تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۶۱۰
کد خبر: ۳۰۳۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

بررسی بازار فولاد جهانی در هفته منتهی به 17 اسفند 97

می متالز - وضعیت بازار فولاد در هفته منتهی به 17 اسفند 97 با تغییراتی رو به رو بوده و در کشورهای چین، ترکیه، ژاپن و برزیل شاهد رخدادهایی بودیم که بازار را تحت تاثیر خود قرار دادند.
بررسی بازار فولاد جهانی در هفته منتهی به 17 اسفند 97

به گزارش می متالز، قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین کمی افت داشته ولی در بازار صادرات عرضه‌کننده‌های چینی قیمت را به امید بهبود تقاضای داخلی و صادراتی بالاتر بردند.

در بازار داخلی قیمت تا 3 دلار افت داشته 574 تا 579 دلار هر تن درب کارخانه شده است، ولی در بازار صادرات ورق گرم چین 10 دلار رشد داشته 535 تا 540 دلار هر تن فوب ثبت شده است. تولید کننده های ورق گرم چین انتظار دارند در ماه جاری میلادی و ماه آوریل تقاضای ورق در چین و بازارهای صادراتی آن بالا برود؛ چرا که در بازار داخلی پروژه های زیربنایی و ساخت و ساز فعال تر خواهد شد و در بازارهای جهانی موجودی ها رو به کاهش است. همچنین، رشد قیمت هفته گذشته بازار داخلی نیز بر رشد قیمت های صادراتی اثر داشته است.

خبرها حاکی از آن است که دولت چین تعرفه مالیات بر ارزش افزوده را برای صنایع تولیدی از 16 درصد به 13 درصد کاهش خواهد داد و برای بخش های ساخت و ساز و حمل و نقل نیز از 10 درصد به 9 درصد می رسد. این امر بر حاشیه سود کارخانه ها اثر مثبت خواهد گذاشت و درآمد آن ها را بهبود خواهد بخشید در نتیجه قدرت خرید مصرف کننده نیز بالا خواهد رفت. انتظار می رود تقاضا در بازار خودرو و لوازم خانگی نیز در درازمدت بهبود یابد. انتظار می رود کاهش مالیات بر ارزش افزوده در درازمدت بر عملکرد صنایعی که مصرف کننده ورق گرم هستند اثر مثبت بگذارد.

 

وضعیت بازار ترکیه

بر اساس گزارشی که فولاد ایران منتشر کرده است، کمبود تقاضا موجب شده قیمت میلگرد و مفتول در ترکیه روندی نزولی داشته باشد. میانگین قیمت میلگرد 556 تا 575 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده در حالی که یک هفته قبل تا 585 دلار هر تن درب کارخانه بود. کاهش فعالیت ساخت و ساز در ترکیه علت اصلی رکود بازار مقاطع است. بعید به نظر می رسد در آینده نزدیک بهبودی حاصل شود چرا که نرخ بهره بالاست و نرخ ارز نیز در این کشور نوسانات زیادی دارد.

 

بیلت سی‌آی‌اس در ثبات

اختلاف میان قیمت های پیشنهادی و قیمت های درخواستی برای خرید در بازار صادرات بیلت سی آی اس بالاست از این رو فعالیت زیادی در این بازار دیده نمی شود. قیمت پیشنهادی 450 تا 460 دلار هر تن فوب دریای سیاه است در حالی که مشتریان در افریقای شمالی و ترکیه به دنبال 440 دلار هر تن فوب یا ارزان تر هستند. در جنوب شرق آسیا و خاور میانه نیز خریداران به دنبال معامله در 450 دلار هر تن فوب دریای سیاه می باشند. فعلا کارخانه های لیدر پیشنهاد قیمت نمی دهند و برخی نیز موفق شدند در قیمت های مورد نظر خود مشتری پیدا کنند.

 

افزایش قراضه در ژاپن

توکیو استیل ژاپن دومین افزایش قیمت ماه مارس را اجرایی کرد و قیمت خرید قراضه را نسبت به یک ماه قبل تا 31 دلار هر تن بالا برده است. این بار افزایش قیمت خرید قراضه تا 5 دلار هر تن بوده تا 313 دلار هر تن شده است. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 2 صادراتی ژاپن 300 تا 308 دلار هر تن فوب است و به دنبال توکیو استیل، کارخانه های زیادی در ژاپن قیمت خرید قراضه را بالا برده اند چون عرضه محدود است. رشد قیمت ها در بازار داخلی حاشیه سود صادر کننده های قراضه ژاپن را پایین آورده است.

 

کسری تولید سنگ آهن برزیل به 90 میلیون تن در سال خواهد رسید

پس از فاجعه شکست سد بالادست شرکت معدنی واله برزیل در 25 ژانویه سال جاری و کشته شدن شهروندان برزیلی و کاهش تولید سنگ آهن این شرکت، حال بازار سنگ آهن انتظار دارد تا 90 میلیون تن در سال از عرضه سنگ آهن که معادل 25 درصد صادرات سنگ آهن برزیل است کم شود. این آمار تنها شامل شرکت واله نیست که پس از این فاجعه تصمیم به تعطیلی سد های مشابه طی سه سال آینده گرفته که البته بخشی از آن توسط سایر معادن این شرکت تامین می‌شود. ولی به دنبال این حادثه دولت برزیل سختگیری های بازرسی سدها را بیشتر کرده تا از ایمنی آن ها اطمینان حاصل نماید از این رو سایر شرکت های معدنی همچون آرسلورمیتال، مینراکوا، یوزیمیناس و گردائو نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت که در این آمار احتمال کاهش 90 میلیون تنی گنجانده شده است.

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران