به گزارش میمتالز، شرکت سنگاپوری PSA که یک ارائه دهنده راه حلهای لجستیکی و زنجیره تامین در سطح جهانی و یک ترمینال اپراتور بنادر مهم بین المللی است، با راه آهن قزاقستان (KTZ)، اپراتور اصلی شبکه ریلی قزاقستان، توافق نامهای را برای ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری مشترک به نام "KPMC" امضا کردند.
در قالب این مشارکت، KPMC توسعه استفاده از کریدور میانی را ترویج و جریان عبور و مرور کالاها را از طریق جنوب شرق آسیا و چین به اروپا از طریق قلمرو قزاقستان افزایش خواهد داد.
کریدور میانی یک مسیر حمل ونقل چندوجهی است که چین و اروپا را با عبور از دریای خزر به هم متصل و به صاحبان کالا کمک میکند که نیازهای زنجیره تامین خود را از نظر انعطاف پذیری، چابکی و پایداری متعادل کنند.
هدف مشارکت بین KTZ و PSA توسعه کریدور میانی از طریق ابتکاراتی مانند سازماندهی قطارهای طویل باری (بلاک ترین) و ارائه خدمات ایستگاه به ایستگاه است.
مشارکت راه آهن قزاقستان و PSA سنگاپور علاوه بر افزایش میزان عبور محمولات از کریدور میانی، ترانزیت تایم را نیز بهبود میبخشد و هزینه حمل و نقل از طریق دالان ترانس خزر را کاهش میدهد.
این توافقنامه در ۲۲ می ۲۰۲۳ در جریان گردهمایی تجاری قزاقستان و سنگاپور در آستانه با حضور خانم حلیمه یعقوب، رئیس جمهور سنگاپور و علیخان اسماعیلوف، نخست وزیر قزاقستان، امضا شد.
این اقدام قزاقستان تنها تلاش این کشور برای تقویت کریدور میانی نیست. یک ماه پیش، KTZ همکاری خود را با BRI Shangdon Port در چین برای توسعه حمل و نقل چندوجهی و خدمات الکترونیکی در جاده ابریشم جدید آغاز کرد.
علاوه بر این، سال گذشته، قزاقستان از یک سرمایه گذاری مشترک با گرجستان، آذربایجان و ترکیه خبر داد که قرار است در اواسط سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود.
هنوز مشخص نیست که آیا همه این پروژهها به افزایش ترافیک در امتداد کریدور میانی کمک خواهد کرد یا نه. با این حال، لازم به ذکر است که KTZ در حال حاضر رشد قابل توجهی را از نظر حجم کالاهای جابجا شده در این مسیرها تجربه کرده است. بطوریکه حمل و نقل ریلی در امتداد کریدور میانی بین ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳.۷ درصد رشد داشته است.
منبع: تین نیوز