت، تصریح کرد: برای تسهیلگری در این زمینه‌ها با جهاد کشاورزی نیز مذاکره و پیگیری می‌شود تا فعالان این حوزه‌ها بیشترین نفع را از صادرات این محصولات ببرند.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت خاطرنشان کرد: رفع مشکلات بندری بوشهر برای تسهیل تجارت با کشور‌های همسایه و به عنوان هاب تجارت به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

تکمیل شبکه برق از پرتکرارترین مشکلات صنعت

وی در ادامه به این مساله مهم اشاره کرد که شبکه برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی، به‌عنوان یکی از پرتکرارترین مشکلات زیرساختی صنعت استان بوشهر، همیشه مطرح بوده است.

فرهیدزاده در این خصوص تاکید کرد: بر اساس نشست‌های متعدد هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی، تامین نشدن نقدینگی مورد نیاز واحد‌های صنعتی از سوی بانک‌ها، نبود مشوق‌های ویژه برای تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در استان بوشهر، بهره‌برداری از اسکله‌های تخصصی وزارت نفت برای اقلام صادراتی و بهبود زیرساخت‌های اداری برخی از شهرستان‌ها به‌عنوان چالش‌های عمومی شهرستان‌های این استان مطرح است.

وی افزود: علاوه بر این پایین بودن آبخور بنادر برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و شناور‌های کانتینری، تامین نشدن انتظارات مرزنشینان بوشهری درباره میزان و نوع کالا‌های وارداتی ملوانی و مشکلات ایجاد شده برای صادرکنندگان ناشی از تعهد سیاری نیز از چالش‌های مشترک فعالان عرصه تجارت خارجی این استان به شمار می‌رود.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت همچنین گفت: جابجایی کالا بین منطقه ویژه اقتصادی شماره یک و ۲ بوشهر، ایجاد رویه ملوانی در این بندر برای تخلیه کالاها، راه‌اندازی شهرک ویژه اصناف آلاینده و تامین ارز مورد نیاز برای واردات از مهمترین مشکلات فعالان اقتصادی مرکز این استان در حوزه‌های صنعت و تجارت است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده