تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۴۰۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هم اندیشی مدیران و فعالان بازار سرمایه در تبریز

‌می‌متالز - نشست هم اندیشی مدیران و فعالان بازار سرمایه در خصوص ظرفیت‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در تبریز برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی قرار دارد که حجم ذخایر مس این معدن در غرب آسیا و شمال آفریقا که به منطقه منا شناخته می‌شود؛ بی مانند است.

علی رستمی با بیان اینکه اکتشافات به عنوان ودیعه و موهبت الهی همچنان ادامه دارد تشریح کرد: با تلاش‌های همکاران در حوزه اکتشافات و توسعه ۲ میلیارد تن به ذخایر مس این شرکت افزوده شد و این میزان باعث شد که از رتبه ۷ به رتبه ۵ ذخایر مس دنیا برسیم.

وی ادامه داد: در شرکت مس برنامه ریزی‌هایی مبنی بر تولید چند برابری صورت گرفته و تا سال ۱۴۰۶ چشم انداز این شرکت به یک میلیون تن کاتد خواهد رسید و در گام نخست موفق شدیم ۳۰۰ هزار تن کاتد برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس در سال ۱۴۰۱ تولید کنیم. این در حالی بود که در سال ۱۴۰۰ تولید مس کاتدی ۲۸۵ هزار تن بود؛ بنابراین ما برنامه داریم که با تولید یک میلیون تن کاتد تا سال ۱۴۰۶ از رتبه ۱۸ فعلی به رتبه ۵ برسیم.

رستمی هدف‌گذاری امسال آذربایجان شرقی را با ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی دانست و گفت: گسترش فعالیت‌های اکتشافی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در راستای فرامین مقام معظم رهبری برای جبران عقب‌ماندگی در بخش معدن برشمرد.

وی اضافه کرد: ظرفیت کنونی مجتمع مس سونگون برای تولید ۲۸۰ هزار تن کنسانتره مس طراحی شده است، ولی همکاران ما با افزایش بهره‌وری کارخانه‌ها موفق شدند در سال ۱۴۰۱ با رشد ۹ درصدی نسبت به برنامه، ۳۲۳ هزار تن کنسانتره مس تولید کنند که این دستاورد مهمی در سال گذشته بود.

مدیرعامل صنعت مس ایران از اشتغال ۳۰ هزار نفر در شرکت مس سونگون خبر داد و افزایش این تعداد را تا ۵۰ هزار نفر در آینده‌ی بسیار نزدیک تخمین زد.

وی افزود: در حال حاضر ما با اکتشاف ۷ درصدی زمین، پنجم جهان شده ایم و حفاری ۱۲۰ هزار متر در دستور کار قرار دارد که هم پیمان شده ایم به این مهم دست یابیم که این به معنای افزایش ۵ هزار میلیارد سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی است.

رستمی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ میلیارد دلار از بازار سرمایه تامین مالی شده و تا دو هفته دیگر اولین شرکت سهامی عام را در بازار سرمایه عرضه خواهیم کرد و پذیره نویسی آن در روز‌های آینده شروع خواهد شد.

وی از اهداف ۸ گانه طرح تغلیظ شرکت صنایع مس را دو کارخانه تغلیظ در مس سونگون با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن کنسانتره اعلام کرد و گفت: صنعت مس می‌تواند در بین صنایع موجود در کشور پیشتاز باشد چرا که ما هنوز ۶۰ سال ماده معدنی مس ذخیره در کشور داریم و با وجود اینکه برای مس هیچ جایگزینی در جهان وجود ندارد این صنعت را بسیار ارزنده می‌شمارد.

وی با تاکید بر اینکه کاتد قابلیت افزایش ارزش افزوده دارد گفت: یکی از سهام ارزنده بازار سرمایه، فملی است که پیشنهاد می‌شود همه مردم ایران سهامدار این شرکت باشند.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با تبریک دهه کرامت و ابراز خرسندی از میزبانی نشان‌های مطرح سرمایه گذاران در استان گفت: توسعه جایگاه مجتمع مس سونگون در حالی که در دو دهه اخیر رشدی نداشته، بسیار موضوع قابل اهمیتی است و امید که این برنامه ریزی‌ها عامل توسعه گردد و به جایگاه واقعی خود برسد.

هم اندیشی مدیران و فعالان بازار سرمایه در تبریز

عابدین خرّم با بیان اینکه شرکت مس سونگون رتبه نخست اشتغال زایی را در استان دارد گفت: مساله مس در استان باید پیشران سایر شرکت‌ها باشد.

هم اندیشی مدیران و فعالان بازار سرمایه در تبریزوی افزود: آذربایجان شرقی یک استان تولید تجارت و صادرات است و باید موانع با همت مضاعف همه دستگاه‌ها برطرف شود و سه ضلع مثلث: بخش خصوصی، بخش دولتی و مردم باهم متحد در جهت توسعه و پیشرفت همت گمارند.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: مردم آذربایجان علم و عمل و تجربه را زنجیروار باهم آمیخته اند که شاهد نتایج شگرف آن بخصوص در صنعت مس خواهیم بود.

عابدین خرّم تصریح کرد: باید تلاش شود که جایگاه مس در آذربایجان شرقی به جایگاهی که شایسته آن است برسد و سهم مس در ارزش افزوده استان افزایش یابد چرا که موضوع مس در استان باید پیشران توسعه دیگر صنایع پایین‌دست در استان باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این نشست به بیان ظرفیت‌های تامین مالی در بازار سرمایه پرداخت و گفت: بنگاه‌های اقتصادی از امکانات این بازار استفاده کنند.

شیرازی افزود: تامین مالی جمعی ابزاری، برای تامین مالی خرد هست و در بازار سرمایه، بازار ثانویه شکل می‌گیرد و منابع بدست آمده شرکت ملی مس می‌تواند بعنوان اولین شرکت سهامی عام مجوز بگیرد و تولید مناسبی از کنسانتره مس نوید خوبی برای استان است.

دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران نیز گفت: این نشست‌ها موجب شفافیت در امر سرمایه گذاری می‌شود و تشویق سرمایه گذاران و کمک به رشد تولید و اشتغال را به همراه دارد میشود که هدف این جلسه بوده و بسیار ارزشمند است.
سعدی افزود: کانون این امادگی را دارد که هرگونه همکاری در مسیر توجیه سرمایه گذاران انجام دهد و یکی از ظرفیت‌های افزایش سرمایه در مسیر توانمندی‌های بالقوه استان شرکت مس سونگون هست.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده