تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۰۴۸۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش تولید فولاد در لهستان

‌می‌متالز - با توجه به کاهش سرعت فعالیت اقتصادی و کاهش تقاضا در بازار اتحادیه اروپا و همچنین افزایش قیمت انرژی، میزان تولید فولاد در لهستان در آوریل ۲۰۲۳ با کاهش همراه شد.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد در روز شنبه (۲۷ می) نشان داد شرکت‌های فولادی مستقر در لهستان تولید فولاد را در آوریل ۲۰۲۳ به ۶۷۰ هزار تن رساندند. این در حالی است که میزان تولید فولاد در لهستان در آوریل ۲۰۲۳ نسبت به ماه مارس حدود ۲۶ درصد افت داشته است.

فعالان بازار در روز شنبه (۲۷ می) اعلام کردند در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳، فولادسازان مستقر در لهستان حدود ۲.۴۹ میلیون تن فولاد را تولید کردند. باید توجه داشت که مقدار اعلام شده نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰.۸ درصد کمتر بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تولید فولاد در لهستان تا آوریل ۲۰۲۳ حدود ۳.۳ درصد نسبت به آوریل ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، شرکت‌های فولادی مستقر در لهستان میزان تولید فولاد خود را در سال ۲۰۲۲ به حدود ۷.۷۳ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان تولید فولاد لهستان در سال ۲۰۲۲ حدود ۸.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. بدین ترتیب بررسی‌ها نشان داد کشور لهستان در رتبه بندی جهانی تولید کنندگان فولاد که توسط انجمن جهانی فولاد انجام می‌شود در جایگاه بیست و دوم قرار گرفت.

در این میان معامله گران در روز شنبه (۲۷ می) گزارش دادند به طور کلی، تولید فولاد در کشور‌های اتحادیه اروپا در آوریل ۲۰۲۳ به ۱۱.۱ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که میزان تولید فولاد در کشور‌های اتحادیه اروپا در آوریل ۲۰۲۳ با ۱۱.۷ درصد کاهش نسبت به آوریل سال گذشته همراه بوده است. همچنین باید توجه داشت که در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳، شاخص میزان تولید فولاد در کشور‌های اتحادیه اروپا با ۱۰.۲ درصد کاهش در سال در محدوده ۴۴.۴ میلیون تن گزارش شده است.

شکل زیر میزان تولید فولاد در لهستان در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

کاهش تولید فولاد در لهستان

در ژانویه ۲۰۲۳ شرکت فولادی ArcelorMittal Poland کوره بلند شماره ۳ را در کارخانه Dąbrowa Górnicza راه اندازی کرد که از سپتامبر ۲۰۲۲ بیکار بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلایل راه اندازی کوره بلند شماره ۳ در این کارخانه، کاهش سرعت فعالیت اقتصادی در اروپا، کاهش تقاضا در بازار اتحادیه اروپا و افزایش واردات از خارج از اتحادیه اروپا و همچنین افزایش قیمت انرژی بوده است.

فعالان بازار در روز شنبه (۲۷ می) اعلام کردند در ژانویه ۲۰۲۳ شرکت فولادی ArcelorMittal Poland گزارش داده بود که در پایان مارس کوره بلند شماره ۲ موجود در کارخانه Dąbrowa Górnicza برای تعمیر و نگهداری متوقف خواهد شد. باید توجه داشت که بیش از ۷۲۰ میلیون زلوتی (۱۶۷ میلیون دلار) به نوسازی سرمایه این واحد اختصاص خواهد یافت که سه ماه به طول خواهد انجامید.

طبق نتایج سال ۲۰۲۲ متالوژیست‌های مستقر در اروپا تولید فولاد را به ۱۳۶.۷ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان تولید فولاد در این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی، تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۸۳۱ میلیارد تن رسیده که حدود ۴.۳ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز شنبه (۲۷ می) اعلام کردند در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، فولادسازان اروپایی به دلیل افزایش تعرفه‌های برق، تولید خود را به شدت کاهش داده یا متوقف می‌کنند. در عین حال باید توجه داشت که بازار اروپا مملو از محصولات فولادی وارداتی است که مصرف کنندگان را با قیمت‌های پایین‌تر از محصولات داخلی جذب می‌کند. بر اساس برآورد‌های Fastmarkets، در پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت فولاد به صورت سالانه در اروپا متوقف شده است.

به نقل از برخی تاجران، در اوایل سال ۲۰۲۳، فولادسازان مستقر در اتحادیه اروپا شروع به راه اندازی مجدد ظرفیت برخی کوره‌ها کردند، زیرا تقاضای ظاهری فولاد و قیمت محصولات شروع به افزایش کرد و هزینه‌های انرژی کاهش یافته و تثبیت شد. علاوه بر این باید توجه داشت که صنعت انتظار رشد بیشتر در تقاضا برای محصولات فولادی را دارد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده