تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۰۴۰۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شرکت «Grupo Mexico»، اولین تولیدکننده مس در مکزیک

‌می‌متالز - به طور کلی «Grupo Mexico» از سودآورترین شرکت‌های کشور مکزیک محسوب می‌شود و از این منظر جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، این شرکت در حدود ۱۴ معدن و نزدیک به ۵۲ واحد ذوب در کشور‌های مکزیک، پرو، آمریکا، آرژانتین، شیلی، اکوادور و اسپانیا در حال فعالیت است. در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۷ درصد از درآمد این شرکت به محصولات مسی اختصاص داشت. پس از مس، مولیبدن با سهم ۱۱ درصد مهم‌ترین محصول تولیدی شرکت «Grupo Mexico» محسوب می‌شود. در این سال درآمد شرکت از بخش تولیدات معدنی، حدود ۹.۳ درصد کاهش یافت. علت اصلی این امر کاهش نسبی تولید و کاهش قیمت جهانی مس و مولیبدن اعلام شده است.

شرکت «Grupo Mexico» از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس معدنی در جهان به شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مکزیکوسیتی در کشور مکزیک واقع شده است. به طور کلی «Grupo Mexico» از سودآورترین شرکت‌های کشور مکزیک محسوب می‌شود و از این منظر جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. از طرفی، این شرکت دومین تولیدکننده بزرگ مولیبدن در جهان به شمار می‌رود.

این شرکت در حدود ۱۴ معدن و نزدیک به ۵۲ واحد ذوب در کشور‌های مکزیک، پرو، آمریکا، آرژانتین، شیلی، اکوادور و اسپانیا در حال فعالیت است و بزرگ‌ترین شرکت معدنی در کشور‌های مکزیک و پرو محسوب می‌شود. به طور کلی شرکت «Grupo Mexico» چهارمین تولیدکننده بزرگ مس معدنی در جهان به شمار می‌رود و عمده مس استخراج شده از معادن این شرکت به صورت کنسانتره عرضه می‌شوند. در سال ۲۰۲۱، سهم تولیدات مس این شرکت از کل تولید جهانی حدود ۵ درصد برآورد شده است. علاوه‌براین، شرکت «Grupo Mexico» در زمینه تولید موادی از قبیل مولیبدن، نقره، روی، سولفوریک اسید، طلا، سلنیوم و قلع نیز فعالیت دارد.

گفتنی است که این شرکت علاوه بر استخراج معادن، در زمینه‌های حمل‌ونقل و زیرساخت نیز فعالیت دارد. شبکه ریلی شرکت «Grupo Mexico»، بزرگ‌ترین شبکه ریلی کشور مکزیک به شمار می‌رود. حدود ۱۱ هزار و ۱۳۰ کیلیومتر خط ریلی این شرکت در ۲۴ منطقه از کشور مکزیک، فلوریدا و تگزاس در کشور آمریکا کشیده شده است. از این شبکه ریلی به منظور جابه‌جایی انواع محصولات کشاورزی و سایر مواد استفاده می‌شود؛ همچنین این خط ریلی امکان استفاده مسافربری نیز دارد.

از ابتدای شروع فعالیت تا به امروز، بیش از ۲۰۰ پروژه در صنعت زیرساخت توسط این شرکت به بهره‌برداری رسیده است. در سال‌های اخیر، عمده این پروژه‌های زیرساخت در زمینه احداث منابع انرژی تجدیدپذیر صورت می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احداث توربین‌های بادی اشاره کرد. همچنین ساخت بزرگراه «Salamanca-Leon» از دیگر پروژه‌های اتمام یافته این شرکت در کشور مکزیک به شمار می‌رود.

سهم قابل توجه کشور مکزیک در درآمد شرکت

در سال ۲۰۲۲، درآمد شرکت «Grupo Mexico» حدود ۱۳.۸ میلیارد دلار برآورد شد که تقریبا ۷۹ درصد از این مقدار از تولیدات معادن به دست آمد. در این سال، حدود ۱۹ درصد از درآمد به خدمات حمل‌ونقل و مابقی به بخش زیرساخت اختصاص داشت. در سال ۲۰۲۲، درآمد شرکت از بخش تولیدات معدنی حدود ۹.۳ درصد کاهش یافت. علت اصلی این امر کاهش نسبی تولید و کاهش قیمت جهانی مس و مولیبدن اعلام شده است. با توجه به پیش‌بینی افزایش نسبی قیمت این دو فلز در سال آتی، این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ بتواند درآمد خود را از بخش تولیدات معدنی افزایش دهد.

به‌طور کلی می‌توان گفت با پایان کرونا و محدودیت‌های آن، تقاضا برای شبکه حمل‌ونقل شرکت «Grupo Mexico» در این سال با رشد مواجه بود. در سال ۲۰۲۲، درآمد بخش حمل‌ونقل حدود ۷.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد پیدا کرد که از مهم‌ترین دلایل این امر می‌توان به افزایش تقاضای این بخش در کشور آمریکا اشاره کرد.

در نمودار ۱، درآمد شرکت «Grupo Mexico» در سال ۲۰۲۲ به تفکیک جغرافیا و نوع محصول اعلام شده است. در این سال کشور مکزیک به تنهایی سهم ۳۴ درصدی از کل درآمد شرکت را در اختیار داشت و پس از آن قاره آمریکای شمالی با سهم ۲۴ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. گفتنی است که عمده درآمد شرکت از این قاره به معادن و واحد‌های ذوب کشور آمریکا محدود است. همچنین در بخش آمریکای جنوبی، کشور پرو بیشترین سهم از درآمد را داشت که طبیعتا علت این امر به وجود معادن بزرگ مس این شرکت در این کشور باز می‌گردد.

همان‌طور که در نمودار ۱ قابل مشاهده است، حدود ۷۷ درصد از درآمد این شرکت به محصولات مسی اختصاص دارد. پس از مس، مولیبدن با سهم ۱۱ درصد، مهم‌ترین محصول تولیدی شرکت «Grupo Mexico» است. به گزارش این شرکت در سال ۲۰۲۲، حجم تولید مولیبدن نزدیک به ۲۶ هزار و ۳۰۰ تن بود. سهم فلزات گران‌بها شامل طلا و نقره از درآمد، در مجموع ۵ درصد بود. همچنین در این سال حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن اسید سولفوریک در این شرکت تولید شد و مقدار درآمد حاصل از فروش آن حدود ۳۷۴ هزار دلار اعلام شد.

شرکت «Grupo Mexico»، اولین تولیدکننده مس در مکزیک

آغاز بهره‌برداری «El Arco» از سال ۲۰۲۸

در نمودار زیر، تناژ تولید مس شرکت «Grupo Mexico» طی چهار سال گذشته ترسیم شده است. میانگین حجم تولید مس این شرکت در چهار سال گذشته، حدود یک میلیون و ۸۵ هزار تن بود. به طور کلی از سال ۲۰۱۹، روند تولید مس این شرکت نزولی بود و سالانه حدود ۳۷ هزار و ۴۰۰ تن کاهش یافت. در سال ۲۰۲۲، حجم تولید مس معدنی این شرکت به حدود یک میلیون تن رسید که تقریبا ۷ درصد نسبت به سال قبل افت پیدا کرد.

شرکت «Grupo Mexico»، اولین تولیدکننده مس در مکزیک

طبق گزارش شرکت «Grupo Mexico»، مهم‌ترین پروژه معدنی این شرکت در منطقه «El Arco» در کشور مکزیک واقع شده است که ظرفیت تولید مس آن، سالانه حدود ۱۹۰ هزار تن و ظرفیت تولید طلا، سالانه حدود ۱۰۰ هزار اونس تخمین زده شده است. حجم سرمایه‌گذاری این پروژه نزدیک به ۹ میلیارد دلار اعلام شده است و انتظار می‌رود این معدن در سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری برسد. همچنین عمر این معدن حدود ۴۰ سال تخمین زده شده است.

از پروژه‌های مهم این شرکت در سایر کشور‌ها می‌توان به پروژه Michiquillay در کشور پرو اشاره کرد. انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۲۹ آماده بهره‌برداری باشد. حجم سرمایه‌گذاری این پروژه تقریبا ۳.۱ میلیارد دلار و حجم تولید مس آن سالانه حدود ۲۶۹ هزار تن برآورد شده است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده