تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۰۳۴۵۸
سرویس خبر : انرژی

امید به بازار نفت بازمی‌گردد؟

‌می‌متالز - بر اساس پیش‌بینی بانک‌های آمریکا قیمت نفت تحت تاثیر کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس، روسیه و افزایش تقاضا روند صعودی به خود می‌گیرد و به ۹۰ دلار در هر بشکه می‌رسد. البته از آن‌جایی که روند بازار طلای سیاه از ثبات چندانی برخوردار نیست، نمی‌توان با تکیه بر این پیش‌بینی‌ها روی آینده آن سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش می‌متالز، بانک‌های آمریکایی پیش‌بینی کردند که قیمت نفت در شش ماه دوم امسال به ۹۰ دلار در هر بشکه می‌رسد. فرانسیسکو بلانچ، مدیر بخش تحقیقات کالای مصرفی جهان در بانک آمریکا، در این باره اظهار کرد: قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه بازمی‌گردد و حتی ممکن است به دلیل تشدید کسری عرضه تا ۹۰ دلار نیز پیش رود.

حال باید دید ورود قیمت نفت به کانال افزایشی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

به نظر می‌رسد طلای سیاه در سه ماه پیش رو محتاطانه وارد فاز افزایشی شود. رئیس تحقیقات کالا‌های BoFA (بانک امریکا) در این باره توضیح داد که انتظار می‌رود بین سه تا شش ماه آینده روند صعودی قیمت نفت آغاز شود. چراکه در همین بازه زمانی بازار شاهد کاهش عرضه و افزایش تقاضا خواهد بود و طبیعتاً این موضوع باعث افزایش قیمت نفت می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت قیمت نفت نهایتاً در شش تا ۹ ماه آینده به بالاتر از ۸۰ دلار برسد.

به نظر می‌رسد کسری عرضه درپی کاهش تولید اوپک پلاس، عدم واکنش صنعت شیل آمریکا به این اقدام غافلگیرکننده و کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت روسیه در شکل‌گیری مسیر صعودی بازار نفت بی‌تاثیر نباشد. مخصوصاً که انتظار می‌رود تقاضا در بازار‌های توسعه‌یافته با کمی تغییر نسبتا افزایش پیدا کند؛ بنابراین با نظر گرفتن این فاکتور‌ها (افزایش تقاضا، کاهش تولید اوپک پلاس و عرضه روسیه و عدم واکنش شیل آمریکا به این اقدام غافلگیرکننده) پیش‌بینی می‌شود موجودی انبار‌های نفت تا سال ۲۰۲۴ به حداقل برساند و این موضوع محرکی است برای افزایش هر چه بیشتر قیمت نفت در بازار‌های جهانی شود.

برخی تحلیلگران نیز در تصدیق این موضوع در نظرسنجی ماهانه رویترز اعلام کردند که قیمت نفت تا پایان سال جاری به مرز ۹۰ دلار در هر بشکه می‌رسد که ناشی از تقاضای چین و انقباض عرضه در بازار به دنبال آخرین کاهش تولید اوپک پلاس است. اما مولفه‌های تقویت افزایش قیمت نفت به آنچه ذکر شد محدود نیست و تغییر در تعداد دکل‌های آمریکای نیز در این روند دخیل است.

بیشترین کاهش هفتگی تعداد دکل‌های آمریکا

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز در گزارش روز جمعه خود اعلام کرد شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته (هفته سوم می) حفاری ۱۱ سکوی نفتی را متوقف کردند که این میزان بیشترین افت از سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون به حساب می‌آید. این ریزش به دنبال کاهش ۱۷ دکل گاز طبیعی در هفته گذشته (هفته دوم می) بود که بزرگترین کاهش از ژوئن ۲۰۲۰ بوده است.

تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز، که نشانه‌های اولیه از تولید در آینده هستند، در هفته منتهی به ۱۹ می‌با ۱۱ مورد کاهش به ۷۲۰ واحد رسید که پایین‌ترین رقم از می ۲۰۲۲ است. بیکر هیوز تعداد کل دکل‌ها را هشت یا یک درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته دانست.

سکو‌های نفتی ایالات متحده در این هفته نیز با توقف ۱۱ دکل به ۵۷۵ دکل رسید که پایین‌ترین میزان توقف دکل از ژوئن سال ۲۰۲۲ به شمار می‌آید. رویترز اعلام کرد که بیشتر توقف دکل‌ها در تگزاس بود به طوری‌که تعداد کل دکل‌ها در این هفته با کاهش ۹ دکل به ۳۵۵ دکل که کمترین میزان از می ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

تگزاس با از دست دادن سه دکل در شیل ایگل فورد مجموع دکل‌ها را به ۵۹ رساند که پایین‌ترین میزان از آوریل ۲۰۲۲ است. این ایالت همچنین چهار دکل در پرمین را از دست داد که مجموع دکل‌های حوضه را به ۳۴۹ و کمترین میزان از مارس سال جاری رساند.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسدچشم‌انداز بازار نفت صعودی باشد چراکه بازار با کاهش عرضه و افزایش تقاضا روبه‌رو است. با این حال بازار نفت چندان قابل پیش‌بینی نیست و هر متغییری می‌تواند تمام معادلات این بازار را به هم بریزد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده